indroducera silaget

-Catherine-

Trådstartare
Idag hämtade jag första balen silage. Jag öppnade glatt balen och började riva i den...å så slog det mig....Hur mkt bör/kan jag ge såhär i början? Det är väl knappast att bara ösa på?

Hur gör ni när ni introducerar nytt grovfoder?

Sv: indroducera silaget

Jag har lärt mej att det tar ca tre veckor för en häst att byta foder, öka succesivt så att efter tre veckor är det nya fodret 100%. Så gör jag iallafall.

Jag gör som ovanstående. Tar lite i taget och blandar med det gamla tills det bara är det nya kvar. Ca 2 v brukar det nog bli.
Men det är ju svårt med hösilage som man måste göra slut på snabbt. En bal bör ju ta slut på 4-5 dagar. Nu är det ju kallt så den klarar säkert några dagar extra.

Det jag har upplevt svårt med att byta från hö till hösilage är att mina hästar ratar höet så fort de får hösilage. Det är så mycket godare! Det blir därför inte mycket till blandning och sakta invänjning, tyvärr.

Jag brukar byta ganska omgående till silaget. Främst för att balen måste gå åt, och inte kan sparas. Jag har aldrig fått något problem med någon häst när jag gjort så. Jag har ett ganska torrt silage som nästan är som hö.

Det jag har upplevt svårt med att byta från hö till hösilage är att mina hästar ratar höet så fort de får hösilage. Det är så mycket godare! Det blir därför inte mycket till blandning och sakta invänjning, tyvärr.

Det där känner jag igen, så fort min häst fått smak på ensilaget ratade hon höt, men jag blandade ihop allt jättenoga så hon var så illa tvungen att äta hö för att få i sej det ljuvligt goda silaget.

*KL*

Har börjat med hösilage till min lilla isis kille, och första dagen såg bajset ut som koblaja men nu börjar det bli bättre. Blandar fortfarande hö med det plus att han får microbalans men det är fortfarande lite rinnigt.

Har ni varit med om liknande? Några tips?

Tack för alla inlägg!

Nu har jag börjat gett dem silaget, fyra dagar nu. Första dagen gav jag dem bara litegrann till lunch och sedan blandade jag i lite silage i kvällshöet. Andra dagen gav jag ungefär 25% silage i varje giva. Det jag noterade är det ni andra nämnde ovan, att de gärna ratar höet till förmån för silaget. Det blev mest så att de trampade runt höet så det blev förstört. Jag försökte blanda runt, men de lyckades iaf sortera ut silaget.

Tredje dagen; jag har ännu inte noterat ngn lös avföring eller andra tecken på att foderbytet skulle vara för hastigt, så nu ger jag 50% silage. Dock blandar jag inte upp utan jag ger vartannat mål istället, då förstör de inte höet.
Idag torsdag (fjärde dagen) är de fortfarande bra i magarna, ingen lös avföring eller liknande. Jag ger ca75% silage.

Som det ser ut nu så går jag nog helt över till silaget på lördag om inga komplikationer uppstår.

Jag är nöjd & hästarna också :laugh:

Förr när vi hade hö på hösten och silage på vintern gick jag successivt som de andra på de hästar som fortsatte äta både hö och halm. Min shettis tyckte dock inte att hö var gott längre så för att han skulle få i sig någon mat fick jag byta direkt rakt av, men han blev aldrig dålig i magen.
I år gick vi från betet till silage för höet var för dammigt, inga problem alls i år alltså.

Jag minns att jag någon gång för mycket länge sedan fick lära mig att hästar som för silage oxå borde ha tillgång på halm, bl.a. för att inte bli dåliga i magen. Jag har mina hästar stående på halm så det har aldrig varit ett problem förrän nu i höst när jag upptäckte att ena hästen älskade spån och att mockningstiden förkortades med nästan 20 minuter på spån för honom. Så jag har försökt fodra med halm, vilket han givetvis ratar, men det finns där i alla fall.

Jag brukar byta ut ett par kg till att börja med. Mina hästar är vana vid både hösilage och hö och är inte jätte känsliga! Hade jag däremot börjat om helt utan att fodrat med förr hade jag om du tex fodrar 10 kg hö i dagsläget börjat med att byta ut några kg. Oftast blir det ju mer hösilage (beroende på hur blött det är förvisso) men byter man ut sakta kan man lätt vara uppe i "dos" på en vecka eller en och en halv

Jag gör en övergång... men inte fullt så långsam som många andra.

Börjar med att introducera enilaget till kvällen. Först får de sin högiva.. och sen efter några timmar lägger jag in lite ensilage.
Samma sak på morgonen... hö först i hagen och så efter en stund kommer ensilaget. (Detta sker på en helg eller annan långledighet då jag kan gå ut med ensilaget lite senare) Samma procedur på kvällen igen...

Någon/några dagar där på så lägger jag ut hö och ensilage ihop i hagen. JAg minskar totala mängden foder som serveras i hagen under dagen (läs längre ner) så hästarna skall hinna bli hungriga och tvingas äta upp även höt och inte bara ensilaget. På kvällen får de hö och ensilage blandat..

Ökar procentfördelningen ganska fort..
Dag fyra eller fem ligger fördelningen på ca 50/50...
Sen behåller jag fördelningen på ca 50/50 tills höt är slut... Det brukar ta ca en vecka tio dagar innan övergången är avslutad. Hästarna ratar ganska snabbt höet, men för att inte gå hungriga så blir de så småning om tvugna att äta även höt eftersom den totala mängden som serveras i hagen begränsas lite under övergången.

Förtydligas skall, att jag fodrar två gånger om dagen, morgon och kväll.... Morgongivan som serveras i hagen är normalt så stor och väl tilltagen att den räcker hela dagen. Vid insläpp på kvällen finns det fortfarande foder i bingarna.

Sen kan övergången behöva behovsanpassas om man har en individ som man av erfarenhet vet är lite känslig för foderbyten. Då får denne under övergångsperioden stå i egen hage med ett övergångschema som är individanpassat.

knapplån
Jag byter ganska snabbt till alla utom till fånghästen både när det gäller första balen och vid byte av bal. Det har fungerat i många år att göra så. Fånghästen får lusern pellets och hack som bas och sedan ensilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V