Inflammation i båda bakknän.

B

Booloogna_

Om man har en ponny som har inflammation i båda bakknäna, skulle man kunna ge den glukosamin då?
Hon har blivit sprutad med kortison 2 ggr nu och jag har också fått tips om att ge henne DJÄVULSKLO?
Finns det andra alternativ, och vad tycker ni?

Tack för svar! :)

Sv: Inflammation i båda bakknän.

Djävulsklo verkar ju funka så varför inte? Har precis hört talas om denna växt och läst en artikel. Den har samma funktion som Finadyne, Metacam och andra antiinflammatoriska medel.
Det är nog säkrare att använda ett registrerat läkemedel då biverkningar osv är mer undersökta, men djävulsklo funkar nog det också..

min fick en balndning av djälulsklo,gluccusamin och chondrin(stavmning) och mss(minns inte det heller)
snordyrt men frukansvärt effektivt

Visst kan man prova att ge djävulsklo istället för något av de registrerade NSAID-preparaten som t ex butta, bara man är medveten om vilka effekter "medicinen" har. Djävulsklo ska enligt studier vara antiinflammatoriskt och därigenom smärtlindrande. Du kan jämföra med Voltaren eller för den delen Magnecyl för oss människor. Om hästen uppvisar en förbättring behöver det alltså inte betyda att den har blivit botat, bara smärtlindrad. Å andra sidan kan den antiinflammatoriska effekten vara läkande om det inte finns en bakomliggande orsak till inflammationen som gör att den hålls aktiv.

Viktigt att tala om för veterinären att du använder djävulsklo eftersom det kan påverka effekten av andra mediciner.

Glukosamin anses vara bra för ledens inre miljö och kan tillföras hästen på olika sätt. Injicerat i ledhålan finns en dokumenterad effekt, liksom om preparatet ges i blodet. Vid oral tillförsel råder viss tveksamhet om glukosaminet har effekt eller ej, men eftersom många upplever att det hjälper så varför inte!? Välj ett preparat med glukosaminhydroklorid, HCl.

ska precis prova ett alternativ till Djävulklo som hter Boswellia.Jag ska ge det tillsammans med ett annat preparat som också är bra mot inflammationer.Jag har köpt det på.http://www.equiterapi.com
Det tog bara 3 dagar efter jag beställt det och servicen var kanon.

tack så mkt:) tacksam för ännu mer svar=)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka