Infekterat sår?

MiaMaria

Trådstartare
Min häst blev sparkad på benet för ett par dagar sen. Jag spolade rent såret med vatten och tvättade med koksaltlösning. Dagen efter var benet tjockt och varmt men ingen feber. Jag ringde veterinären och fick rådet att lägga jodopaxomslag, viket jag gjorde under några timmar. Svullnaden gick ner något. Utan bandage på natten, svullen och varm i morse och har haft jodopaxomslag under dagen. Nu ser benet bättre ut och svullnaden har gått ner något, men det är fortfarande varmt. Ingen hälta.

Hur skulle ni gjort? Ringt ut veterinär eller avvaktat? Hur vårdar ni liknande sår?

Sv: Infekterat sår?

Om såret inte är nära en led eller kan tänkas ha någon "ficka" där smuts kan ta sig in, samt att hästen är feberfri så skulle jag avvakta. Speciellt eftersom det verkar gå åt rätt håll.

Fortsätt hålla koll bara, det skulle jag gjort.

Nej, inte nära leden. Mitt på skenbenet sitter det och där ser inte ut att vara någon ficka. Ska duscha det ordenligt i morgon igen, så får vi se.

Tack för ditt svar!

Jag brukar lägga sprit- eller jodopaxomslag på såna sår och det fungerar oftast bra. Brukar ha det över nätterna och lufta på dagarna.

Prova veteperoxid(stavas??) funkade på ett stort sår min häst hade förra året.Köps på apoteket är både uttorkande och bakteriedödande.Min vet rekomenderand det då såret han hade va stort och gick inte att sy.
Infektion och det variga "kokar" bort. Bara tvätta med inte lägga bandage.Satt straxt under hasen.Lycka till

Nej, det är inte lymfangit, än iallafall. Om du läser längre upp ser du att jag lagt jodopaxomslag på rekommendation av veterinär. I vilket fall ser det bättre ut idag, inte så svullet och inte så varmt som tidigare. Blir det värre får jag ringa veterinären i morgon.

Jag kör jodopaxomslag och lindade ben över natten. Är det torrt i hagarna på dagen låter jag det vara öppet och vädra, är det lerigt och djävligt stryker jag över ett lager jodopaxgel som skydd för skit.
Har funkat jättebra.
Jag skulle inte oroa mig om jag vore du, du verkar ha full koll på pållens ben.
Lycka till!

Köp Animalintex. omslag innehållande Borsyra. Vätskar ur såret och hjälper läkeprossesen att skynda på.
Det bästa som uppfunnits och jag någinsin använt under mina 15 år med hästar.

Ja, jag oroar mig inte så mycket längre, men visst lite gör jag, trots att benet ser bättre ut... tänk om... :crazy:

Ja, jag oroar mig inte så mycket längre, men visst lite gör jag, trots att benet ser bättre ut... tänk om... :crazy:

Om jag är orolig för ngt så ringer jag till veterinären och frågar. Ibland är det mkt bättre att prata med ngn än att vänta på svar på ett forum. Jag tycker att det är jättebra att detta forum finns och jag har haft massor av stöd härifrån i olika frågor. men om det är ngt akut jag undrar över så är det alltid veterinären i första hand. Vi har jourhavande vet här hemma som man alltid kan nå. Sedan har vi den klinik där jag varit en del med min häst. De har telefontid två ggr per dag.
Det är inte ofta jag ringer dit men gör alltså det ibland.
Jag kan tyvärr inte ge dig ngt råd om hur du ska göra.

Om du läser mitt första inlägg, så ser du att jag ringde jourhavande vet. så fort jag sett att såret började bli infekterat. Jag fick då rekommendationen att avvakta, om inte hästen fick feber, för då skulle jag ringa igen. Hästen har inte fått feber, och jag har fortsatt med jodopaxomslag som vet. sa. Här på forumet är jag för att jag är intresserad av att veta hur ni andra gör i en liknande situation.

Min "vanliga" veterinär arbetar inte förrän nästa vecka, då kommer jag definitivt ringa igen och rådfråga. Jag ringer hellre en gång för mycket än för lite :)

Senast ändrad:

Min otursfågel har haft miljader infekterade sår. Jag gör som du -Jodopaxbandage över natten och luft på dagen. Det brukar ta lite tid 1-2 veckor innan det börjar läka och svullnaden går ner.

Det finns att köpa på Brandts skobutik utanför stallbacks grindarna vid Solvalla
travbana.

85kr/förpackning och du kan klippa upp till 8 bitar i storleksordningen 5x5cm
Glöm inte att blöta kompressen med varmt vatten innan den appliceras och täcklindas. Jag använder fleeclinda.

Senast ändrad av en moderator:

Om du läser mitt första inlägg, så ser du att jag ringde jourhavande vet. så fort jag sett att såret började bli infekterat. Jag fick då rekommendationen att avvakta, om inte hästen fick feber, för då skulle jag ringa igen. Hästen har inte fått feber, och jag har fortsatt med jodopaxomslag som vet. sa. Här på forumet är jag för att jag är intresserad av att veta hur ni andra gör i en liknande situation.

Min "vanliga" veterinär arbetar inte förrän nästa vecka, då kommer jag definitivt ringa igen och rådfråga. Jag ringer hellre en gång för mycket än för lite :)

Du missförstod mig nog. Mitt inlägg var inte avsett som ngn sorts kritik. Jag menade bara att man kan ringa flera ggr och fråga om man verkligen är orolig. Jag blir själv lite nervös av sår om jag misstänker att de kan vara infekterade.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
805
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 590
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30