Inflammation i tillväxtzonerna

ghost

Trådstartare
Vår åring har fått konstig form på karpallederna (stora "ben"knölar ovanför själva leden) så vi åkte och röntgade i går.

Han har inflammation i tillväxtszonerna och ska ta det lugnt under en tid för att ge inflammationen tid att läka ut.
"Lite hage några timmar om dagen ska han väl klara" sa veterinären.

Någon som haft liknande problem? Gick det tillbaka? Finns det något mer än "bara" vila för att hjälpa läkningen???

/// ghost

Sv: Inflammation i tillväxtzonerna

en del kan få så om dom växer väldigt fort och om dom inte får "vara ifred" för t ex insekter...mamman orkar inte stå still pga insektstryck och vandrar..då måste lillen också röra på sig hela tiden......ben"pålagringen" ser ju inte kul ut men det rätar ut sig vad det lider..ung som bulan under käkbenet dom kan få ( eller får) när skallen är under tillväxt
så har du en märr som inte vill vara stilla så får man se till att hon håller sig lugn...för du menar väl fölisen?

Nä, det är åringen, född i april förra året (han också).

Han är körd några ggr (2-3) i veckan sen i somras med några veckors sommarledighet, men nu får han så klart vila.Det har mestadels (90%) varit skritt för hans del så jag tror inte att han är överansträngd på så sätt. :(

Vi röntgade efter benbitar också, och det fanns en lös men vi tänkte att vi skulle låta honom få vila nån månad för att se vad som händer med knäna innan operation. Det känns ju lönlöst att operera bak om det inte funkar fram??? :confused:

/// ghost

ok...men det är bara "vila" som hjälper....jag röntgade tillväxtzonerna på min 2 åring nu i mars i år och hon var inte sluten....istället för att börja köra tempo fick hon gå långsamt ytterligare 3-4 månader...sen ny rtg och hon hade slutit sig..låt honom skritta så du inte spökar till det för honom.....det är såna hästar som får pålagringar/urkalkningar och/eller såna man får spruta i tid o otid senare i livet.....bättre tappa några månader nu än att få skit senare.

martha skrev:
ok...men det är bara "vila" som hjälper....jag röntgade tillväxtzonerna på min 2 åring nu i mars i år och hon var inte sluten....istället för att börja köra tempo fick hon gå långsamt ytterligare 3-4 månader...sen ny rtg och hon hade slutit sig..låt honom skritta så du inte spökar till det för honom.....det är såna hästar som får pålagringar/urkalkningar och/eller såna man får spruta i tid o otid senare i livet.....bättre tappa några månader nu än att få skit senare.

Intressant, då mamman startade som 2-åring och hennes svaga punkt är framknäna, sprutad massor av gånger. :crazy: :idea: (Kom till oss som trasig 4-åring)

Veterinären tyckte att han inte ens skulle skritta nu ett tag men sa inget om hur länge, men samtidigt är jag lite tveksam till just deras diagnoser och rekommendationer (missade ju valackens struplock :crazy: )

nja, egentligen så ska du kanske bara låta han vila helt ut, men för att inte "tappa inkörningen" så kan man ju skritta bara lite nån dag i veckan.....mamman kanske också hade problemmed tillväxtzonerma...nu är han ju väldigt ung, men i mitt fall så brukar dom ha slutit sig i knäna (fram) i början på tvåårs säsongen, men en del linjer kan nog vara sena...som t ex en del hingstar som "lämnar mycket framknän" ....vore kanske ide att kolla såna..

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 290
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar