Infektion/förkyld

Sass

Trådstartare
Vad ska jag göra? Min häst har varit förkyld i 7 veckor nu. Har gett penicillin i 10 dagars kur utan att det hjälpte. Det började med hosta och enorma mängder gult snor!
Nu så är det "bara" snor, hostan har försvunnit, snoret är genomskinligt men ändå tjockt. Han andas tungt.
Han har aldrig haft feber eller varit trött utan det är en glad skit :angel:

Har varit hos två olika vetrinärer. Den första slängde ut oss när han såg snoret och gav oss bara penicillinet och sa att vi skulle vänta ut det. Efter 6 veckors väntande så ringde jag en annan vetrinär som tog blodprov och näsprov på honom. Blodprovet visade på en gammal infektion i kroppen, hon ville vänta på näsprovet innan vi bestämde vad vi skulle göra.

I början av sommaren fick han ett rejält sår på ena bakbenet och det behöver opereras, därför vill jag att han ska bli frisk så fort som möjligt nu.

Vet inte om det har någon betydelse i sammanhanget, men förra året drabbades han av både fölsjuka, roddoccokus (stavning?) och lunginflammation.

Så vad tror ni? Har ni något tips? Jag tycker att han har varit dålig länge nu och penicillin verkar han vara imun mot, kan man va det?
Vill bara höra era erfarenheter av långdragna förkylningar och kanske ni vet nått som kan hjälpa? Någon som har erfarenheter av sulfa? Vad är det? vetrinären nämde nämligen något om att man kunde ge det i maten...

Sv: Infektion/förkyld

Jag tror att sulfa är anti-inflammatoriskt, det jag däremot vet är att du ska vara noga med vilken hink/krubba som är "sulfa-smittat", det är karens på det om du har tävlingshästar i samma stall!
Det finns olika starka pencillin, vet du om det finns starkare än det du fick?
Mitt sto fick konstig svullnad kring svaljet för några år sedan, först gången vet var ute fick jag Ethacilin, att ta i 4 dagar......(han tyckte att det var länge..) Efter ca en månad fick hon tillbaka samma symtom och då fick vi, efter nogrann fråga från vet, något med livstids karens...jag har varmblod, fd travare, de har nog fått liknade tidigare...! Då fick vi Ethacilin Comp, även denna gång i endast 4 dagar, men det gjorde susen.

Min häst fick samma symtom som din, hosta gult snor och jätte hög feber.
Han hade fått lugninflamation. Höres ganska tydligt när man lyssnade på lungorna. Men det tog tid innan han blev bra, och jag vill inte påstå att han är lika hundra som han va innan. Va sa vet. om lungorna?
Lycka till ialla fall!

Jag kommer inte ihåg vad penicillinet hette som vi gav, men jag ska kolla upp om det finns starkare.
Svaret på näsprovet kom idag och jag ska ringa vetrinär nummer 1 om det, och då ska vi se om vi kan komma fram till något vettigt :crazy:

Tack för svaret om sulfa! Om jag ska ge det så ska jag definitivt vara försiktig så det inte hamnar hos de andra hästarna!

Min häst har inte haft någon feber alls, tror du det kan vara lunginflammation ändå?

Ingen av vetrinärerna lyssnade på lungorna :mad:

Jag skulle begära en veterinär som går ner i halsen och näsa och kikar, för att veta hur långt ner det sitter. Alla mina som fått rejäl halsinfektion (och som konstaterats hur djupt det sitter genom att gå ner i halsen med kamera) har fått Hippotrim och varit bra på ett par veckor.

Liknande trådar

S
Hästvård Min åring har vart förkyld i 3 veckor nu. Det började med vit snor som har pendalt mellan vitt,grått och väldigt ljus gult. Hans...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: straumur
·
E
Hästvård Hej! Har ett vbl som nu en längre tid (ca 1 månad) varit väldigt snorig. Rinnig i näsan nästan hela tiden (genomskinligt snor). Tycker...
Svar
4
· Visningar
2 792
Senast: giffan
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25