inåttåad?

F

feline

Min unghäst har haft "korrekt" benställning. Har varit väldigt noggrann med att kontrollera detta efts hon på sin moders sida har anlag för att vara inåttåad (mamma, mormor, morfar). Har efter sommarbetet noterat att hennes hovställning vridit sig inåt på bägge fram, mer markant höger fram. Har under sommaren verkat henne var 4:e vecka p g a tendens till hålvägg. Hur gör jag nu? Hon är 2,5 år - skall jag korrigera benställning genom att redan börja sko eller är det så att hennes fysionomi/arv gett henne inåttåing och att det är något jag kan korrigera först när jag börjar sko henne. Visst är det för tidigt att börja med skoning redan, hennes hovar behöver ju växa utan skoning? Tacksam för svar från er med liknande erfarenhet.

Sv: inåttåad?

mitt halvblod hade oxå korrekt benställning som föl/unghäst. vet inte exakt när, men han har blivit blivit något inåttåad. han är 9 år nu.

min hovslagare sa att det inte är så mkt. att göra åt då inskeningen är på det viset att han blir ngt. inåttåad och verkas/skos gör han utefter sin inskening för att inte påfresta lederna mer än nödvändigt. har alltid haft hovslagare minst va 6 vecka under hela hans liv.

skor behövde han innan han blev insutten pga. att han är plattfot (ömmade väldigt) så tidpunkten för skor är ju beroende på behov ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka