Inbjudande balkong?

eyz

Trådstartare
Min balkong är för tillfället oinredd med måtten 3,5 x 1,3 m. Har egentligen inte en krona att lägga på balkongen men kan nog skramla fram något i alla fall. Tyvärr är jag helt fantasilös så jag är rädd att ballen inte blir roligare än förra året utan hjälp utifrån.

Från dörren till väggen till vänster är det ca en meter.
20130528_165837_zps87d39746.jpg

"Hundgaller" (och den skyldige till gallret), gallret är ca 170-175 cm högt. Förra året hade jag planer på att hänga upp nåt tyg där men kom fram till att det ser obeskrivligt fult ut eftersom det är drygt en meter upp till taket. :meh:
20130528_165850_zps4763449a.jpg

20130528_165936_zps4921378b.jpg

Man gör inte i brallan av excitement precis. Som synes är det murbruk på väggarna, långsidan består enbart av fönster. Jag gillar färg i massor och tar död på det mesta levande (håll tummen att jordgubbsplantan överlever tills jordgubbarna går att äta).

Idéer?

Sv: Inbjudande balkong?

Har du möjlighet att fästa skenor i taket? Isåfall kanske ett par långa, skira gardiner ut mot räcket kunde bli fint. (Ikea har ju billigt tyg från 9kr/m tex). Ett par färgglada trasmattor på golvet, blomlådor på räcket med klängväxt som får bege sig upp på nätet kanske? Gärna typ sockerärtor så har ni något att plocka och stoppa i munnen också. De är seglivade. ;) Blanda ut med andra härdiga sommarblommor som kan ge lite färg.
Ett par ljuslyktor på golvet är alltid fint!
Kanske kan du hitta någon slags stor kista som du kan ställa mot kortsidan och lägga mysiga kuddar på? Få en slags soffa och samtidigt få förvaring? :)
Någon slags sittplats i allafall, för mysiga sommarkvällar med saft och en sagobok. :)

Ugg, jag glömde lägga in bilden på taket.

20130528_165951_zpsfd19dd2e.jpg

Jag gissar att det är trälister längst ut (är för kort för att nå och har inte varit intresserad nog för att klättra upp på en stol) men räcker en sådan tunn bit för att skruva upp ett gardinfäste? Annars är det en bra idé!

Har funderat på att sätta något som kan klättra lite, men vad trivs och är tåligt? Har extra köksstolar som brukar vara där ute men skulle vilja köpa något lite bekvämare. Men vill se att det blir fint ute först för annars kommer stolarna aldrig bli suttna på ändå.

Var hittar man trasmattor? :o Och blir de inte dåliga av regn?

Gör det till en mysig picknickbalkong!
Lägg stora färgglada kuddar på golvet, om det regnar in kanske det går att få in nån form av förvaringslåda/skåp.
Se gallret som en möjlighet att hänga saker i, snygga ampelkrukor är perfekta korgar att hänga på olika höjd och ha sånt som frukt och kakor i när man picknickar. Sen tänker jag mig antingen nån form av köpt ljushållare som går att hänga på gallret eller att du spikar ihop två brädlappar i vinkel, sätter krokar överst för upphängning och en spik rakt upp i mitten av den vågräta brädan - tadaa en hylla för blockljus! Såna kan du göra flera små och ha på olika höjd. Om du vågar dig på lite växtlighet ska du såklart odla fler ätliga växter så har du picknicken färdig ;)

Garanterat en rolig och udda balkong samtidigt som det inte blir särskilt dyrt, kuddar är ju ingen jätteinvestering och ampelkrukor kanske du kan hitta på loppis.

Det finns plastmattor i roliga färger och mönster, håll utkik. Sockerärt är som nämnts tåligt, krasse också. Brytbönor eller vaxbönor är också gott och lättskött.

Kika på närmsta loppis! Jag föredrar äkta trasmattor i textil - även om de är känsligare än sina kusiner i plast. Båda sorterna är dock billiga och bara att slänga i maskinen när de blir lortiga. :)

Nog tror jag att en trälist funkar för en tunnare gardinlist + tunna, lätta gardiner!

Tack för era tips! Jag har blivit riktigt inspirerad och fick en snilleblixt och ritade upp balkongen i Sims så jag får ett hum om hur det kan se ut. :D Matta, gardin och duk är baserade på produkter som finns för överkomlig peng på riktigt. Stolarna är baserade på såna jag är intresserad av, men även mina befintliga, klarröda pinnstolar passar nog in.

Sockerärtor är ju verkligen gott och jag har lyckats odla upp det förut så jag gör nog ett försök igen! Jag har dålig koll på loppisar men jag ska ta en vända förbi second hand butiken runt hörnet redan idag.

uTKkCTvh.jpg

2ZtaWCMh.jpg

0LDKiYqh.jpg

hGV5UPch.jpg

Prislappen för detta (minus stolarna) är ca 1500:-, och då räknat på att jag inte hittar något på loppis/second hand. :)

På den där stora kala väggen hade jag satt upp ett par hyllor och ställt lite grejer i. Kan vara vad som helst, men kanske någon platsblomma ifall man inte vill ha riktiga, kanske något ljus, osv.

Nu gillar ju jag blommor och växter, så jag hade gärna haft ett litet väggnära växthus ifall det fick plats. Eller en jordgubbspelare.

19922_0000qr7a_5.jpg

ikea_lack_shelf_inspiration_110323.jpg

Sådana här är ju jättebilliga att sätta upp, allt man behöver är en stång och s-hängare.
472101-balkong.jpg

19 kr på IKEA
bygel-stang__35728_PE126619_S4.jpg

49 kr på IKEA
asker-burk__66151_PE178298_S4.jpg

Eller dessa för 5 kr
bygel-burk__0143884_PE303306_S4.JPG

9 kr för 10 st på IKEA
bygel-s-krok__20184_PE105372_S4.jpg

Finns ju andra alternativ också till ovanstående.

fintorp-kryddstall__0156651_PE314743_S4.JPG

Tack för tips på bra och framför allt billiga prylar på Ikea! :) Jag hänger dock hellre dem i gallret än börjar borra och dona i väggen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka