Inbrott eller ej?? Fräcka människor...

Lotus

Trådstartare
Hur skulle ni se på detta:

Hyr in min häst på ridskola, stort stall, och någon har gått i på natten och tagit grejor i skpå, ryktlådor och utanpå boxarna. Stallet är ju olåst, och en ridskola med många privathästar, men vem får egentligen gå in där, och när? Är det skillnad på natt och dag?

Dessutom, maken till fräckhet, har denne någon, gått in till min häst, satt på honom grimman och tagit hans nya täcke som han hade på sig, och lämnat honom "naken" i grimman! Boxen är ju inte heller låst, men var i h-e går gränsen för inbrott i sådana här sammanhang??

Stöld är det ju inget snack om att det inte är iallafall....

Hur fasen kan man försvara sig mot sådant här? kameror, larm, lås - vad ska vi göra????

Sv: Inbrott eller ej?? Fräcka människor...

Lite enkelt vilket inte är så enkelt:
Vem som får gå in?
Stallet ägs privat (hoppas jag) då är det ägaren som bestämmer vem som får gå in när och hur. Enligt Djurskyddslagstiftningen får ingen gå in i ett stall utan ägarens medgivande.
Inbrott och stöld är egentligen samma brott så definitionen har inte någon större betydlese. Det är lite annorlunda om det sker skadegörelse i samband med stölden (bryter sig in t ex).
Men det är helt klart att det är fråga olaga intrång när de gått in i stallet och din box. Vilket i och för sig är ett något mindre svårt brott.

De flesta stall jag känner till som ligger enskillt och det inte finns någon boende på platsen har lås. Man har ofta gjort överenskommelser med brandskyddet om låstypen och eller nycklar om olyckan skulle vara framme. Även försäkringsbolag brukar kräva att stöldbegärliga saker hålls inlåsta.
Även dyra löphästar brukar hållas inslåsta i boxen på natten. Kanske mest när de är ute på tävlingsplater och kanske inte så mycket när de är hemma.

Stallet ägs av föreningen, alltså av alla medlemmar. Enkelt va???
Det här är ju en ridskola med ca 20 skolhästar och 35 privathästar, så det är ju rätt mycket folk i omlopp hela tiden. Hur gör man då??

Man skulle kunna låsa, men det är ju jäkla krångligt i och med att det är typ 5 ytterdörrar och det är privathästägarna som sköter stallet alla helgdagar och kvällar, så det är nyckel till alla som gäller isåfall, eller lägga nycklarna någonstans, men när vi är så många....

De flesta hästar och grejer är ju "vanliga" grejer, och det täcket man har på hästen kan man ju inte låsa in mer än att man låser dörrar och box, men jag vet att reglerna är sådana. Sadelkamrarna är låsta, för där har det stulits en hel massa i våras, men det här var ju liksom på en annan nivå, när man tar borstar och sånt som ju egentligen har ett ringa värde utom för den som måste köpa nytt.

I en förening finns någon som är ansvarig juridiskt. Brukar vara styrelsen eller någon ur den.
Det är dessa som får anses vara ansvariga för "stallet" i det här fallet. Det också dessa som får sätta upp reglerna.

Att ni redan tidigare varit utsatta för inbrott och gjort mer åt det gör ju inte saken bättre.

Finns ju olika sätt att lösa problemet på med nycklar. Ett sätt skulle kunna vara att de privatryttare som ska sköta om stallet under helgen kvitterar ut nyckel innan och lämnar till baka efter helgen. Att ridlärare/stallpersonal sköter låsningen i veckorna.
Man kan dessutom ha samma lås på alla dörrana om det blir svårt mad många nycklar. Eller att olika personkatagorier har nycklar till olika dörrar. Allt beror ju på vad som passa just hos er.

Ett tips ka ju vara att kontakta den lokala stöldskyddföreningen och få tips om åtgärder som passar just er.

Hade jag haft mina hästar på ett stort stall där mycket människor cirkulerar hde jag märkt mina täcken på ett vis som gjort dom oattraktiva att stjäla.

Ett bra sätt att göra detta är att skriva hästens namn och ägarens telefonnummer med STORA bokstäver (ca 20-30 cm höga) på täckets bägge utsidor.

Använd permanent tuschpenna av bra kvalitet.

Bra också om hästar rymmer från hagen...så vet upphittaren direkt var dom ska hitta ägaren.

/KT

Smart- men inte så snyggt... Men det måste det ju inte vara iofs..

:bow: Mycket bra tips!!

Kan säga att det funkar när jag lämnar sto till betäckning. Står hästnamnet över hela grimma så hästen med hem igen. Gör det inte får man vara glad om det finns någon grimma alls när hon ska hem.

Senast ändrad:

Jag skulle inte vilja hålla på att låsa. Kamera övervakning verkar vara den "säkraste" metoden.
Själv är jag i samma sits som dig. Sadelkammaren är någotsånär inbrottssäker men det hästen har på sig har han på sig. Kanske börja låsa fast spännena;)

Smart- men inte så snyggt... Men det måste det ju inte vara iofs..

Man kan ju skriva med en snygg stil... Det KAN ju bli ganska fräckt om man gör det noga, ungefär som ett broderat schabrak.

Dessutom täcken är ju nåt som hästen sliter ut på relativt kort tid och det är inte ofta man behöver sälja ett vidare. ( Utom tex när hästen dött och den nya inte har samma storlek). Dvs man behöver inte tänka på ett dåligt andrahandsvärde.

/KT

Hur skulle ni se på detta:

Hyr in min häst på ridskola, stort stall, och någon har gått i på natten och tagit grejor i skpå, ryktlådor och utanpå boxarna. Stallet är ju olåst, och en ridskola med många privathästar, men vem får egentligen gå in där, och när? Är det skillnad på natt och dag?

Dessutom, maken till fräckhet, har denne någon, gått in till min häst, satt på honom grimman och tagit hans nya täcke som han hade på sig, och lämnat honom "naken" i grimman! Boxen är ju inte heller låst, men var i h-e går gränsen för inbrott i sådana här sammanhang??

Stöld är det ju inget snack om att det inte är iallafall....

Hur fasen kan man försvara sig mot sådant här? kameror, larm, lås - vad ska vi göra????

när jag var på "kurs" med en kompis och hennes hingst så hadde hon ett "cyckellås" med sig eller heter det "slanglås":confused: men i alla fall så låste hon in hingsten på kvällen i boxen i och med att vid tidigare tillfällen hon varit på kurs så sprang det "småtjejer" i gäststallet och var in i boxarna för att klappa hästarna och detta resulterade i att hingsten hadde fri tillgång till HELA "gäststallet"

men går det då inte att köpa ett sådanthär cyckellås och låsa fast boxdörren så ingen kommer in till din häst på nätterna, sedan ger du en nyckel till stallägarne så dom får ut hästan på morgonen och en nyckel tar du själv

Inte lätt det där, själv skulle jag aldrig i livet vilja låsa mitt stall med tanke på ifall det skulle börja brinna, då kan ju ingen som inte har nycklar till stallet komma åt hästarna.

Sadelkammaren däremot är ju enkel att låsa, men hästarnas grejer dom har på sig.. jaa.. svårt! har faktiskt aldrig riktigt tänkt tanken på att nån ska gå in till min häst och sno hennes innetäcke!:eek:
maken till fräcka människor, stryk ska dom ha!

Usch vad hemskt.

I vårt stall har de inbrottslarm kopplat till securitas.
Samt brandlarm, även det kopplat till securitas.

Känns tryggt. :)

när jag var på "kurs" med en kompis och hennes hingst så hadde hon ett "cyckellås" med sig eller heter det "slanglås":confused: men i alla fall så låste hon in hingsten på kvällen i boxen i och med att vid tidigare tillfällen hon varit på kurs så sprang det "småtjejer" i gäststallet och var in i boxarna för att klappa hästarna och detta resulterade i att hingsten hadde fri tillgång till HELA "gäststallet"

men går det då inte att köpa ett sådanthär cyckellås och låsa fast boxdörren så ingen kommer in till din häst på nätterna, sedan ger du en nyckel till stallägarne så dom får ut hästan på morgonen och en nyckel tar du själv

Jo...smart idé...om det börjar brinna då?? =/

Ridskolan här låser helt, finns typ 5 dörrar där med. dom har väl typ 20 lektionshästar och lika många privata.
Innan dom låste så kom det in folk och släppte alla lektionhästarna lösa! Minst tre gånger hände det!:eek: Sen så försvann sadlar och gud vet inte allt. så dom låser. Vet inte hur det är med brandlarm, men vet att dom har kameror i sadelkammaren numera:cool:

Fy sjutton vad fräckt!
Måste verkligen kännas olustigt.
I mitt tidigare stall hade vi problem med objudna nattbesökare då och då. Till sadelkamamaren, foderkammaren, badrum och kök hade vi låst. Men själva stallet var ju olåst.
Jag tror att det du lättast och snabbast kan åtgärda, är att tydligt märka dina täcken och grimmor, som någon tipsade om tidigare i tråden. Är du lite händig, går det ganska snabbt att brodera på hästens namn. Snyggt blir det också, jag lovar!
En annan variant är att klippa ut tygbokstäver och fästa hästnamnet på täcket med textillim (håller sämre o inte lika elegant).
Det blir mycket mindre intressant att sno ett täcke då.

Det är tråkigt att folk inte kan skilja på mitt och ditt:mad:

Till de som är oroliga för brand, det spelar ingen roll vad det sitter för lås på dörren när brandkåren kommer till platsen, det grejar de utan problem. Vårt stall är låst nattetid och kommer så förbli:cool:

Efter förra inbrottet fixades sadelkamrarna till så nu måste man ta sig igenom vanlig dörr som är låst plus extra gallerdörr med rejält hänglås och lås på sadeln om man ska ha den, men är man lite envis så går det ju alltid....

Det svåra tycker jag är "smågrejorna" som man inte "kan" låsa in - typ benskydd som är tvättade, täcket på hästen osv. Denna gång snodde de väldigt snygga nya saker, tex mina sprillans benlindor som jag jagat för att hitta (schackrutiga, så jäkla snygga!), och ryktborsten, men inte mitt gamla junk som är nött.
Om allt ska låsas in i småskåp blir det ett jäkla hattande eftersom skåpen inte sitter vid boxen och vi är tre som sköter min häst, men det är klart att det går om man anstränger sig lite. Det jag inte använder hela tiden är inlåst i garderober, men jag har hittills varit för bekväm för att löpa gatlopp i jättestallet så fort jag ska ha ett par benskydd tex. Men motion är ju bra.....

Bra tips. Har märkt mina andra täcken men inte så stort, detta var sprillans nytt och hade bara suttit på hästen ett par timmar, så jag tänkte att jag skulle märka det när jag hängde det på tork nästa gång....

En FET tuschpenna blir det!!

Men tidigare har det stulits tex ett skitsunkigt Börjestäcke som jag fodrat i bogen med en blommig klänning, inte ens det hjälpte... Var väl värt en tjuga typ, men funkade åt mig som skitttäcke.

Vore säkert genomförbart att låsa om det var lite mindre stall. Tror stallpersonalen skulle bli GALNA (Jag också!!!) om man ska låsa upp 35 boxar för att kunna fodra när man kommer på morgonen.
Men bra tips om man ska åka bort, förstås.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten till fredag drabbades Linde Ridskola av en mycket fräck stöld. Någon eller några har tagit sig in en låst sadelkammare och...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna