Inflation i skalor?

escodobe

Trådstartare
Numera ska man betygsätta det mesta. Allt från i utbildningar på jobbet, hotell och resturanger.

Det blir komplicerat för mig. I Min värld är tex "bra" en trea på en femgradig skala. Jag har då fått det jag förväntade mig och känner mig nöjd. 4-5 då ska det vara något utöver det vanliga, Tex fantastisk service eller liknade.
Men tydligen "ska" man sätta högsta möjliga betyg om man INTE är direkt missnöjd typ. Det känns helt bakvänt för mig, då finns det ju inget att ta till för dom riktigt, riktigt bra grejerna - som dom som lägger ned snickers i lådan med reservdelar man beställt till bilen eller guiden som ansträngt sig till det yttersta för att fixa något.

Tankar?
 
Numera ska man betygsätta det mesta. Allt från i utbildningar på jobbet, hotell och resturanger.

Det blir komplicerat för mig. I Min värld är tex "bra" en trea på en femgradig skala. Jag har då fått det jag förväntade mig och känner mig nöjd. 4-5 då ska det vara något utöver det vanliga, Tex fantastisk service eller liknade.
Men tydligen "ska" man sätta högsta möjliga betyg om man INTE är direkt missnöjd typ. Det känns helt bakvänt för mig, då finns det ju inget att ta till för dom riktigt, riktigt bra grejerna - som dom som lägger ned snickers i lådan med reservdelar man beställt till bilen eller guiden som ansträngt sig till det yttersta för att fixa något.

Tankar?

Jag skulle nog säga:
3 - medelmåttig
4 - bra
5 - riktigt bra
men håller med dig om att orimligt många femmor delas ut!

Själv strejkar jag oftast från detta eviga betygsättande och recenserande (speciellt ”... vi vill gärna veta vad du tycker. Vi kommer att ringa upp dig efter samtalet...” :arghh:) om det inte är något som sticker ut som väldigt bra eller väldigt dåligt.
 
En 3 från mig då är jag nöjd, men det var inget särskilt. En femma var RIKTIGT bra och då vill jag att det ska uppmärksammas.

Men fyller i en massa enkäter på jobb (suck) där är fem det "normala" och 3 innebär brister och en 1 då borde man säga upp sig p.g.a. bristerna som finns i verksamheten mer eller mindre.
 
Jag tänker nog att 3 är acceptabelt, utan direkta brister men halvtrist. 2 har en del brister, 1 är fullkomlig katastrof. 4 är bra och trevligt (här hamnar de flesta för mig, jag har ju valt dem just för att de verkar vara lite bättre än konkurrenterna) medan 5 är extra fantastiskt.
 
J
Numera ska man betygsätta det mesta. Allt från i utbildningar på jobbet, hotell och resturanger.

Det blir komplicerat för mig. I Min värld är tex "bra" en trea på en femgradig skala. Jag har då fått det jag förväntade mig och känner mig nöjd. 4-5 då ska det vara något utöver det vanliga, Tex fantastisk service eller liknade.
Men tydligen "ska" man sätta högsta möjliga betyg om man INTE är direkt missnöjd typ. Det känns helt bakvänt för mig, då finns det ju inget att ta till för dom riktigt, riktigt bra grejerna - som dom som lägger ned snickers i lådan med reservdelar man beställt till bilen eller guiden som ansträngt sig till det yttersta för att fixa något.

Tankar?
Jag är inne på din linje. Sätter sällan högsta betyg just av anledningen att "inte ha något kvar" till det riktigt exceptionella.

(Det ställde också till det under en period när jag gick i terapi och skulle skatta mitt mående i början av varje besök. Jag satte ofta runt 7-8/10 vilket för mig är en "okej"/helt normal nivå. Fick sen ofta ägna samtalet åt att reda ut varför det inte var 10 O_o vilket för mig skulle innebära att väldigt många extremt bra saker hände på samma gång :p )
 
Men tex förstaklass på tåget eller att vägen har bärighetsklass 1 är bästa betyg.

Känns många gånger som detta bedömmande och mätande bara handlar om bekräftande. Dessutom fattas i regel möjligheten att välja "inget svar" på sådana blanketter, vilket är ett nog så viktigt svarsallternativ.
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 239
Senast: anyberg
·
Hoppning Hej! Jag har funderat att vara med på en klubbtävling med min relativt nya häst. Jag har ridit och haft egna hästar under flera år men...
Svar
7
· Visningar
2 260
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp