inåttåad VS utåttåad

_jeanette

Trådstartare
satt och funderade på det, när man kollar på häst på annons står det ibland det ena och ibland det andra - vilket är "värst" och kan man om det är en vuxen häst rätta till utåttåning eller inåttåning med verkning av hoven? eller är det liksom "kört"..

Om man har en sällskapshäst som är ganska utåttåad finns det något att göra för att göra det bättre?

har ni några erfarenheter, bilder?

Sv: inåttåad VS utåttåad

Man ska INTE "rätta till" en vuxen häst som är utåt- eller inåttåad, däremot är det hovslagarens jobb att se till att foten landar plant.

En häst som bara går och drar ser jag bara till att hålla efter så att den inte sliter sina fötter snett och skaffar sig andra åkommor pga snedbelastning.

Man ska inte korrigera en vuxen häst benställning, det ger bara problem.

Vilket som är värst av intåad och uttåad beror på HUR benaxlarna är brutna. Ju fler brytpunkter dessto sämre. Generellt kan man nog säga att intåade är värre.

Jag har en mkt intåad häst som har hållt alldeles utmärkt.
smillatvsneben.jpg

Man ska INTE "rätta till" en vuxen häst som är utåt- eller inåttåad, däremot är det hovslagarens jobb att se till att foten landar plant.

En häst som bara går och drar ser jag bara till att hålla efter så att den inte sliter sina fötter snett och skaffar sig andra åkommor pga snedbelastning.

så man kan inte göra något för att få "ihop" dom då eller?

Man ska inte korrigera en vuxen häst benställning, det ger bara problem.

Vilket som är värst av intåad och uttåad beror på HUR benaxlarna är brutna. Ju fler brytpunkter dessto sämre. Generellt kan man nog säga att intåade är värre.

Jag har en mkt intåad häst som har hållt alldeles utmärkt.
smillatvsneben.jpg

okej. tack för svaret och tack för bilden=) min har utåtåad på bakbenen, men han går som sällskap bara o kommer med tiden kanske skrittas ut någpn gång ibland så det är ingen hård träning han ska utsättas för.

När man pratar om intåad och uttåad så pratar man generellt om frambenen! Bakfötterna ska peka aningen utåt! Om det är mkt så brukar hästen vara kohasig eller i ovanliga fall bruten i benaxeln i kotan eller kronan eller hovleden.

Efter att ha läst denna tråd, och funderat mycket över varför hästen ibland står utåt med frambenen på nåt konstigt vis.. så tror jag nog att min pojke är lite utåt-tåad.

Hittade verkligen inte så bra bilder för just dehär.. men de kanske duger.

Såhär står han rätt ofta:

Vad tror ni om detta? Ser det farligt ut? Kan fixa bättre bilder om det är svårt att se på dessa.

Här är en ny bild från idag, inte heller så bra eftersom han står i höet/gräset och käkar. Men det kanske går ändå? =)

Vad säger ni.. just på denna bild tkr jag inte att han ser nå spec. utåttåad ut ialf.

Min som gärna slänger ut höger fram så där har lätt att få en låsning i bogen, när man stretchar honom när han sitter fast säger det "klonk" ett par dagar och sen är det bra! Är hästen lite X-ig i VF? I så fall är det exakt som min men det är svårt att se eftersom inte hela benet är med.

När ni fotograferar benställningar fram, se till att fota så man får med HELA benet, annars ser man knappt något. Bak är det bra om man knyter bort svansen.

Jag har en X-ig (som även är lite hjulig bak), en tåvid, två inåttåade + en med liten tendens inåt. Och den som är mer hjulig bak och lite krokhasig är utlånad hon är dock skaplig fram.

Senast ändrad:

När man pratar om intåad och uttåad så pratar man generellt om frambenen! Bakfötterna ska peka aningen utåt! Om det är mkt så brukar hästen vara kohasig eller i ovanliga fall bruten i benaxeln i kotan eller kronan eller hovleden.

okej, tack för att reda ut det för mig=) men kan man göra något åt kohasning eller så då? min pekar rätt mkt ut med bakhovarna ibland... hovslagaren kommer på ons o han ska få kolla på det

Vad menas med att hästen är X-ig då? Vänster tkr jag inte han har nåra konstigheter alls, men så är jag inte så bra på att se sådant heller.

Tkr mest att högra hoven är utåttåtad iallafall.

När jag rider/stretchar osv är det inga som helst konstigheter iallafall.

väcker liv i den här tråden istället för att starta en ny.
Har ringt på en häst som var utåtåtad, har dock inte kollat på den än, så vet inte hur utåttåad den är.
Om hästen är utåttåad på ett ben borde väl det vara värre än om den är det på båda ? Tänkte att de borde ju belasta benen mer lika iså fall. Hur kan det påverka ridningen ? och hålbarheten ?
Har nyss tagit bort min häst dels pga dålig benställning så vill ha lite större koll nu när man ska kolla igen.

Hej hej ! Om du kikar på vår pålla i stallet så har du ett prakexempel på kohasig och utåttåad tjej. :rofl:

Jag vet att utåttåade hästar löper större risk att stryka sig och att förslitningsskador i lederna ökar beroende på graden av hur "fötterna" spretar.

Inåttåade hästar brukar biljadera "vispa runt med benen" och har större benägenhet att få ledinflammation och och förslitningsskador.

Det ska vara sämre att köpa inåttåad än en uttåttåad om jag har fått det hela rätt inlärt. Och om jag har förstått det hela rätt så går det inte att korrigera benställningarna annat än hos för/yngre hästar. Men men......ta det här med en nypa salt...jag är inte helt 100 på att det stämmer...ring hovslagare och kolla istället.

Lycka till med köpet av ny pålle, be om bilder på ben och hov och konsultera Kjell eller Berndt, för att vara på den riktigt säkra sidan. vad hade ni tänkt köpa för typ av häst?

ja är ungefär det jag har läst :), vet ju som sagt inte hur utåtåtåad den är, var nåt han sa när Sus frågade spec om benställningen, så kanske inte är något som är så super alvarligt... Blir väl nån i Tokers storlek, emn typ runt 6 år som iaf kan grunderna, blir inte en travare igen iaf (vågar inte chansa :crazy:)
Ja kan ju ringa hovslagarn om den är intresant sen :)

Toker storlek är riktigt lagomt :laugh: Tycker att det är bra att ni satsar på något annat än en ridtravare igen - ni vill ju trots allt ut på banorna :D Hoppas att ni hittar något som passar er båda.

Om jag/vi hade fått göra om allt från början...du vet vad jag menar...hade jag satsat på en äldre, erfaren och färdigutbildad kuse "vi" kunnat lära oss av, njuta av ett par år tillsammans och sedan kanske "köra" på något yngre och då med mer kunskaper att kunna tillföra den "nya yngre modellen". Men men......det är hur vi skulle ha gjort men vi är på gång igen med Jamaicas iaf och hon beräknas vara igång igen om 6-12 månader. :banana:

På vår kommuns största ridklubb har de en häst - visserligen stoor (165?) LA/LA utb för 35000 född 1994. Det är en sådan typ av häst/ponny vi egentligen skulle ha börjat med om vi fick göra om allt från början. Så du vet vad jag menar...

Vi ses ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 395
Senast: Anna-Bella
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V