Inakordering av häst?

R

Rihonin

Hej!

Ni som har era hästar inackorderade, vad betalar ni?
Vad får ni för dom pengarna?
Hur mycket kan ni påverka (tex. Fodersorter, småbalshö el ”de vita ufoäggen”, strömaterial mm.)?
Hur brukar stämningen vara bland folket i stallet?

Har haft häst hemma hos mina föräldrar förut men nu skall dom flytta och jag går i planerna på att skaffa häst så jag måste se över andra möjligheter att ha den.

Vad letar man först?? Häst eller stallplats??

Mer man ska tänka på än att kontrakten skall vara mycket utförliga och att man kan komma överens med ”stallchefen” ?

MVH// Rihonin

Sv: Inakordering av häst?

Leta stallplats först du! Så du inte står med häst men ingen stallplats*halvroligt*

Jag betalar 900/mån inkl hö, halm och utsläpp under tiden de inte använder täcken.(hästovana gårdsägare) De utfodrar även hästarna dagtid med hö.(Våra hästar har väl vad man kan säga fri tillgång på hö)
I övrigt tar vi två hand om hästarna helt själva och delar på in-utsläpp osv.
Stallet är nybyggt, för oss ;) två hästar med jättefina hagar och bra vägar. Nära till ridhus/bana.(dock transportavstånd) trevliga gårdsägare och grannar! ;)
Tycker det är bra pris, iaf häromkring. De allra flesta tar mellan 400-500,då kallhyra och 900 inkl hö är billigt för mej!

Svårt det där med stallplats eller häst först eftersom när man säljer häst så vill man veta vart den ska och hur stall, hage, hästkompisar mm är. Samma med dem som hyr ut boxplats, de vill veta vad det är för häst som de ska hyra ut till.

Jag hittade min box först. Jag skulle kolla på en häst till salu men jag tackade nej till den hästen. Fast de hade en box ledig och jag fick den istället. :D

Nu har jag flyttat så jag har även flyttat hästen. Jag betalar 1600 vintertid och för det får jag halm, hö och betfor. Vi hjälps åt med in- och utsläpp, alla mockar åt sin egen häst. Kraftfoder köper jag själv och bestämmer själv hur mycket han ska ha.

är stallet i värmland, vart? :confused:
det lät väldigt billigt. :)

svar till trådskaparen:
jag betalar ca 1900 kr/per häst.
Litet privatstall.
Då ingår hö, havre och spån.
Dock så är man med dagligen med fodringar/intag osv
(uppdelat på lunch, em o kväll) morgonfodring på vardagarna sköter stallägaren. men på helgerna får man ordna alla 4 fodringar själv.
(har vart jag o en till som hjälpts åt) så det har blivit väldigt mkt åkande fram o tillbaka. Täckesbyten osv ingår inte, men givetvis drar vi av ett täcke om det är genomblött vid insläpp eller tar på om ngn häst står o fryser osv.

Jag får även betala sommartid när vi inte är där. (kallhyra)
vår kallhyra är ca 950 kr/box.

Vi har inget bråk i stallet. Och jag o hästarna trivs!
Jag är nöjd med läget och ridvägar.

Jag betalar 1500:-/häst, då ingår hö, havre, korn och spån. Vill jag ha halm så fixar stallgubben det. All utfodring ingår, och om jag ska bort så sköter stallägaren allt :bow: In/ut släpp fixar jag själv om jag är hemma... Betalar ingen hyra om hästarna går på bete.
Bråk är det sällan, jag är ju själv i stallet så det ska vara när jag lessnar på mej själv då ;)

Ja det är billigt! men det verkar som sagt att de flesta mindre stallen här tar runt 400-500 i kallhyra..
Stallet ligger i Närke, men vi bor på gränsen...
I mitten av Karlskoga, Kristinehamn och Gullspång, typ..

I förra stallet (5 boxar, 4 hästar) bet jag lika mycket men hade Ingen morron eller kväll, dock en helg i månaden med alla fodringar, vilket är helt överkomligt!! Då ingick som nu hö och strö och täckesavtagning/påtagning(de har inga täcken på natten varken där eller nu här.)

I nya stallet är det den andra tjejens svärföräldrar som äger gården och som byggde stall åt oss. (dock i befintlig liten maskinhall) Kommer antagligen betala mindre än 900 nu under sommaren eftersom han inte äter så mycket hö nu och senare ingenting..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar