Inflammation/reaktion i hovben, någon med erfarenhet?

Det är så synd med denna hästen. Vilat på ägarens bevåg först. Sedan chansar veterinären på inflammation och mer vila på det. Hade man uträtt ordentligt från början hade hästen kunnat vara på god väg tillbaka nu. Istället riskerar den nog att bli utdömd :crazy:

Utdömd är ingen dödsdom. ;) Inte så länge man är intresserad av att utreda och få fram orsaken. Alltför många ger upp alldeles för lätt vilket även veterinären på Husaby sa till mig när vi var dit. Min var nämligen oxå utdömd av en veterinär, men det kändes inte rätt så jag ville ha en second opinion och 2 år senare så lever hästen alltså fortfarande. Men visst, min kommer aldrig att tävla igen. Jag är dock helt nöjd med om hon fungerar som promenadhäst.

Utdömd är ingen dödsdom. ;) Inte så länge man är intresserad av att utreda och få fram orsaken. Alltför många ger upp alldeles för lätt vilket även veterinären på Husaby sa till mig när vi var dit. Min var nämligen oxå utdömd av en veterinär, men det kändes inte rätt så jag ville ha en second opinion och 2 år senare så lever hästen alltså fortfarande. Men visst, min kommer aldrig att tävla igen. Jag är dock helt nöjd med om hon fungerar som promenadhäst.
Det är ju tyvärr det som är problemet. Intresset finns inte. Fodervärden sedan en månad kan inte lägga den tiden och pengarna på sin första häst som eventuellt inte blir bra ändå och ägaren vill bara bli av med problemet. (därav försöket att sälja en halt häst :banghead:)

Det är ju tyvärr det som är problemet. Intresset finns inte. Fodervärden sedan en månad kan inte lägga den tiden och pengarna på sin första häst som eventuellt inte blir bra ändå och ägaren vill bara bli av med problemet. (därav försöket att sälja en halt häst :banghead:)

Väldigt tråkigt att ägaren inte vill ge sin häst en chans... Det är ändå ett liv det handlar om. Jag är verkligen inte för att behandla in absurdum, men att inte ens ge den en chans känns så hårt.

Väldigt tråkigt att ägaren inte vill ge sin häst en chans... Det är ändå ett liv det handlar om. Jag är verkligen inte för att behandla in absurdum, men att inte ens ge den en chans känns så hårt.
Jag håller med. Men tyvärr tror jag att det är för det första okunskap i att man i många fall faktiskt kan hitta felet och åtgärda samt i andra hand ekonomi, folk har precis råd att hålla häst men inte att betala för veterinären.

Vi konvalescentar än. Det går dock stadigt framåt. Rtg idag visade att det inte fanns minsta antydan till förkalkning vid ligamenten (en sak man är orolig för), hovbenet såg bättre ut och allt annat såg likadant ut som i juni, vilket är jättebra. Hästen rör sig ungefär tusen gånger bättre idag än besök ett med. Det som finns kvar och syns idag är en tendens att vilja belasta utsida mer och att hon på böjt spår i höger galopp lägger sig på höger bog för att spara VF.

På dagens återbesök avslöjade veterinären att det från början var typ 50-50 prognosmässigt :eek:
Så glad jag varken frågade eller fattade det..
Hästen hade ju varken varit bättre eller sämre av det - men däremot mitt mentala mående.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: annikarun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt