Inflammation i sulan

Fredag

Trådstartare
Är det någon som kan berätta lite om följderna från en infammation i hovens sula?
Antingen är det det eller så är det en hovböld min häst har åkt på. Första reaktionen var att "hoppas på inflammationen så slipper han en sönderkarvad hov och allt vad det innebär med alla leriga hagar".
Men det kanske inte är så "bra" med en inflammerad sula heller? Vad kan det ge för följder?
Vet att de lägger på en helsula om så är fallet + antiinflammatoriskt.

Orsaken är en tappsko förra helgen när det var fruset och knaggligt i hagen. Min häst har tunna och platta sulor, vilket inte gick bra helt klart.
Han står f ö på klinik nu med våtvärmande för att vänta ut om det är en böld, så de inte behöver karva i onödan. Han smärtsvarar under hela sulan med visitertång, så det är inte lätt att lokalisera ngt.

Sv: Inflammation i sulan

De fall jag råkat ut för har inte gett några följder, mer än hel sula som skydd. Dock har det upptäckts i tid. I något fall har smärtstillande och antiinflammatoriskt satts in, men det var bara den ggn.

I övrigt har det varit hel sula enbart, och det har räckt, och inga 'men' mer än att vissa hästar fått problem när man försökt sula av igen, dvs sulan blivit känsligare. De flesta har man efter att tag kunnat plocka av sulorna på igen.

Symptomen har i samtliga fall varit kortat steg fram, ovilja att röra sig, mer eller mindre ökad värme i hoven/hovarna, samt sviktande, ömmande sula för visitertång.

I ett fall låg det som komplikation en djup, elak böld med, som inte bröt ut förrän långt efter. Där gjorde de hela sulorna att bölden kunde gona sig ifred längre än annars, men vid visitertång var det helsulereaktion (BF, så det var dubbla problem, det var också en med platta, tunna sulor). Så ibland är det knepigt.

Ok, låter ju inte alltför oroväckande i sådana fall. :bow:

De verkade luta åt inflammation, även om de lade på ett våtvärmande för att vara säkra.

Inser att hade jag fått ut hovis (vilket jag inte fick eftersom han har semester) är risken stor att kniven åkt fram. :crazy:
Har nog varit med om liknande på denna häst innan då han efter tappskon blivit påslagen fortsatt visa värme och sulömhet i närmare en vecka efter, fast inte märkbart påverkad om underlaget varit mjukt. Bak är hästen gudskelov inte alls lika känslig.

Min var också märkbart mjuk i sulan vid visitering nu.

Vet inte om det kan bli värre, men i 'mina' fall, då de upptäckts snabbt etc, så har varken hovis eller (klinik)veterinär varit oroade. Har inte åkt in till klinik, men vet att jag tog upp med klinikvet ang fblstoet som fortfarande efter att ha fått hela sulor var aningens tassig fram och ffa ökad värme och puls fortfarande, om än MYCKET mindre än innan, och vet tyckte bara att 'det kan ta tid det där, men blir det värre så får man ju kolla'.

Tassigheten vek på ngn vecka, värmen kvarstod längre då, eller värme, ljummen, men varmare än normalt.

Lillkillen nu, tvååringen, han var tassig några dagar, mest av 'invand försiktighet' tror jag när han fick skor och sulor, men värmen vek direkt, och när han vågade tro på att det inte gjorde ont försvann stappligheten och ömheten helt med. Vet inte hur sulan är just nu då, då han fick hela sulor och skor (barfota innan) 21 dec, och inte skott om än.

Hur gör du med vinterskor på din sulkänsliga fblhäst?

Helsulor? Utan sulor?
Snösulor antar jag bara riskerar förvärra saken om ngt fastnar emellan.

Hur gör du med vinterskor på din sulkänsliga fblhäst?

Helsulor? Utan sulor?
Snösulor antar jag bara riskerar förvärra saken om ngt fastnar emellan.

Den jag skrev om innan är i himlen nu (inte pga sulorna), men hennes sulömhet blev just av hufgrips (snösulor, sådana med ring innanför skon), så det törs jag absolut inte chans med mer nej. Hon hade platta, tunna sulor, men hade innan gått med 'bara' skor, men som sagt, hufgripsen gav ordentlig sulömhet, och var antagligen även inkörsporten för hovbölden.

Nya fblkillen kom med hela sulor. Han har inte alls så platta sulor som förra damen, och jag är inte helt säker på att han verkligen året om behöver hel sula. Men jag tänker inte prova ändra ngt förrän i vår, just för att över vintern behövs snöklampsskydd, och törs INTE lägga på snösula. Såhan går med hela sulor, testar nu ett par bullesulor, med en 'bulle' på mitten som snö ska fastna sämre på. Nu är här ingen snö så jag kan inte uttala mig ang om det fungerar eller ej.

Ungponnyn blev ju sulöm pga påfruset knaggel, han har ganska platta sulor han med, och rätt tunna. I hans fall skulle han nog blivit besvärsfri med bara skor. Men så var det det där med snö och snöklampsskydd. Och inte vilja sätta hufgrips på plattfotat/tunnsulad sak, och def inte en som redan är sulöm. Så han fick hela sulor som snöklampningsskydd han med.

Bak är ponnyn oskodd, och fblherren har huf grips (dvs vanliga snösulor). Fbldonnan fick ha hela sulor även bak, men hon var rejält platt där med (det är inte ponnyn, och än mindre fblherren, jättefina bakfossingar).

Men jag kör hela sulor som snöklampningsskydd, törs inte chansa med huf grips. Ev om det fungerar kommer jag vintertid köra med de där 'bullesulorna'. (hela sulor är ju inte optimalt mot snöklampning tyvärr)

Jag har kört med hela sulor mot snö i rätt många vintrar på mina olika hästar, trots hovis protester. Har tyckt snösulor varit för dåliga. ;)
Men i år har jag lyssnat på honom och beställt snösulor till nästa skoning, men med denna "åkomma" får jag nog allt tänka om!
Vet inte om jag kan ha helsulor fram och snösulor bak kanske, men bak brukar det sällan klampa lika mycket.
Har ofta problem med tappskor fram och sulor (av alla slag) förbättrar liksom inte det... :(

Får nog diskutera lite med hovis i Hbg, vad han säger.

Tack för all din input! :bow:

Nej, det är ju nackdelen med sulor, tappskorisken ökar. Och 'sådana här' är ju sämsta tänkbara med en tappsko också..

(jag är impad av ponnyn, skor för första ggn, sulor för första ggn, rejält med utlägg/utstick, och han trampar på sig ibland på stallgången och så. Pjucken sitter kvar... eller gjorde iaf fram tills imorse *ta i trä*. Fblherren däremot har skickat två dojor sen i mitten på november, och det är inte direkt hälsosamt för hans hovar att gå utan sko ens ett kort tag.. )

Mmm... Jag avskyr det faktum att det är brist på kompetenta hovslagare!
Min bor 6 mil bort, vilket jag lastat och kört vid ngt tillfälle då jag varit desperat eftersom jag inser att han inte kan köra till varenda kund som tycker det är "akut" och att han har ett stort distrikt.
Men problemet är att bara halva vägen är landsväg, 3 mil är riktig pott-stig! :(
Synd att de inte bor runt hörnet (så har min kompis i Sundsvall det!) så att de kan komma samma dag eller nästa.

Jag har ju kompetent hovslagare, men det är ju inte hans fel när skorna trampas av. Han är dock en KLIPPA på att verkligen försöka komma ut så fort som möjligt om det går. Nu sist var han ut dagen innan nyårsafton! :bow: (Han jobbar inte ens vanliga helger eg).

Annars får jag också åka, nästan kusligt men vi har dels ganska exakt samma sträcka, och så halva vägen 'rena helvetet'..

(Jag har en hovis runt hörnet iofs, men aldrig att han ens får slå på en tappsko om det inte är total kris och panik och i princip handlar om liv och död..)

Min är jag nöjd med också, kompetensmässigt.
Men tyvärr tar han vinterledigt 3 månader varje år. Han skor åt mig och några flera dock, tror han "jobbar" max en dag i veckan under denna period. Detta gör ju det hela rätt besvärligt om man får tappskor...
Normalt räcker det med ett sms och så åker han förbi innan veckan är slut och hämtar hästen i hagen och slår på skon. Jag behöver alltså inte ens åka och ta emot honom. Men nu på vintern... :(

Han har dessutom förvarnat att han ska pensionera sig om ett par år, då vet jag inte vad jag ska göra egentligen. Vi får i stort sett bara hovslagare med "fuskutbildning" som åker till våra tassemarker tyvärr. För få hästar på för stor yta liksom. Vägrar att anlita en hovslagare som inte ens är medlem i Hovslagarföreningen.

*Nu spårar visst tråden ur*

(jag är impad av ponnyn, skor för första ggn, sulor för första ggn, rejält med utlägg/utstick, och han trampar på sig ibland på stallgången och så. Pjucken sitter kvar... eller gjorde iaf fram tills imorse *ta i trä*.

Vafan, jag borde vetat bättre än att skriva sådär. Gissa vem som kom in utan en doja ikväll. VARFÖR tappar de alltid skor precis i början på en helg?

Men!!!

Kom du ihåg att verkligen ta i trä och inte bara skriva det...? Trist.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 643
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 460
Senast: mackan
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 104
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka