Inflammerad has + backig hage =?

pinky

Trådstartare
Jag får inte tag på behandlande vet. just nu, så jag ber om era åsikter och erfarenheter så länge. :)

Min häst har nu lagom till betessläppet fått diagnosen serös artrit i hasen på vb.
Hon är sprutad med tuppkam och kortison och ska äta butta i ca 1 vecka till, skrittas för hand eller uppsuttet 15 min/dag i 3 veckor (fram till återbesöket) och gå i hage som vanligt, så länge det inte blir några tokbrallar eller rejs.

Hon går nu i en platt hage med bete tillsammans med en lugn valack, och det går jättebra. Stallägaren skulle dock vilja att de går ut i stora beteshagen, för att lösa vattenfrågan på ett smidigare sätt. Problemet är bara att genom denna hage rinner en å, med ganska branta sluttningar längs kanterna. Hästarna brukar galoppera uppför dem, och det tar ca 5 galoppsprång för dem. Jag är lite orolig för att det inte är så bra för den inflammerade hasen med de rusherna, eftersom det som sagt är ganska brant uppför. :confused:

Visserligen kommer de nog att hålla sig lugna i övrigt, och de springer ju sällan upp och ner i vattnet för nöjes skull, utan det brukar bli ett par gånger om dagen i normala fall, men ändå!

Jag vill som sagt prata med vet. i första hand, men skriv gärna vad ni tror! :)

Sv: Inflammerad has + backig hage =?

Jag hade absolut INTE tagit risken. Jag hade väntat till återbesöket och under tiden försökt lösa vattenfrågan på annat sätt. Tre veckor är inte så lång tid. Risken om hon springer mycket är ju att behandlingen skett förgäves.

Sv: Inflammerad has + backig hage =?

Jag hade inte heller vågat ta den risken. Tre veckor är inte lång tid och det finns ju en annan hage.

Nu är jag dock väldigt försiktig med mina hästar (lite väl, enligt vissa). Men jag tyckar att om man vet att man har gjort sitt absolut bästa för att hästen ska bli bra igen så kan man inte göra mer. men om man inte gjort det och hästens skada förvärras så tycker jag att det skulle vara svårt att förlåta mig själv.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar