Inflation i ridklubbar

L

LaVidaLoca

Undrar bara om det inte finns några restriktioner om hur många klubbar det får finnas i ett område?:confused:
Där jag bor verkar det ha blivit en ny trend att såfort man inte kommer överens med någon eller några i den klubb man är medlem, så startar man en ny klubb...
Visst, det är ju trevligt med olika ridklubbar som representerar olika typer av medlemmar, men när man inte ens har en egen anläggning... Vad är det då för mening med att starta en ny klubb? Kan man inte bara byta till en klubb där man trivs bättre?
Som situationen är idag inom ett område på 3 mils radie finns det idag 7 st klubbar som funnits i x antal år. En av dessa är en "utbrytarklubb" som uppstod ur en annan klubb när folk tröttnade på varandra. Dessutom bildades ganska nyligen ytterligare en klubb i samma område!
Kanske skulle man från förbundet ställa krav på att klubbar som är medlemmar där ska ha egen anläggning, ett visst antal medlemmar, etc för att stoppa denna trend.. . Därmed inte sagt att det bara ska finnas storklubbar med över 500 medlemmar, men det kanske hade varit vettigt att kräva att en klubb, för att få allt att gå ihop med tävlingar o dyl. åtminstone har 100 medlemmar? Eller vad tycker ni andra?

Sv: Inflation i ridklubbar

Vad skulle det ha för betydelse hur många klubbar det finns? och vad har det för betydelse att man inte har någon egen anläggning? det är väl inte det det hänger på om man bildar en ny klubb eller inte :eek: det kan ju faktiskt vara så att man har olika inrikningar.

Jag tycker att det ska finnas så mycket klubbar som medlemarna vill ha.
Det är viktigt att klubbarna ser till medlemarnas bästa och är där för dem, det ska inte bli någon "styrelse" som bestämmer allting där ingen annan har någonting att säga till om. Alla medlemar är lika mycket värda!! Tyvärr är det inte så i alla klubbar. Det är också fel när samma styrelse sitter i år efter år efter år efter år och ingen annan får en syl i vädret.

Känner människor sej undanskuffade och vill starta en egen klubb där medlemarna har roligt tycker jag att de ska få göra det utan större beskymmer.

Det finns ju inget krav för en klubb att arrangera tävlingar, annat än om de ska ha rätt att utfärda licenser.

Men jag ser inte problemet med 'för många' klubbar? Det finns ju en uppsjö olika ryttare, och för den som bara vill ha tillgång till en ridbana att rida på, och att kanske kunna starta någon liten CR/år, så finns egentligen ingen anledning att gå med i 'stora klubben med stor anläggnin'.

Min hemmaklubb, där jag sitter i styrelsen, är en sådan där liten klubb utan anläggning. Vi har en 60*40 ridbana (som vi blir av med nästa år, men..), och det var faktiskt DEN jag ville åt när jag blev medlem. Närmare mig finns två stycken privata ridhus, det ena på 1½ mils avstånd, det andra på 2 mils avstånd. Det senare har en uteridbana med. Hemmaklubben är det 3 mil till, och 3½ mil till stora klubben med ridhus och multipla ridbanor.

Men, alla utom hemmaklubben har ju ganska mycket bokat i ridhus/på ridbanor. Hemmaklubben däremot är det ganska sällan det är några aktiviteter på ridbanan, dvs jag kan närsomhelst när andan faller på packa in hästen och åka dit och rida. Utan att behöva planera in de för att 'pricka in' när det är ledigt.

Klubben har en del 'kom och rid tillsammans'-dagar med, vilket är ypperligt för mig med unghäst. De har också sommartid en rad klubbtävlingar på busknivå (i hopp, dressyr, terräng, western och så hubertusjakt och paketjakt). Även dessa är utmärkta för unghästar.

Medlemsavgiften är inte så jättestor skillnad på, däremot betalar medlem 75 kr/ÅR för fritt utnyttjande av volten.. Dvs det är en väldigt stor prisskillnad så, speciellt om man vissa månader inte åker alls, och andra betydligt mer. EN månads ridhusavgift/anläggningsavgift på någon av de större anläggningarna är MER ÄN hela min årsavgift inkl medlemskapet i lilla klubben. Räkna själv vilken skillnad det gör för Familjen Svensson med tre barn som har varsin ponny för hobbybruk och rider för det är roligt och inte för att tävla egentligen..

Jag kan hålla med om att i de fall där man inte har några intentioner att lösa licens eller hålla tävlingar är det ju helt OK med mindre klubbar. Jag vill påpeka att med "klubb" menar jag ridklubb ansluten till ridsportförbundet som måste anordna tävlingar pga att de har ryttare som vill lösa tävlingslicens för klubben.

Det som jag anser är ett problem är att när antalet klubbar ökar, men inte antalet medlemmar, utan de etablerade klubbarna blir av med medlemmar, så blir det färre personer på varje klubb som ska vara med och dra lasset vid tävlingar, anläggningsunderhåll, osv. Jag känner till en klubb som har över 1000 medlemmar, men som ändå inte får tag i tillräckligt med funktionärer till sina tävlingar och ibland måste ställa in pga detta, då kan man ju enkelt räkna ut hur många funktionärer man får ihop i en klubb med under 100 medlemmar.

Och när det som jag beskrev redan finns 7 klubbar i ett litet område, tycker jag att det vore bättre att byta klubb än att "urholka" medlemsunderlaget för de klubbar som vill ha tävlingar på sina anläggningar.

Fast just detta problemet som du skriver om tycker jag inte är något som ska lösa via olika restriktioner från ridsportförbundet.

Det är väl snarare upp till föreningen att hitta lösningar för att få medlemmarna att trivas, och på olika sätt motivera/och faktiskt göra det värt för medlemarna att ställa upp som funktionärer osv.

/camilla

Jag kan hålla med om att i de fall där man inte har några intentioner att lösa licens eller hålla tävlingar är det ju helt OK med mindre klubbar. Jag vill påpeka att med "klubb" menar jag ridklubb ansluten till ridsportförbundet som måste anordna tävlingar pga att de har ryttare som vill lösa tävlingslicens för klubben.

Det som jag anser är ett problem är att när antalet klubbar ökar, men inte antalet medlemmar, utan de etablerade klubbarna blir av med medlemmar, så blir det färre personer på varje klubb som ska vara med och dra lasset vid tävlingar, anläggningsunderhåll, osv. Jag känner till en klubb som har över 1000 medlemmar, men som ändå inte får tag i tillräckligt med funktionärer till sina tävlingar och ibland måste ställa in pga detta, då kan man ju enkelt räkna ut hur många funktionärer man får ihop i en klubb med under 100 medlemmar.

Och när det som jag beskrev redan finns 7 klubbar i ett litet område, tycker jag att det vore bättre att byta klubb än att "urholka" medlemsunderlaget för de klubbar som vill ha tävlingar på sina anläggningar.

Tillräckligt bra klubb får väl sina medlemmar ändå? :angel:

Så ser ändå inte problemet..

Vem skulle sitta o bestämma vilka klubbar som skulle få finnas?
Blotta tanken strider totalt mot föreningsfriheten.
PL

Jag är med i en mindre klubb, vi är runt 40 medlemmar. Ändå så arrangerar vi en av de större distanstävlingarna i sverige, utan större problem.
Vi får med andra ord ihop fler funktionärer än vi är medlemmar.:angel:
Grejen är den att vi har väldigt ROLIGT tillsammans, vilket gör att man gärna hjälper till på tävlingarna.
Dessutom har vi ingen anläggning, utan hyr in oss på Fornaboda travbana när vi har tävling.

Jag känner till en klubb som har över 1000 medlemmar, men som ändå inte får tag i tillräckligt med funktionärer till sina tävlingar och ibland måste ställa in pga detta, då kan man ju enkelt räkna ut hur många funktionärer man får ihop i en klubb med under 100 medlemmar..

Snarare så att klubben med 1000 medlemmar har medlemmar som inte är så förtjusta i att jobba, än att klubben under 100 medlemmar har så stora problem.

Jag ser sällan föräldrar och syskon (och i vissa fall mormor/morfar/farmor/farfar) hjälpa till på de där stora klubbarna. Men betydligt oftare står de i kafeterian och säljer korv eller liknande i de där småklubbarna.

Stora ridklubben här har arbetsplikt om du ska starta klubbtävling. Vilket gör att jag t ex INTE kan starta där. Har en aning svårt att båda ta hand om min häst, och vara funktionär samtidigt. Hemmaklubben har inget 'arbetstvång' för de tävlande, men löser oftast sina funktionärer till tävlingarna ändå. Varit 1 - 2 tävlingar på 5 år som de fått ställa in pga funktionärsbrist, de har då legat mitt i gyllene semestertid. Men de hara ldrig haft problem få ihop funktionärer för 'annandag midsommar' t ex.

Så, de stora klubbarna bör nog mer fungera på hur de kan öka viljan/motivationen för att få funktionärer, än förlita sig på att stort medlemsantal räcker..

Måste säga att det är fantastiskt bra gjort att arrangera tävling på 40 medlemmar! :bow: Tänk om hälften av alla medlemmar i den klubb jag är med i hade varit lika engagerade!
Ni måste ha ett väldigt bra "recept" på hur man får folk att trivas och engagera sig i en klubb!
Tyvärr är trenden här att man bara är med i en klubb för att ha en anläggning att tillgå, somliga skulle aldrig ens komma på tanken att ställa upp som funktionär på tävling. Däremot går det bra att rida sina 5-6 hästar i ridhuset flera gånger i veckan...
Nä, jag kan hålla med alla era åsikter om att det kanske inte är en så bra idé att styra hur många medlemmar som ska vara med i en klubb osv.
Men hur ska man få folk att trivas i en klubb och vilja hjälpa till, när många har så mycket annat som skall hinnas med? Och hur får man fler medlemmar till klubben/de som finns att stanna kvar? Nån som har några bra tips? (sorry, nu blev det lite ämnesbyte här, men,men)

Ang 'ämnesbytet' så när jag valde klubb första gången var det ffa för att ha en klubb att tävla för, och tillgång till en ridbana/ridhus att träna i.

Då kollade jag 'tävlingsmässigt' vad de erbjöd för förmåner och vad medlemskapet kostade. ALLA småklubbarna betalade lokallicens åt tävlande medlemmar, och hade även vissa andra förmåner, som att gratis kunna låna TR, fanns vissa videofilmer etc man kunde få låna, man fick gratis dressyrprogram och så. Stora klubben erbjöd ingenting. Så där var det ju enkelt att 'bara' gå på att få sin lokallicens/motsvarande del av kostnaden för reg/nationell (som det var då) betald.

Sen vad gäller möjlighet att utnyttja ridbana/ridhus kikade jag på pris och tillgänglighet. Storklubben var/är absolut dyrast, och är ju av förståeliga skäl väldigt uppbokade. Medan mindre klubben iofs bara hade ridbana, men som kostade en piss i nilen och i princip ALLTID ledig. De privata ridhusen var mycket billigare än stora ridklubben med, och betydligt mindre bokade.

Sen när jjag valt klubb (miniklubben med ridbana), så var jag till ridbanan ett par ggr, jag fick ju proppar till klubbtävlingarna hemskickade, och så var jag och kollade på en dressyrtävling. Tror det gick en halvtimme innan första personen klampade fram och tyckte 'hej, jag heter XX, vem är du, jag har inte sett dig här förr?'. Jag har vid vissa tillfällen haft ärende till stora klubben, och folk hälsar inte ens på 'utbölingar de inte känner igen'. SÅDANT gör ju STOR skillnad. Gemenskap eller vad man ska säga.

Sen när jag hamnade i styrelsen så ringde de helt sonika och tyckte att 'hejsan, jag har hört att du är bra på bla bla, vi tror du skulle passa bra i styrelsen, är du intresserad?'. Dvs de jobbade ganska aktivt.

Ang funktionärer så from i år har vi förutom fikabiljett till funktionärerna även startat med ett poängsystem för funktionärer, där föranmälda funktionärer få poäng för varje tävling. På årsmötet kommer det både delas ut pris till den mest mest poäng, men även lottas ut priser bland alla funktionärer med poäng. Så får vi se om det hjälper till det där 'sista', så vi inte behöver ställa in någon tävling i år. I vissa fall när det varit efter anmälningstidens utgång för tävlingar, men det saknats funktionärer, har det erbjudits att få efteranmäla alt efteranmäla utan förhöjd kostnad mot att man hostar fram en funktionär. Som en nödlösning. I flera fall har det hjälpt, i något fall har det som sagt inte hjälpt och tävlingen fått ställas in.

Att köra som stora ridklubben och kräva att du är funktionär om du ska tävla anser jag är helt fel sätt, det eliminierar så många som då inte ens KAN tävla.

Men att skapa någon form av gemenskap tror jag är viktigt, att få lite 'klubbkänsla'. Och det går ju att göra UTAN att ha en stor budget!

Klubbar ser olika ut och tur är väl det. De stora klubbarna med anläggningar, ridskola, anställda och många medlemmar har sina problem och de små har sina. Som flera andra varit inne på är det gemenskap och glädje som är allra viktigast i en klubb.
Att låta SvRF styra och ställa mer än de gör, skulle fullständigt punktera lusten och krativiteten i många klubbar. De har redan idag en alldeles för högtravande syn på sin egen betydelse i hästsverige.
Av de som luftat sina synpunkter i den här tråden känner jag stort släktskap med CK, vi har ungefär likartade upplevelser av hur det är att arbeta i en liten klubb. Kolla in min klubb, www.bjorkviksrf.se , som jag är ofantligt stolt att vara medlem i. tryck på knappen "Om BjRF", där finns vår policy nedskriven. Den är jätteviktigt för oss. Vi äger kontorsmaterial, ett dressyrstaket och en halv hinderpark som våra medlemmar får låna hem gratis. Anläggningrna till alla våra tävlingar hyr vi för varje enskilt tillfälle. Vi umgås mycket till vardags och hjälps åt med vårt hästeri.

Glömde berätta att vi är under 100 medlemmar.

Det r väl inte så lätt att starta en ny klubb...
Vad jag har för mig måste man ha styrelse, ett visst antal medlemmar och ett visst antal pengar som går runt varje år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
F
Ekonomi & Juridik Skriver under anonymt nick, annars blir det för uppenbart vilken ridskola jag menar. Det är så här att det finns en ridskola där jag...
Svar
6
· Visningar
2 325
Senast: Mynta2
·
Hästmänniskan Är det mycket skillnad på en ridklubb som också driver ridskola och en som inte gör det? Hur fungerar det, håller man isär...
Svar
2
· Visningar
1 434
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur