Infektion??

Veronika

Trådstartare
Mitt sto har ju varit på seminering nu 2 gånger och dom har fått spruta loss ägget bägge gångerna, första gången efter 12-14 dagar o andra gången efter 9 dagar. Kan det bero på någon infektion eller är det många som har problem att släppa äggen? Och är chansen mindre att det tar sig när man sprutar dom iom att det inte blir naturlig ägglossning och ägget kanske är för hårt osv?

Sv: Infektion??

Puttar upp tråden...

Pratade med syrran i dag, och vi sncakade om att du bör kanske ta ett samtal med stationen samt kanske spola henne och spruta henne, så som vi har gjort med våran pålle. Fast du får kanske stå på dig (men det har ju du inga problem med). För om det inte tar sig nu, så blir det ju tredje gången gillt så att säga. Något måste man ju kunna göra.

Och det borde ju finnas någon här på buke som har eller har haft liknande problem!!!

Tack för svaret :D
Jepp får snacka med dom när jag är där på UL om dom inte kan spola henne o sånt.. Börjar ju bli sent nu tycker jag :crazy:

Veronika skrev:
Mitt sto har ju varit på seminering nu 2 gånger och dom har fått spruta loss ägget bägge gångerna, första gången efter 12-14 dagar o andra gången efter 9 dagar. Kan det bero på någon infektion eller är det många som har problem att släppa äggen? Och är chansen mindre att det tar sig när man sprutar dom iom att det inte blir naturlig ägglossning och ägget kanske är för hårt osv?

Mitt sto ska semineras i morgon. Vi sprutade igång henne i torsdags och fredags. Hon har blivt seminerad en gång innan i år men då tog hon sig tyvärr inte. Men då tog det mycket längre tid innan hon kom i brunst (sprutade bara henne en gång då.) Det verkar som man får igång de snabbare och på ett mer effektivt sätt om man sprutar två dagar i rad. Jag var också lite skeptiskt innan till att spruta igång ston men förra året så sprutade vi igång mitt sto och hon tog sig på första semineringen. Hon födde i år ett jättefint föl! Har hört att det har varit många i år som har haft bekymmer med sina ston. Hoppas det löser sig för dig och ditt sto!

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 297
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 722
Senast: Stereo
·
Avel Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst? Säsongen har sett ut som följande: God kvalitet på spermierna Bra jämn...
Svar
13
· Visningar
1 072
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka