Infektion efter fölning, hur göra med betäckning?

M

Minni

Mitt sto fölade 7/5, allt gick bra MEN efterbörden släppte inte förrän efter 7 timmar. Efter tre dagar fick stoet feber (38,9) och sattes in på sulfa, är feberfri nu (var det redan efter 1 dygn)och det rinner inget nu. Pratade med hingststationen då jag är rädd att det kan bli svårt att få henne dräktig iår, och de gjorde mej ju inte lugnare precis. Har valt en hingst som det är språngavgift på (Cuper) och har tänkt att betäcka på 30-dagarsbrunsten om det ser bra ut. Men nu funderar jag på om jag istället skulle ta en hingst med dräktighetsavgift på (tex någon av Flyinges), men ingen av deras lockar mer än Cuper faktiskt... Cuper har desutom fått alla ston dräktiga på första försöket än så länge så han ser ut att ha bra spemakvalitet.

Hur hade ni gjort? Det känns INTE kul att byta hingst, men inte att betala en massa språngavgifter om hon inte tar sig heller... :confused:
Hon är egentligen en riktig ´"frögurka", detta blir föl nr 5 och med de andra fyra har hon tagit sig på första försöket... :)

Kanske inte ska ta ut bekymmer i förskott, men jag vill gärna vara förberedd på det värsta typ...

Men be seminstationen ta ett bakt-prov i början på brunsten, så hinner ni ju behandla i alla fall.
Sen kan man ju alltid skölja efter semin med koksalt eller gentaject, om hon ser skum ut på ultraljudet.

Hon står på behandling med sulfa nu, är feberfri men det rinner fortfarande lite ur henne. Ska ha sista påsen i morgon och då ska jag prata med veterinären igen.
Hon ska givetvis kollas noga innan seminering. Men frågan är ju hur stor chans hon har att trots allt bli dräktig i år...

Petra

Är hon ren och fräsch i livmodern borde hon ha samma chans att bli dräktig som vanligt.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 384
Senast: Digbil
·
N
Avel Har aldrig betäckt något sto förut, det är så mkt jag inte vet. Har nu allvarliga funderingar på att göra slag i saken, så nu hoppas jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar