Inackordering

Pettsson

Trådstartare
Vi flyttar till min och sambons första gemensama gård till våren :love:

Med ett underbart hus och vackert läge finns också ett potentiellt fint stall (bara en box än så länge, med möjlighet till fem-sex boxar).
Jag har en häst själv och tänker därför hyra ut de andra boxarna.

Vill kolla hur läget på inackorderingspriser ligger idag? Vad ingår/ingår ej? Hur har ni lagt upp mockning, fodring, in- och utsläpp osv.?
Jag kommer inte ihåg senast när vi hade häst inackorderad i annat stall och hästen jag har nu står hemma hos mor och far i hembyn dit vi är på väg.

Viktiga punkter till kontrakt mottages tacksamt :bow:

Sv: Inackordering

finns det fler stall i närheten?
i så fall, kolla upp vad dom tar och vad som ingår så du ser hur konkurensen ligger till.

vanligtvis brukar halm/spån/torv samt hö/hösilage ingå. sedan får du själv bestämma om du vill lägga till havre och betfor.

morgonfodring samt utsläpp vardag är rätt så vanligt, även kvällsfodring alla dagar. sedan hjälps ni åt på helgerna.

finns det bra bussförbindelser eller måste man ha bil/moped?

tillgång till paddock och skog att rida i?

det är mycket som speglar in hur mycket man är villig att betala. det beror helt enkelt på vad du erbjuder!

i mitt stall jag står nu ingår:
morgonfodring alla vardagar
kvällsfodring alla dagar
utsläpp vardagar
insläpp hjälps vi åt med alla dagar
halm
hösilage
betfor
tillgång till ridhus 20 min skrittavstånd
paddock 10 min skrittavstånd
stallet ligger i skogen redan så dit behöver man inte ta sig, dock finns ingen bussförbindelse då...
stora fina hagar

å för detta betalar jag 1500 kr i månaden!

men då kan man tänka att detta är billigt, tänk då på bensinen ut till stallet, 3 mil fram å tillbaka varje dag kostar!
plus att det finns många stall i närheten så priset är lite uppbyggt på att få in kunder. tar man för mycket så går kunderna till andra stall.
detta gäller då här i halmstad. sen finns det andra stall som både är dyrare och billigare här...

hoppas du fick lite hjälp!

jag har två inackorderade i mitt stall.
vi bor i en halvstor by i småland. har tillgång till grannens padock och skogen som granne.

dom betalar 700:- i månaden för boxen inkl spån.
den ena har allt foder själv och den andra köper av mej till inköpspris.

vi har "tvättstugeschema" i stallet, 4 fodringar + in/utsläpp.
jag tar alla kvällsfodringar.

vi tycker alla att det funkar jättebra, eftersom att jag jobbar skift är det svårt fär mej att ta alla utsläpp och då känns det som att vi har hittat den bästa lösningen för vårt stall.

jag hoppas att det kommer att funka för dej, lycka till !

Vill kolla hur läget på inackorderingspriser ligger idag?
Priserna, ligger allt som oftast i underkant om du tittar på marknaden. Många stallägare går precis runt, knappt det! Det är inte en situation du vill sitta i, för då kommer du vilja slänga ut dina inakorderingar med huvudet före ganska snart.

Jag rekomenderar att du tittar på hur priserna ligger runt om ändå, det är ändå en mått-tabell, sedan räknar du ut vad det kostar per häst/år i elförbrukning, slitage av stall/hagar Osv. Har du något som höjer värdet på ditt stall? Närhet till bussar, ridhus/ridbanor, ridvägar, stora hagar, spolspiltor och toalett höjer värdet på stallet. Och detta kan du alltså ta ett högre pris för.

Vad ingår/ingår ej?
Det är upp till dig som stallägare att avgöra. Hur mycket tid har du att lägga i stallet? Arbetar du så får du ju automatiskt mindre tid att lägga på insläpp och mockning. Har du lust att mocka åt andra? Frågorna ska du ställa dig själv!

Bestämmer du dig för viss service så rekomenderar jag att du lägger på kostnaden för detta utöver stallhyran. Hur många timmar tar det dig att mocka/släppa ut/fodra, och vad anser du är en skälig timlön?

Viktiga punkter till kontrakt mottages tacksamt

- Uppsägningstid. Jätteviktigt för båda parter om det skulle bli strul.
- Vad händer om reglerna inte följs? Varningar och hur många.
- Gör klart i kontraktet vad inakorderingen betalar för, lämna gärna en punkt om stallhyran (hur ofta den kan komma tänkas att höjas).

Lämna alltid en kopia på reglerna i stallet tillsammans med kontraktet

Dom viktigaste frågorna kan du som sagt svara på själv! :) Och räkna alltid först vad det kommer att kosta dig att ta inakordering, i tid och pengar. Och sätt ett skäligt pris redan från början, du har hellre 2 inakorderingar som betalar för sig än 5 som inte gör det.

vanligtvis brukar halm/spån/torv samt hö/hösilage ingå. sedan får du själv bestämma om du vill lägga till havre och betfor.

Lite beroende på vart man bor kanske, men jag upplever det vanligare att man köper foder och strö av stallägaren, men att denne tar hem det.

Dom viktigaste frågorna kan du som sagt svara på själv! :) Och räkna alltid först vad det kommer att kosta dig att ta inakordering, i tid och pengar. Och sätt ett skäligt pris redan från början, du har hellre 2 inakorderingar som betalar för sig än 5 som inte gör det.
Håller fullständigt med! Om syftet med inackorderingen är att få ridkompisar så kan det kanske finnas anledning att göra som många: Betala för att ha vänner!

Det finns många som aldrig räknat på vad inackorderingarna kostar och sätter ett pris som innebär att de betalar varje månad för att ha fler hästar i stallet. Tänk på att det går åt mer av allt. Framför allt ökar arbetstiden som indirekt har med hästar att göra (stängsling, reparationer, foderhantering, gödselhantering) vilket innebär att tiden för arbete med hästar (ridning, träning och umgänge) måste minskas i motsvarande grad.

TÄNK igenom det här med inackorderingar NOGA - vem du vill hyra ut till, räkna på de reella kostnaderna för dig vare sig du kör med kallhyra eller helinack.

Vi bor ett par mil från er och generellt tycker jag att hyrorna är ngt lägre i H-holmsområdet. Kallhyrorna ligger mellan 500-1000kr/mån och helinack finns det inte så många av om man ska gå efter vad som annonseras. De jag har sett ligger på mellan 1000-3.500kr, det sistnämnda stället har ridhus, skrittmaskin, solarie, sprillans stall, stora hagar m m.

Men som sagt; gå inte bara på vad andra tar betalt utan räkna verkligen ut vad det kostar dig att ha hästar inhyrda + det arbete du måste lägga ner på både skötsel av hästar OCH underhåll.

jag bor juh i örebro!

betalar 1000 kr i månaden då får ja en box och fri tillgång på hösilage!

köper havre av stallägaren och spån gemensamt med de andra i stallet! och så har vi rullande schema på ALLA in och utsläpp å fodringar å sådär!

Lite beroende på vart man bor kanske, men jag upplever det vanligare att man köper foder och strö av stallägaren, men att denne tar hem det.

förmodligen hänger det på var man bor, men i alla de stall jag stått i under åren har alltid halmen ingått! även hö/hösilaget förutom 1 stall. då köpte man vad hästen åt av stallägaren så det fanns ju ändå på plats.
å då har jag haft hästen i umeå, skara, jönköping, vetlanda och här nere i halmstad.

i de flesta stall ingår halm och hösilage här.

några exempel:

stall 1.
halm
hösilage
havre
betfor

stall 2.
halm
hösilage
havre
krossad havre
korn
mineraler
betfor

stall 3.
halm
hösilage
betfor

detta är de 3 stall jag stått i här i halmstad, å priserna är nästan de samma, men däremot har fodringar och in/utsläpp inte varit samma i stallen.

till TS:
vill du inte slänga eventuella pengar i sjön så ta betalt kilovis när det gäller hö/hösilaget om du tar in det själv. men då får du försöka hitta ett billigare parti att köpa in. för du ska ju ha betalt för både fodret, att det levereras hem till dig samt arbetskraft från dig att ordna in fodret. du ska ju inte gå back, men jag tror att många gör det just för att dom inte tänker på kostnaderna runt om.

jag har stått i en hel del olika stall så jag flyttat runt väldigt mycket, enklast var när jag hade eget stall... så fråga dig själv som de andra skrivit hur många du vill ha in i stallet, samt vad för människa du vill ha in! ska personen jobba, eller vill du ha in en 13-åring med första hästen? oftast ser dom då dig som en förebild eftersom du är stallägaren. är du beredd att hjälpa den personen-för ofta så behöver en som precis skaffat häst mycket råd. eller vill du att alla ska sköta sig själva?

det är mycket att tänka på, men kom ihåg. att även om någon vill stå hos dig så behöver du inte ta emot den personen om du inte vill.

när man står i ett mindre stall så pratar alla oftast med varandra och det är inte som att stå i ett stall med 30 hästar. så tänk på personkemin. ta bara in såna du verkligen gillar och tror dig komma överrens med!

å glöm inte att ha kontrakt! för er bådas del, hyresgästerna ser svart på vitt vad som gäller och du har informerat dom om det!

Tack alla för era synpunkter, tips och goda råd! :bow:

Vi har nära till bra ridvägar, ridhus ca. 20 min skrittväg bort (har ännu inte pratat med dem gällande kort osv.), nära till skog och en framtida paddock som till en början kommer bestå av stolp och tråd samt på gräs. Alltså ett framtida projekt.
I stallet blir det duschspilta, funderar ju en hel del över ritningar osv nu så vad mer som kommer finnas har jag ännu inte kommit fram till.

Min plan har varit att alla inack. delar jämt på summan höet kostar, likaså halm och spån. På det viset slipper jag ligga ute med stora summor i väntan på att de betalar hyra.
Likaså gäller att man gemensamt ansvarar för att hö, spån och halm tas hem och in.

Det är ett litet stall alltså är det viktigt med personkemin från första början. Jag har en tanke på provtid under en månad och att jag efter det kan avgöra om jag tycker det känns OK eller ej. Iof bor de flesta av mina vänner där och jag känner i princip alla som har häst i trakten.

Jag har tänkt att man delar upp veckan emellan varandra så att jag mockar samtliga boxar i två dagar, någon annan två osv. Jag vill på något sätt att man ska kunna känna att allt är löst de dagar man själv arbetar eller på annat sätt är förhindrad från att ta sig till stallet.

Det är så svårt! Ska sätta mig ner och ransaka mig själv och ställa mig själv frågorna, man får ta god tid på sig och hoppas att allt blir som man önskar :)

Får gratulera till gården! Vad roligt för er. Ligger den i Hlm kommun? Var i så fall?
Bor ju själv i kommunen, så lite koll vill man ju ha :angel:

Lycka till med gården!

Vi flyttar till min och sambons första gemensama gård till våren :love:

Med ett underbart hus och vackert läge finns också ett potentiellt fint stall (bara en box än så länge, med möjlighet till fem-sex boxar).
Jag har en häst själv och tänker därför hyra ut de andra boxarna.

Vill kolla hur läget på inackorderingspriser ligger idag? Vad ingår/ingår ej? Hur har ni lagt upp mockning, fodring, in- och utsläpp osv.?
Jag kommer inte ihåg senast när vi hade häst inackorderad i annat stall och hästen jag har nu står hemma hos mor och far i hembyn dit vi är på väg.

Viktiga punkter till kontrakt mottages tacksamt :bow:

Självklart beror det på vart du bor, och hur centralt stallet ligger.+ vad som ska ingå.
Men där jag står nu, det är kollektivt, men jag tar ca 6 pass i veckan, fast då räknar vi in jämn, ojämn på helgerna- Och vi har 3 fodringar/dag. Storhäst box som jag har betalar jag 500kr/mån 400kr/mån för ponnyboxen. Då ingår 1kärra spån varje dag. Tillgång till belyst paddock, och sen att stallägaren betalar allt till hagar sadelkammare osv. Super pris tycker jag då jag nästan bara tar middags fodringar, o endast 1 in-utsläpp i veckan. Men det är vad det kostar här runt Hyltebruks trakten.

Tack så mycket :bow::)

Ja, det skulle man kunna tro att den gör. Men nu är det så att vi drar oss uppåt så gården ligger 100 mil uppåt :D
Det är verkligen blandade känslor, en halva av mig vill stanna här och en halva vill hemåt. Jag älskar Skåne och det är mitt hem men det är ändå något visst med sin uppväxtort.

Det är förresten lustigt att vi aldrig träffats när vi bor i samma kommun :D

Vad spännande, var ligger gården då?
Det var ju synd, man vet aldrig om man någon gång skulle behöva ny stallplats, men 100 mil uppåt är lite väl långt iväg :p

Ja, visst är det märkligt? Någon gång borde man ju stöta på varandra, haha..

Lycka till än en gång, fortsätt berätta hur det går för er !!

Den ligger precis mellan Hudiksvall och Sundsvall. Ja, det har du rätt i, kan bli lite drygt att åka och mocka efter jobbet :crazy::D

Tack så mycket, det sak jag göra!

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 224
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama