• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rörmossen
  • Startdatum Startdatum
R

rörmossen

Hej!
Skulle vara intressant att ta del av vad ni tycker om inavel.
Själv tar jag ett mycket stort avstånd från det och har lämnat frågan vidare till högre instanser.
En diskussion med en uppfödare har fått mig upprörd. Jag trodde att vi i Sverige var mer intoleranta mot sådan avel. Denna uppfödare tyckte att det var rätt, man vill ju ha det bästa av två individer!
Frågan gällde korsningar mellan helsyskon och korsningar mellan dotter och far!
Jag tänker agera för att sådana avkommor inte skall få registreras i Sverige. Om sedan dessa avkommor som redan är registrerade används i avel med helt annat blod -ja då är ju i alla fall ambitionen att ta bort det inavlade och det blir svårt att kontrollera leden längre bak.
Linjeavel har ju varit positivt i många hänseenden - men direkt inavel enligt exemplen ovan borde vara lätt för en registrerande avelsförening att kontrollera och inte tolerera. För mig blev detta en djurskyddsfråga, eftersom det är så stor risk för avkomman att bli missbildad.
Vad tycker ni?

Sv: Inavel

Jag kan ju bara dela med mig av mina tidiga avelsmisstag(inget jag är stolt över precis...)... Jag hade i mitten av 80 talet ett sto E:Stackarps Bilbaou(e cawdor Hywel)med ´halvblodsmamma, hon hade vinster i msv hoppning och skulle givetvis avlas på efter avslutat förärv..(?)
Betäckte henne tre år i rad med Ekelunds Anjo (E:cawdor hywel).
Sto nr 1: (kat B) Stog konstant på bakbenen, var inte ridbar i form,men hoppade allt, såldes som ung till danmark, och har där tävlat framgångsrikt upp i msv klass. Är enligt uppgift"en :devil: att hantera... :crazy: ) Valack (föl nr 2) blev Cponny, var nervig,orolig och stökig, men fin att rida,fast het... såldes som 4 åring till stockholmstrakten, tävlat LA hopp och en hel del ponnygalopp...
Sto nr 2 (kat B) var avkastar och utbrytarkung sen första dagen...snygg fasad- mindre snyggt inre... hoppade allt...och högt...slängde av barn(o vuxna) till alla håll, vandrade runt bland olika ägare till 11 års ålder, då hon plötsligt blev vuxen och började fungera på hoppbanan, går idag msv hoppning med flera vinster...

Skulle aldrig göra om en sådan avel...men jag fick bevisat för mig att prestation inte betyder så mycket om inte avkommorna har huvudet med sig...

Vill bara skriva ner detta ifall det kan lära någon annan att inte tänja gränserna för mkt...

Det blir ju linjeavel 2+3 och är ju den vanligaste formen av linjeavel, sedan att det spökade fram ett dåligt temperament hos dina uppfödningar behöver ju inte alls bero på det, det kan ju mkt väl vara ditt sto som nedärvde ett sådant temperament (även om inte hon hade det så kanske det låg tex hos hennes mamma eller dylikt). Har faktiskt under min ponnytid sett flera Chawdor Hywel linjeavlade ponnyer som var supertrevliga så därifrån tror jag inte det kom. Hade för övrigt själv en ponny e. Ekelunds Anjo som var kanontrevlig men tuff maken till vinstplockare har jag aldrig haft.

Tror inte du kan få några "riktiga" papper på en avkoma som är inavlad.Jag tror ASVH satte gränsen på linjeavel i tredje led...men för något år sedan såg jag en häst som hade Irco Marco 2 gånger i andra led och deltog i någon unghästtävling...men om denne hade gröna el vita papper?

Genetiskt sätt-visst kan man förstärka egenskaper.När det gäller inavel är det ju dock som så att det är ju inte bara de positiva egenskaperna som kommer x 2 utan även de negativa...så ska inavel ske ska de positiva egenskaperna mångfaldigt överträffa de negativa för att sådan avel ens ska vara värd att tänka på.

Jag tycker INTE man ska avla på detta viset...ska man använda sej av inavel...så ska det ske med linjeavel på ett snyggt och genomtänkt sätt.

Sån här avel som du menar...rent fysiskt klarar hästarna ofta, det såvida det inte sker flera gånger om...men oftast sätter det sej i huvudet precis så som Ancan säger här.Bara tanken på Cawdor Hywel x 2 får mej att rysa....även om han gav bra avkommor så kan x 2 bli en gång för mkt.

Jag vet en häst som har Chagall till farfar och morfarsfar med gröna papper, fast det är kanske för att det är led 2 + 3 :confused:

Måste erkänna att jag aldrig hört att ASVH inte skulle ge gröna papper till inavlade individer, men jag kan förstås ha missat något ;)

Görel skrev:
Måste erkänna att jag aldrig hört att ASVH inte skulle ge gröna papper till inavlade individer, men jag kan förstås ha missat något ;)

Tidigare har det iallafall blivit gröna papper på inavlade individer.
Jag har en gång köpt ett sto med föl vid sidan efter sin helbror och det fölet fick gröna papper. Kombinationen hade gjorts ytterligare en gång innan jag köpte stoet. Avkomman vi hade var mycket trevlig och hade inga exteriöra eller mentala avvikelser. Själv hade jag inte gjort på detta sätt medvetet.

Linjeavel är för det första bara ett annat namn för en lindrigare form av inavel....

Eftersom hästar har långa generationsintervaller är det relativt svårt att få fram en starkt inavlad population om man nu inte har mycket lång tid på sig.
Stark inavel leder inte per automatik till varken lynnesfel eller svårhanterade individer. Det är sedan länge ett välkänt faktum att både arv och miljö spelar in i avelsarbetet och hur "slutprodukten" blir.
Inavelsdepression är även det ett välkänt faktum som oftast visar sig i fertiliteten hos både hannar och honor. Detta är ett av problemen med ex.vis försöksdjur där man använder sig av syskonavel för att få så genetiskt lika individer som möjligt. Vissa generationer ligger på gränsen för självutrotning då det är svårt att få honorna dräktiga.

Det finns flera exempel på framgångsrika hästar i olika grenar som är resultatet av antingen planerade korsningar via syskon, fäder och döttrar etc likaväl som det finns oplanerade individer som gjort sig en karriär som goda sporthästar. Jag tror inte att strikt inavel är eller kommer vara ett framtida problem inom hästvärlden, jag kan heller inte förstå varför man ska förbjuda det, mycket troligen, fåtalet hästar som kommer till på detta viset att registreras.

Du misstänker inte att det kan vara just Cawdor Hywel x 2 som har gett uppkomst till dessa individer - inte linjeavel i sig?

Jag gillar Hywel-hästar, jag har haft en själv & träffat ett flertal, men det brukar var mycket nerv i dem (& hopp!).

Jag läste i Ridsport något om att ASVH skulle göra en viss begränsning vad det gällde inavel...det var då när det var mkt debatt och tjafs om att det fanns för mkt Utrillo.Om de genomförde detta eller ej vill jag låta ha osagt-men de gav ett sken om att de skulle göra så framöver.

Linjeavel är för det första bara ett annat namn för en lindrigare form av inavel

Vet inte alla det? :)

Men som du säger - en LINDRIGARE FORM AV INAVEL.

Ren inavel...då räknar jag döttrar som betäcks med sina egna fäder tex.

Såna kombinationer har jag också sett...dvs att det ligger i 2 och 3:e led.Det förekommer nog en del...däremot att ha samma hingst 2 gånger som far och morfar är väl rätt så ovanligt?

Har aldrig hört att ASVH stoppar pappren på inavlade hästar.
Såg i somras att ett sto e.Zorn u.Zorns helsyster (eller var det Zorns mor) var på betäckning.
Zangersheide bedrev ju hård inavel, vet ej om man kan säga att det var riskfritt. Ratina Z fick en godkänd hingst, Rex Z, med sin egna bror, Rebel Z. Ska man bedriva inavel får man nog vara beredd att ta bort individer som slagit fel...

Senast ändrad:

crazy Jag tycker INTE man ska avla på detta viset...ska man använda sej av inavel...så ska det ske med linjeavel på ett snyggt och genomtänkt sätt..[/QUOTE skrev:
Får man skylla på att man var ung,dum och naiv? ?? :o :eek: :crazy:

crazy skrev:
Sån här avel som du menar...rent fysiskt klarar hästarna ofta, det såvida det inte sker flera gånger om...men oftast sätter det sej i huvudet precis så som Ancan säger här.Bara tanken på Cawdor Hywel x 2 får mej att rysa....även om han gav bra avkommor så kan x 2 bli en gång för mkt.

Jag älskade verkligen Cawdor och hans avkommor, och hoppa kunde de ju bevisligen, men ridbarheten var bedrövligt, alldelles för mkt temperament!!! :eek: Att det skulle bero på mamman har jag mkt svårt att tänka mig,alla som lärt sig rida på Bubblan(mamman) håller nog med mig... ;)

Jag ville bara berätta hur fel det kan gå, när man tror att man vet mer än vad man gör!!!

Jag har träffat en del avkommor med Cawdor både en och två gånger i stammen. :)

Jag upplevde att de var kapabla...men mun och ridbarheten var :devil: #¤%&///%&¤# :devil: typ...många svordomar blev det.För övrigt var de ponnyerna som jag kände till modiga och bangade inte för nåt så sett.

Du behöver inte ursäkta dej.Det var inte personligt riktat mot dej.Vi gör alla misstag och det är av dem vi lär oss av - eller hur !?! ;) :)

Stämmer att Zangersheide kör hård inavel.Rex Z är ett exempel på det...men de lyfte också ett varningens finger angående de negativa effekterna.

Någon som vet om Rex Z blev nåt som förärvare...jag hörde talas om honom som 3 åring...sen blev det tyst.Själv har jag inte direkt sett några hästar med honom i stammen-har någon annan det?Han kanske inte blev så stark som förärvare som de trodde?

crazy skrev:
Jag har träffat en del avkommor med Cawdor både en och två gånger i stammen. :) :)

Hoppas inte det var ngn av mina :eek: :crazy: :o

crazy skrev:
Jag upplevde att de var kapabla...men mun och ridbarheten var :devil: #¤%&///%&¤# :devil: typ...många svordomar blev det.För övrigt var de ponnyerna som jag kände till modiga och bangade inte för nåt så sett.:)

De hette (i födelseordning) Kahlua,Balls of fire och Fantasie...

crazy skrev:
Du behöver inte ursäkta dej.Det var inte personligt riktat mot dej.Vi gör alla misstag och det är av dem vi lär oss av - eller hur !?! ;) :)

Precis, men om någon slipper göra ett misstag genom att lära sig av mina så är det rätt OK,eller hur... :D

Jag trodde verkligen att det skulle funka... :(

Roble Z som bland annat tävlade i OS i Athen är en avkomma till Rex Z.

Mitt ena sto har samma pappa som morfar och det är inga som helst fel på henne, däremot har hon så många positiva egenskaper att jag inte kan räkna dom.

Ahh där fanns i allafall en guldklimp efter Rex Z...där ser man! Finns där fler måntro?

Säga vad man vill...alltså avla så - samma pappa - som morfar...personligen tycker jag inte det är nåt att sträva efter.Sedan att det kan bli bra ändå...är ju en annan sak.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III