inackorderingar

tyra1

Trådstartare
Ni som har eget stall med inackorderingar. Hur ser ni på att ägarna skaffar medryttare? Tar med sig kompisar/anhöriga till stallet? Det kan ju bli väldigt mycket spring i stallet om ex fyra hästägare samtidigt tar med sig ett par kompisar var. Eller att en ägare har flera medryttare och de kanske tar med sig nån kompis var när de ska sköta om hästen. Det skulle vara intressant att få höra stallägares åsikter om detta. Har ni regler för hur mycket folk varje ägare få ta med sig, ska dom fråga om lov innan stallbesöket, är ni med och godkänner medryttare på samma sätt som ni godkänner ägaren innan inflyttningen?

Sv: inackorderingar

Är inte själv stallägare, men vet vad min har för regler om medryttare, så länge dom sköter sig och följer reglerna så är det inga problem, har man kompis med sig så kan man tillochmed få låna en häst av henne om man är riktigt snäll:angel:

Jag har inga regler så men kan tycka att det blir lite mkt om alla tar med folk alltjämt typ.Någon gång i bland är okej absolut men jag vill inte ha massa spring hela tiden.Medryttare och skötare är självklart välkomna och de får veta regler osv precis som hästägarna trots att det är ägarnas ansvar i grund och botten.

Tycker det kan vara kul med lite olika folk bara det som sagt inte blir för mkt.
Just nu har vi 5 hästar uppdelade p 4 ägare samt 2 skötare=lugnt och skönt.

Vi är just nu ca 16-17 pers i stallet, men tro det eller ej så är det ändå lungt och skönt. fast när barnen är där blir det ju lite livat:smirk:

Man kan ju skriva in i kontraktet att man har möjligheten att stänga av hästägaren eller anhörig/motsvarande till denne från att vistas i stallet, i det fall någon av dessa är grönjävligt dumma att ha att göra med.

Har faktiskt varit med om i att folk har blivit "utslängda" från stallet men den människan var en riktigt elak kärringdj-l* på ren svenska som bara ställde till bråk med andra hästägare/skötare.

Blir det fråga om hästägaren självt så får man ju säga upp kontraktet samtidigt förstås :D.

Annars är det väl mest om det blir för många ponnyungar som det kan bli rörigt och livat, då är det ofta upptaget i spolspiltan också då småflickorna står där och polerar ponnyn hela kvällarna :mad:.

Jag har skrivit in i stallreglerna att jag som stallägare skall meddelas innan någon tar med sig folk till stallet.

Vi lever på gården och det har hänt att det kommit folk med och knappt hälsat på mej. Så vill inte jag ha det hemma. Sen har vi glatt bjudit hästägare med vänner på fika, sen när man har mött "vännerna" på stan så har de inte ens hejat. Då har jag hellre bara hästägare här.

Dessutom bor vi nära en större väg och skulle det komma någon jag inte känner igen så vill jag vara säker på att det inte är "Lisas mammas nya mans dotter" utan en obehörig.

Tycker att det är ok med medryttare men inte en hel armé. Om man inte har någon specifik medryttere och ska t.ex. åka bort så vill jag bli informerad om vem som sköter hästen, så att det inte bara är någon där för mig okänd och grejar.

Att ta med sig kompis/ar är åxå ok bara det inte sker stup i ett. Har man barn så är det ok att dom är med ibland om man håller koll och ser till att det funkar. Men jag vill inte att det fungerar som ett fritids.

Har i kontraktet skrivit in alla dom regler som jag vill att man följer och att hästägaren ser till att ev. medföljare åxå respekterar dessa regler.

Kicki :)

har haft inackorderingsstall med 17 hästar i tio år. Har aldrig ens funderat på saken.
Medryttare är en självklarhet för många, då de annars inte hinner/har råd att ta hand om sin häst på bästa sätt. Jag tycker det är bra att de har medryttare. Kompisar är välkomna de med.

Jag tycker det är enormt viktigt med en personlig känsla och närvaro i stallet. Jag är ofta där och jag fikar ofta med mina kunder (som numera är mina goda vänner!). Vi har ett lugnt, trevligt stall där hästarna trivs och tack vare att vi möts så ofta, rider ihop och hjälper varandra så har vi mycket glädje i stallet. Hos oss är alla välkomna. Jag bor 20 meter från stallet, och ser inga problem alls. The more, the merrier! VI brukar dessutom låna varandras hästar om vi har kompisar som rider ut.
Allt handlar ju om HUR man tar hand om sina kunder och känner de sig välkomna och att man är där, så är det också trevligt i stallet. Och att kommunikationen fungerar. SÅ klart det finns rötägg, men det är oftast hästägaren själv, och ingen kompis eller medryttare.... men har man bra stämning i stallet så brukar dessa vara sällsynta....

Som svar från en icke ensam stallägare, eftersom vi är flera. Men om det var omöjligt för mig att få visa mina föräldrar eller syskon, kanske någon annan nära bekant var vi håller till och vad vi gör. Jag skulle inte ens skänka tanken att stå i ett sådant stall, naturligtvis handlar det om ett ansvar från hyresgästen gentemot stallägaren. Man får då se till att de gäster man har med sig håller sig inom tillåtna områden, och att de ej strövar runt på egen hand utan tillåtelse.

Men som sagt, skulle inte det vara möjligt så valde jag bort ett sådant stall utan att blinka.

Just det där med att hålla sig inom tillåtna områden är viktigt, i synnerhet vad gäller medföljande personer. Vi bedriver ju mjölkprod. med 200 djur totalt så vi vill ju inte att t.ex. barn har frigång på gården utan håller sig till stallområdet. Stallet har ju en egen yta en bra bit från vårt hus samt att la´gård och maskinhallar finns därimellan. Det är bra både ur boendesynpunkt men åxå för att det blir tydliga gränser till övrig verksamhet.

Kicki :)

så fungerar det hos oss också. 15 hästar med både medryttare och släktingar. inga problem och stämningen är på topp!

Det är intressant det ni skriver. Ett stall kan ju lätt bli en fritidsgård för ungdomar och vuxna. Jag har tänkt lite på det där. Jag har fått följa med kompisar till deras skötarhästar och har inte tänkt på vad stallägarna tycker om okända människor på deras gård. Nu efteråt har jag tänkt till och om jag hade ett stall hade jag nog velat styra upp med regler om medföljande kompisar. Det är nog skillnad om stallet ligger nära huset eller en bit bort.

Sådana stall som du beskriver ditt är vad jag stått och arbetat i.
Den dagen vi hittar våran egen gård och ev. tar in inakorderingar hoppas vi på att ha det likadant.

Nu äger inte jag vår lösdrift men jag driver den och är ansvarig för dem. Tar kontakt med stallägarna när de behöver ha sista ordet i ngt.

I våra kontrakt står det att kontraktskrivaren är ansvarig för att dess medryttare och de som personen medtar till stallet informeras om och följer alla regler som finns här. Om medryttaren inte sköter sig kan denna stängas av från vistelse hos oss. Den får alltså inte vistas på gården övht. Om medryttaren fortsätter att komma kan hästägaren som tillåter detta, troligen bli av med sin plats. Man får ju ta ett steg i taget.

Vi har ett litet klurigt fall nu. Två hästar med varsin ägare som är väldigt tajta. Den ena hästägaren har verkligen inte skött sig, gjort saker som gjort både mig och stallägarna rasande. Hon fick inte längre tillstånd att ha häst hos oss pga detta men då sa den andra hästägaren att hon betalt hästen så att den är fortfarande henne. Efter som att den stallägaren inte blivit avstängd så fick ju båda hästarna stanna varpå den ägaren vi stängt av blev "medryttare" under den andras ansvar. Nu flyttar hon dock denna häst under sommaren varpå vi bestämde att hon inte får ta tillbaka den sålänge hon har den avstängda tjejen som medryttare.

Så ibland blir det svårt. Men man måste vara bestämd och ha regler. I övrigt är det helt ok att ta med folk. Det stör ingen sålänge det sköts.

I vårt stallkontrakt står det att varje hästägare är ansvarig för att ev. medryttare/besökande följer stallreglerna. Eftersom våra hästar aldrig står inne mer än 10 timmar, brukar det inte vara folk i stallet när de är inne. Jag tycker bara det är trevligt med folk, även om jag bor precis vid stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: Imperiet
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 607
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?