Inflammation i hovleden

robban81

Trådstartare
Står inför möjligt köp av ett 13 årigt sto som haft inflammation i hovleden vid två tillfällen. Startade en tråd på "Hästmänniska" om köp eller inte och fick många kloka synpunkter. Är dock nyfiken på att få höra något om detta problem från någon som haft/har en häst som råkar ut för detta. Hur har det behandlats, återfallsrisk, avställningstid, försäkring. Har aldrig ägt en häst, bara ridit på ridskola samt varit medryttare. Problematiken är således ny för mig.

Sv: Inflammation i hovleden

Frågan är varför hästen för inflammation i hovleden. Vad visar röntgen? Är hästen oliksidig och därför belastar sig snett?

Utan att veta varför det uppkommer är det svårt att veta om det kommer tillbaka.

Om hästen inte är A1-försäkrad idag, kommer du sannolikt att få kraftiga reservationer i försäkringen om du ska försöka få den högre försäkrad än den är idag (eller om den kanske har en ridskoleförsäkring, vilket sällan är en A1). Det innebär att du inte får ersättning för veterinärvård eller livbelopp om det uppkommer något som ligger inom reservationen. Kan bli väldigt dyrt, tyvärr.

Aldrig säger jag .
Hovledsinfl är väldigt svårt att komma till rätta med många gånger och Hr hästen haft det 2 gånger hade jag inte varit intresserad eftersom det som sagt är så svårläkt och inte sällan har orsak i tex röntgen förändringar eller att det är ligament inblandade . Ligament skador är även de mkt svårläkta med lång koncalecens .

Tack för svar.Ja det tycks som det är klokt att satsa på en annan häst. Tyvärr.

Personligen skulle jag inte brytt mig ifall hästen var behandlad två ynka ggr tidigare i sitt liv, vilken häst är inte det?
Är det en häst jag vill ha och som passar det jag vill göra så, shoot.
Min ena hade en gaffelbandskada när jag köpte han tex. det är inget han någonsin haft problem av trots att han tränats hårt.

Det är inte norm med hovleds inflammation därav rådet .
Behandlad två gånger är knappast ngt kan applicerar rakt av som irrelevant med denna typ av skada . Varför köpa på sig problem ? Att det skulle vara norm att hästar är behandlade för det är rakt av inte sant .

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 541
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 739
Senast: Efwa
·
Gnägg Hej! Nu kommer en märklig fråga. Har ridit på ridskola i 8 år som barn/tonåring. Nu som vuxen i 2 år. Har varit medryttare till en häst...
2
Svar
22
· Visningar
2 536
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025