Inflammation hovled och kotled och hasen.

Zevzan

Trådstartare
Hej. Undrar om någon varit in för behandling av hovled och kotled samt hasen? Hur lång tid har det tagit innan ni fått sätta igång? Hur många behandlingar?

Vi åkte in för hältundersökning. Hittade hälta vänster fram. Kotled och hovled. Behandlades. Fick stå i sjukhage 3 veckor och äta metacam 10 dagar.
Återbesök. Blivit bättre men fick behandling igen.
Fick stå i sjukhage 2 veckor till samt på betet i 2 veckor. Fick börja trava efter 2 veckor men har knappt motionerat pågrund av värmen.
Återbesök igen. Hältan fram är kvar. Hittade hälta vänster bak. Bedövade. Hältan bak försvann och hältan fram blev något bättre.
Blev behandlad fram återigen och i hasen vänster bak.
Vad han har bak sa dom aldrig med antar inflammation där också?

Nu får han stå i sjukhage 1 vecka. Sen ska han helst få gå i en lugn hage om vi kan lösa det. Men bara små promenader helst inga.

Känns som om detta aldrig får ett slut. Just nu är vi inne på vår 7e vecka. Bara 3 till innan ett nytt återbesök..

Hej. Undrar om någon varit in för behandling av hovled och kotled samt hasen? Hur lång tid har det tagit innan ni fått sätta igång? Hur många behandlingar?

Vi åkte in för hältundersökning. Hittade hälta vänster fram. Kotled och hovled. Behandlades. Fick stå i sjukhage 3 veckor och äta metacam 10 dagar.
Fick stå i sjukhage 2 veckor till samt på betet i 2 veckor. Fick börja trava efter 2 veckor men har knappt motionerat pågrund av värmen.
Återbesök igen. Hältan fram är kvar. Hittade hälta vänster bak. Bedövade. Hältan bak försvann och hältan fram blev något bättre.

Nu får han stå i sjukhage 1 vecka. Sen ska han helst få gå i en lugn hage om vi kan lösa det. Men bara små promenader helst inga.

Känns som om detta aldrig får ett slut. Just nu är vi inne på vår 7e vecka. Bara 3 till innan ett nytt återbesök..

Dina frågor måste du ställa veterinären. Det finns ingen möjlighet att svara bara utifrån vad din häst diagnosticerats med för oss som bara läser och diskuterar på sociala media.

Var tydlig och konkret mot veterinären med dina frågor och vad du undrar över .

Röntgade man hasen?

Som redan sagts är det omöjligt för annan än vet att sia om prognos etc.
Det är ju inte ovanligt att spatt tex ger sekundär-hältor i fram.
Är det spatt kan man ju även testa behandla med Bonefos om det inte räcker med det ni kört med nu.
Och man kan testa ge ledpreparat.
Men det är sånt bara din vet kan veta vad som kan vara lämpligt.

Hoppas det tar sig nu iaf då!

Röntgade man hasen?

Som redan sagts är det omöjligt för annan än vet att sia om prognos etc.
Det är ju inte ovanligt att spatt tex ger sekundär-hältor i fram.
Är det spatt kan man ju även testa behandla med Bonefos om det inte räcker med det ni kört med nu.
Och man kan testa ge ledpreparat.
Men det är sånt bara din vet kan veta vad som kan vara lämpligt.

Hoppas det tar sig nu iaf då!

Näpp ingen röntgen. Flera har rekommenderat att åka iväg till en annan vet om det ej blir bättre.
En annan höst var behandladav hälta fram. Sattes igång och så insåg man efter besök hos annan vet att det var en senskada bak.
Frågar jag vet om det är ovanligt att det tar så lång tid att läka kommer jag förmodligen få ett nej.

Men det är lite svårt att ta mig iväg flera mil med honom. Men kanske intehar något val ifall de inte ger med sig nu. Han har endast fått kortison

Om min vet inte röntgat någonting efter tredje besöket med samam hältor hade jag nog bytt klinik pronto. Som det är nu har man ju ingen aning om vad man egentligen behandlar på.

Om min vet inte röntgat någonting efter tredje besöket med samam hältor hade jag nog bytt klinik pronto. Som det är nu har man ju ingen aning om vad man egentligen behandlar på.

Behandlar med kortison för inflammation fram iallafall. Men isåfall skulle han ju kunna äta metacam igen eftersom det var åtminsone 5 veckor sen han åt det sist.

Men kanske ska skita i återbesöket till dom och åka någon annanstans om 3 veckor istället.

Behandlar med kortison för inflammation fram iallafall. Men isåfall skulle han ju kunna äta metacam igen eftersom det var åtminsone 5 veckor sen han åt det sist.

Men kanske ska skita i återbesöket till dom och åka någon annanstans om 3 veckor istället.
Det tycker jag definitivt att du ska fundera på.

Ibland är det tyvärr så att något som 'gömmer sig' när man börjar leta och behandla hältor. Speciellt när det kommer till "överansträngningshältor" och sekundärhältor så som kotledsinflammationer ofta är (tycker jag det verkar som).

Dock tycker jag det är konstigt att röntgen av hasen inte gjordes.

Å andra sidan tycker jag inte att ni haft uppehåll så väldigt länge.... Själv ska jag skritta Fröken för hand i minst 8v innan första återbesöket. Vissa saker tar tid, och bör få lov att ta tid.

Jag har haft en häst med liknande symptom, dock gjorde vi direkt röntgen av haser och även ultraljud i området då han hade en reaktion i ena hasen bak (0,5 grad) och reaktion lågt diagonalt fram (1 grad). Min erfarenhet är att det ofta är så att själva avlastningshältan visar sig till en början, eller att det är den man själv "känner av" men att det ofta är något annat som är grundproblemet.
I mitt fall var jag inne med hästen (4-åring) förra våren efter köpet för att han kändes skum när jag hade ridit igång honom, fick en Vet som tyckte han såg "ok ut" och ua på böjprov/lina, efter det gick han på lösdrift och jag red inte så mycket förrän till hösten och då jag satte igång honom igen kände jag det återigen och åkte in till en annan klinik. Rörelsestörningar kan vara svårbedömda, känner man att något är fel får man ofta stå på sig eller byta klinik.
Hur som hade min häst tyvärr spatt i båda haserna och en felläkt skada/gammal ärrvävnad i ett fäste upp emot hasen och efter behandlingar och 6 månaders vila fick vi ge upp.

En liten inflik om du väljer att byta klinik osv i detta skedet, så kolla av med ditt f-bolag innan att de täcker det, för har du otur så sätter de sig på tvären ang att du ”börjar om” med utredning som till viss del redan gjorts redan.

En liten inflik om du väljer att byta klinik osv i detta skedet, så kolla av med ditt f-bolag innan att de täcker det, för har du otur så sätter de sig på tvären ang att du ”börjar om” med utredning som till viss del redan gjorts redan.

Kan ju vara bra att veta i förväg. Men är inte så mycket att göra åt:/

Har tyvärr 2 st runt mig som varit dit och det visat sig vara allvarligare utan att kliniken jag varit till ens undersökt varför dom ärhalt. Bara behandlat för kotled:/

Känns väldigt surt att dom ej undersökte mer 3dje gången

Kan ju vara bra att veta i förväg. Men är inte så mycket att göra åt:/

Har tyvärr 2 st runt mig som varit dit och det visat sig vara allvarligare utan att kliniken jag varit till ens undersökt varför dom ärhalt. Bara behandlat för kotled:/

Känns väldigt surt att dom ej undersökte mer 3dje gången

Om du skriver var i landet du finns kanske någon av oss kan tipsa om bra vet/klinik som är bra på liknande utredningar.

Har hästen gått i en vildare variant av flock efter sjukhagen? Det är ju trots allt inte länge hästen har vilat och har den dessutom gått i storhage med aktiv flock så är det inte konstigt det inte fått en chans att läka ut.

Förhoppningsvis så kanske hasen är orsaken till hältan fram, och oavsett varför egentligen inflammationen är där så behöver den ju behandlas. Antagligen så röntgar dom på återbesöket om det visar sig att det inte är bra än.

Vi finns i Skellefteå.
Evidensia från Umeå är upp så har besökt dom.
Hört att 'hästklininen i norr' ska va bra
Hästkliniken i Norr är jag och många andra väldigt nöjd med. Jag tar alltid Jantieen , men den andra tjejen som jobbar där är säkert också bra. :)

Näpp ingen röntgen. Flera har rekommenderat att åka iväg till en annan vet om det ej blir bättre.
En annan höst var behandladav hälta fram. Sattes igång och så insåg man efter besök hos annan vet att det var en senskada bak.
Frågar jag vet om det är ovanligt att det tar så lång tid att läka kommer jag förmodligen få ett nej.

Men det är lite svårt att ta mig iväg flera mil med honom. Men kanske intehar något val ifall de inte ger med sig nu. Han har endast fått kortison
Fast speciellt lång tid är det väl inte..?

Har hästen gått i en vildare variant av flock efter sjukhagen? Det är ju trots allt inte länge hästen har vilat och har den dessutom gått i storhage med aktiv flock så är det inte konstigt det inte fått en chans att läka ut.

Förhoppningsvis så kanske hasen är orsaken till hältan fram, och oavsett varför egentligen inflammationen är där så behöver den ju behandlas. Antagligen så röntgar dom på återbesöket om det visar sig att det inte är bra än.

Han gicki sjukhage x antal veckor. Sen fick han gå ut igen. Nu blev han skickad till sjukhage en vecka men får gå ut nu igen.
Sätter honom bara till en större hage men ensam så det inte blir lika mycket spring.

Dom tog inte bort hältan helt när vi var in sist vilket man bör göra för att veta var det sitter. Fick ett " det blev Bättre " kortison sen åka hem.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023