Alexandra_W
Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet med häst som haft inflammation/reaktion i hovbenet och har lust att dela med sig sina erfarenheter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur menar du med reaktion? Genom hälta som bedövats bort?
Min häst hade "nåt" på hovbenet vid röntgen. Väldigt vagt dock.
Det var detta (varning för läskig bild) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155287705063827&set=pcb.1689518644410608&type=3&theater
En hornpelare/keratom som tryckte på hovbenet, fastställdes med MRI
Min hade kronisk inflammation i hovbenet. Funkade bra med flytsulor, något halt/öm utan. Drog ner på hoppningen och var noggran med underlag och då fungerade han helt ok.Är det någon som har erfarenhet med häst som haft inflammation/reaktion i hovbenet och har lust att dela med sig sina erfarenheter?
Min hade kronisk inflammation i hovbenet. Funkade bra med flytsulor, något halt/öm utan. Drog ner på hoppningen och var noggran med underlag och då fungerade han helt ok.
Ja stackarn.. Lång rehabilitering och vi är inte framme än på långa vägar men god prognos.Hua! Stackarn. Skönt att han är bättre nu!
Hur sjutton får man in bilder här egentligen? Har fortfarande inte fattat det, måste man ha en gammalmodig Photobucket? Finns det ens fortfarande?@Lindsen
Hade varit intressant att se, synd att bilden inte fungerade.
Undrar just om det kan vara något sånt en häst i mitt stall har. Hon är halt/lätt huvudnickning i trav och blir inte bra trots vila.
Veterinären hittar ingenting, hältan släktes med bedövning i hoven. Vet. "chansade" på inflammation och sprutade hovleden med cortison. Efter två månader vila =fortfarande halt.
Sorgligt nog är hon som har den nu fodervärd och skulle bara köpa om den blev ohalt av vilan. Ägaren kommer nog inte bekosta någon fancy magnetröntgen.
@Lindsen
Hade varit intressant att se, synd att bilden inte fungerade.
Undrar just om det kan vara något sånt en häst i mitt stall har. Hon är halt/lätt huvudnickning i trav och blir inte bra trots vila.
Veterinären hittar ingenting, hältan släktes med bedövning i hoven. Vet. "chansade" på inflammation och sprutade hovleden med cortison. Efter två månader vila =fortfarande halt.
Sorgligt nog är hon som har den nu fodervärd och skulle bara köpa om den blev ohalt av vilan. Ägaren kommer nog inte bekosta någon fancy magnetröntgen.
Usch va tråkigt. Hoppas hon repar sig. Står hon på boxvila eller får hon gå ut?Min blev halt, när jag såg det tyckte jag det såg ut som lågt VF ibland och HF ibland. På klinik hittades en carpit HF och det var verkligen det enda. Då det inte är så jättevanligt med en primär carpit så kollade vi noga. Men nej inget annat. Bedövning släckte och inget annat kom fram.
Så sprutades och hem och skritta samt fick även en kur metacam. Inledningsvis jättefin men sen när vi var uppe i en timmes skritt vände det år fel håll. Blev slö/trög, noll motor, snubblig fram och tappade bakben (tänk bakknähästar). Blev inte bättre av att minska skritten. Sen började mycket snabbt hoven VF skeva ur och dra snett och hästen landa på utsidan av hoven. Landade utsida och "vickade över" ner på insidan. Kunde vara varm utsidan av kotan och lite gallig i benet efter rörelse. Ingen värme i hoven eller dunkande puls eller liknande.
På återbesöket hälta VF och landade som beskriver bara på utsidan. Såg allmänt trist ut överallt i longering och gick och höll emot fram. Och så dålig motor att vet tog blodprov för att kolla så hon inte hade någon infektion. Insidan av hoven bedövades och hon landade plant. Har inte haft värme eller puls eller något. Inga tecken på hovböld. Röntgen visade en tydlig, aktiv process i kanten på hovbenet på insidan. Oklart varför men haft en hovböld där, trauma osv fördes fram som orsak, samt viss farhåga för ligamentskada i hoven.
Fick specialsko, inga tecken på hovböld när hon skoddes heller. Varit skodd med sulor innan men de tog klinikhovis bort då han ansåg hon inte behöver det. Skon ger större belastningsyta på utsidan och gör att hon ska landa rakare vilket hon också gjorde även om hon fortfarande ville ta emot med utsidan lite före. Utlagd på utsidan och "intagen" på insidan, och så stödet under.
Sattes även på butta och blev jättefin - och motorn och piggheten kom tillbaka. Efter buttan en liten tillbakagång men mycket bättre än innan.
På ÅB helt ren på böjprov, rör sig mycket mycket bättre även om syns enstaka steg orenhet VF ffa i HV. Så ska få butta igen men i lägre dos och sättas igång. Risken för ligamentskada avskriven - reagerar ingenting på att inom samma volt byta från mjuk till rejält hårt underlag, reagerar inget på ojämnt underlag eller liknande.
Jag hade aldrig hört talas om inflammation/liknande i hovbenet innan man googlade och verkar inte helt ovanligt. Så blev nyfiken helt enkelt. Vet verkar inte särskilt bekymrad nu (däremot lite förra besöket att "får man inte stopp på reaktionen så...") utan tror om inget tillstöter att hon blir helt återställd och kommer tillbaka till hoppbanan. Det vet man ju dock inte än, hon ska äta lite mer normal dos butta denna vecka. Sen nästa låg dos - så låg att enligt vet man inte får smärtlindrande effekt utan bara lite inflammatorisk - och så sättas igång försiktigt.
Usch va tråkigt. Hoppas hon repar sig. Står hon på boxvila eller får hon gå ut?
Det är ett helvete med hovproblem, just för att man inte ser vad som händer därinne och det blir mest gissningar och inga raka svar.
Ja va bra, tror absolut att lite rörelse, typ beta gräs, är bra för hovarna, då de får cirkulationen som de behöver för att läka.Hon har fått gå ute hela tiden så länge hon är lugn. Vilket tack och lov inte är några problem när det finns gräs I början gick hon själv i liten plan sjukrutehage som sakta utökades men nu går hon i mindre plan hage (typ 30 * 30 kanske) med kompisen. Hagen växer successivt då jag flyttar stängslet efter hur de äter. Hon är lite för rund men att försöka få ner vikten något utan träning är som förgjort, så det funkar bra även ur det perspektivet att flytta stängslet lite varannan/vartredje dag. Det gör inget enligt vet om hon skulle trava eller galoppera litegrann bara hon inte härjar eller röjer. Bara bra hon rör sig i övrigt (tyvärr har hon alltid varit en sån som mår bäst när hon är igång så sätter sig lite i kroppen av att stå, och i kombination med att spänt sig osv märks vilan tyvärr på hela kroppen. Därför man vill smyga igång henne nu på minidos butta, få igång kroppen).
Spruta hovleden med cortison gör veterinärer bara för att "göra nåt"
Det är jättesvårt med hovarna, upplever många veterinärer som ganska tafatta när det kommer till hov problem.
Det där låter som min. Vet trodde på inflammation i hovbenet och ligamentskada, men det visade sig vara strålbensbursan.