Inflammation i gaffelbandsfästet

L

l_isa

Nån som varit med om något liknande? hur länge tog det innan hästen var OK och kunde ridas som vanligt?

Sv: Inflammation i gaffelbandsfästet

Hur vet man att en häst har inflammation i gaffelbans fästet? vad ger det för symtom? *nyfiken*

l_isa skrev:
Nån som varit med om något liknande? hur länge tog det innan hästen var OK och kunde ridas som vanligt?
Min häst hade, runt jul, något som ev kunde tolkas som en inflamation runt gaffelbandsfästet (tror det var det :o ) på vänster bak, precis där det fäster i hasen. Hästen reagerade inte på böjprov alt longering utan det upptäcktes på röntgen. Vet uttryckte det som; "Så där ska det inte riktigt se ut". Fick 10 dgr Metacam och jag skulle rida på "lugnt som vanligt". Därefter har jag inte märkt något.
Symtom...ja, det som fick mig att åka in till kliniken var att hästen inte ville böja igenom i vänster varv samt att jag tyckte att det saknades "tryck" i sprången vid löshoppning. Efter behandlingen fick jag iaf "rida igenom" vänstersidan så det är inte säkert att det var denna "inflamationen" som gjorde det....

//Alice

"min" häst fick diagnosen nyligen på höger fram.... vi åkte på klinik och kollade honom för säkerhets skull., kändes inte OK när man red.. kunde gå bra ända tills man tog en liten skritt paus och när man sen skulle jobba igen gick han emot nå fruktansvärt, ville inte göra nått alls! dessutom blev han allmänt jobbig att ha och göra med.. knappt alls halt vid böjprov, men syntes vid Ultraljud..
nu har han fått anti-inflammatoriskt i 10 dagar samt rekommendation att skritta 2-4 veckor på hårt underlag på kort tygel o gärna rida mycket skänkelvikningar osv.., o när han inte är tryck öm vid gaffelbandsfästet, ska jag börja trava lite lätt och "sätta igång".
hoppas allt går bra..

fler får gärna svara :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 317
Senast: Zetly
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 976
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4