Inflammerade haser?

Roxer

Trådstartare
Har en fundering gällande en hund som tidigare i somras troligen sträckte sig i samband med lek med en valp. Han pep till när det hände, men visade inget direkt efteråt. När han hade vilat så var han dock stel och ovillig att röra sig.

7 veckor senare så har hundägaren nu en hund som har svårt att resa sig upp efter vila och som haltar omväxlande på höger och vänster bak, växlande med att vara helt ok och hältfri. Hunden har koppelvilat och har varit hos 2 veterinärer som säger att det är en sträckning samt skrivit ut inflammationsdämpande. Ägaren upplever ingen vidare förbättring. Igår röntgades hunden på ett större djursjukhus och veterinären konstaterade då ökad mängd ledvätska i haserna. Inget annat stack ut under röntgen.

Hundägaren är förtvivlad då hunden är av aktiv jakthundsras och endast 2,5 år gammal. Veterinären säger att hunden har artros i haserna och måste opereras, men vill göra någon typ av 3D röntgen först. Prognosen sägs vara högst tveksam även med operation.

Jag klurar dock på om det verkligen är haserna som är problemet. Kan det inte vara ett resultat av avlastning från något annat? Är det någon som varit med om liknande eller som vill bolla lite tankar och idéer?

Har en fundering gällande en hund som tidigare i somras troligen sträckte sig i samband med lek med en valp. Han pep till när det hände, men visade inget direkt efteråt. När han hade vilat så var han dock stel och ovillig att röra sig.

7 veckor senare så har hundägaren nu en hund som har svårt att resa sig upp efter vila och som haltar omväxlande på höger och vänster bak, växlande med att vara helt ok och hältfri. Hunden har koppelvilat och har varit hos 2 veterinärer som säger att det är en sträckning samt skrivit ut inflammationsdämpande. Ägaren upplever ingen vidare förbättring. Igår röntgades hunden på ett större djursjukhus och veterinären konstaterade då ökad mängd ledvätska i haserna. Inget annat stack ut under röntgen.

Hundägaren är förtvivlad då hunden är av aktiv jakthundsras och endast 2,5 år gammal. Veterinären säger att hunden har artros i haserna och måste opereras, men vill göra någon typ av 3D röntgen först. Prognosen sägs vara högst tveksam även med operation.

Jag klurar dock på om det verkligen är haserna som är problemet. Kan det inte vara ett resultat av avlastning från något annat? Är det någon som varit med om liknande eller som vill bolla lite tankar och idéer?
Jag skulle säga ta kontakt med en duktig fysioterapeut, @Red_Chili eller @AraSlei kanske kan rekommendera någon?

Låter mycket troligt att problemen som hundägaren ser bara är symptom som kommit efter annan skada. Har sett liknande ett flertal gånger, samt sett det bli bra på någon enstaka vecka efter att rätt behandling satts in.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 591
Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 595
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 154
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA