Inflammation i Hasleden "falsk galla"

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Klarraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 8 726
K

Klarraa

Min häst har fått en inflammation i Hasleden eller en "falsk galla". Har varit på klinik och röntgat och gjort ultraljud. De hittade inga pålagringar lösa benbitar eller skada på någon led utan hon har bara fått en rejäl inflammation.

Hon har fått metacam i 10 dagar och jag har smörjt in henne med compagel på svullnaden i 7 dagar, när inte det hjälpte tog de hål på svullnaden och tappade den på vätska och sprutade henne med kortison. Nu har svullnaden gått ner lite men är långt ifrån borta. Veterinären tycker att hon ska skrittas 10-15 min dagligen då hon inte är halt och inte har varit.

Ska på återbesök om en vecka och då blir det antagligen att spruta henne med kortison igen.

Någon som har varit med om något liknande? Blev hästen av med gallan och hur lång tid tog det i sådana fall?

Sv: Inflammation i Hasleden "falsk galla"

Min häst svällde upp i hasleden, ej halt, ren på böjprov. Vi tömde och sprutade med kortison, gav senare allmänbehandling kortison men hasleden svällde upp på nytt senare igen. Jag tog bort den hästen, inte bara pga detta men något måste ju ändå varit fel när det blev så mycket ledvätska och ingen hälta.

Sv: Inflammation i Hasleden "falsk galla"

Hasledsgallor kan bli kroniska även om själva skadan för länge sedan är utläkt, oftast inget som stör hästen även om det inte är vackert att titta på. På vissa hästar försvinner gallan aldrig när de väl en gång fyllt hasleden på andra kan de försvinna efter ett antal år.
Så hasledsgallor som man utrett och konstaterat att det inte finns någon "orsak" till längre är bara att blunda för och hoppas att de försvinner någon gång. Har bl en som fick en rejäl galla visade sig ha en benbit som opererades bort inga skador i leden och ytterst lite inflammation som behandlades i samband med operationen ingen hälta varken före eller efter men gallan pryder sin plats och har gjort nu i många år. En annan hittade på något som ett åring och drog på sig en jättegalla denna galla kommer och går och det finns absolut noll anledning till den idag hasen är röntgad ur alla tänkbara vinklar och vrår, provocerad och kontrollerad mer än en gång helt utan reaktion och ledvätskan ser helt fin ut så det är bara en prydnad som den hästen verkar få dras med.
Enda problemet man måste tänka på när de dras med sådana gallor är att det är svårare att upptäcka om de drar på sig något nytt så det gäller att vara extra observant på sådana ben så att man märker minsta lilla förändring.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 397
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 834
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka