Inackorderad och ej nöjd!

A

Annik

Hej Bukefolket!

Har gjort en ny användare för att kunna vara lite anonym. Vill skriva av mig och gärna få höra vad ni anser om mitt "problem". Ska försöka samanfatta men det kan bli långt, hoppas ni har tålamod!

Jag har min ponny inackorderad i ett stall i en mindre stad i mellersta Sverige med bostadsområde runtom. Stallhyran ligger på 1400kr för ponny och några hundralappar mer för storhäst (minns ej hur mycket). Det ingår havre, hö, strö (halm) samt morgonfodring + utsläpp. Insläppen delar vi på.

Det är ett relativt stort stall (ganska gammalt och slitet) med kapacitet för runt 15-18 hästar men i dagsläget är vi endast 3st inackorderade samt ägarens två hästar.. Ägaren gnäller ofta om att det knappt går ihop sig..

Det har varit fullt i stallet en gång i tiden innan nuvarande stallägare, anledningen till att folk flyttat är vad jag hört pga standarden. Den senaste som flyttade säger att det var det och att stallägaren inte lyssnar.

Till det stora problemet, jag har börjat sätta igång min ponny och ska försöka träna regelbundet OM det inte vore för paddocken som är under all kritik. Underlaget är sand och det är ej dränerat! Den lutar så det är som att rida i en backe vilket inte gör det bättre. Hästarna får pga av detta stå ganska mycket. Rida ut är en idé men jag är ofta där ensam och vi behöver träning i paddocken. Fine jag visste att den inte va skit bra men så här dålig, nej?!

Vad hade ni gjort? Vi har ej skrivet kontrakt men antar att paddocken ingår i hyran och skall kunna nyttjas i stort sett året om? Är bara så frustrerad.. trivs bra och hästen med men jag vill ha bättre standard än det jag betalar för i dagsläget :/
Törs jag gå på stallägaren om detta?

/ Annik!
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Att "gå på" stallägaren kommer nog inte leda någonvart. Du kan ju alltid fråga stallägaren om denne har arbetet inplanerat inom en snar framtid, men annars så är det nog bara att flytta om du inte trivs.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Att ni bara är 3 st inackorderade nu borde ju vara ett kvitto för stallägaren att något måste göras?

Du kan ju bara fråga stallägaren om denne planerat att göra något åt paddocken för att i så fall kunna få in fler inackorderingar? I så fall kan denne kanske få upp lönsamheten lite ?

Annars får du nog flytta.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Visst kan du fråga stallägaren om det är på gång standardhöjning men de är fri prissättning och så länge inte stallägaren har lovat dig något som sedan inte hålls eller finns så har du accepterat att stå i ett sådant stall till den kostnaden. Och jag förstår mycket väl att det inte går runt för din stallägare för oavsett hur dålig standard det är så har du en låg hyra och det är mycket som ingår. Det kostar oavsett om stallägaren har både eget hö, havre, halm och möjlighet att ta hand om gödslet själv och om det nu är så att stallägaren måste köpa in det här så nä inte tusan kan det finnas kvar många ören kvar. Klart du inte skall stå i ett stall som inte passar dig men med den hyran så kan man nog inte önska så mycket, tyvärr
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Ja jag får fråga om något ska göras åt paddocken .. ska det inte de får jag överväga att flytta :/ han får gärna höja min hyra ngt om paddocken görs iordning men dom säger att det är omöjligt :/

Hur är det ed brandlarm i stall vet ni nått om det? och kan man kräva som inackorderad att man vill ha kontrakt eller är jag en jobbig jävel då?
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Visst kan du fråga stallägaren om det är på gång standardhöjning men de är fri prissättning och så länge inte stallägaren har lovat dig något som sedan inte hålls eller finns så har du accepterat att stå i ett sådant stall till den kostnaden. Och jag förstår mycket väl att det inte går runt för din stallägare för oavsett hur dålig standard det är så har du en låg hyra och det är mycket som ingår. Det kostar oavsett om stallägaren har både eget hö, havre, halm och möjlighet att ta hand om gödslet själv och om det nu är så att stallägaren måste köpa in det här så nä inte tusan kan det finnas kvar många ören kvar. Klart du inte skall stå i ett stall som inte passar dig men med den hyran så kan man nog inte önska så mycket, tyvärr

Håller med, stallhyran är låg. Men finns det inte någon i närheten som har ridhus/ridbana som du kan hyra? Kräver kanske hästtransport, men det kanske du har??
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Frågan är fri, men jag tror knappast att något kommer att göras åt volten i nuläget. Med en hyra på 1400 kr i månad ink foder, förstår jag att det är svårt att få det till att gå ihop. Inget finns ju tydligen avtalat heller, därför blir det ju svårt att ställa ett sådant krav nu då.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

kan jag åtminstonde få kräva ett brandlarm? Det finns brandsläckare men vet ej om man bara kan ha det?
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Kräva och kräva.. är det inte bättre att försöka få till ett samarbete istället?
Kräver du saker kanske denne bara blir svårare att ha att göra med? om han redan gnäller om att det är dålig lönsamhet så kanske han stänger stallet istället?

Det är bättre att tipsa honom om att få upp standarden och därmed få in fler betalande än att kräva saker.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

kan jag åtminstonde få kräva ett brandlarm? Det finns brandsläckare men vet ej om man bara kan ha det?

Men du....
för det första, brandlarm brukar man inte ha i stall, pga att de så lätt löser ut pga damm etc.
och för det andra - vad är det du egentligen är missnöjd med? Ska du klaga bör du nog konkretisera vad det är, och prioritera vad det verkligen är du vill ha fram, snarare än att bara hitta x antal punkter att klaga på.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Du kan kräva vad du vill och ägaren kan göra vad denne vill (inklusive ingenting). Det är förmodligen bara att gilla läget eller flytta om du inte kan få igenom önskade förändringar. Du betalar ett lågt pris så jag förstår om det inte går ihop och nog tittade du på stallet innan du flyttade in eller?
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Tills du hittar en ny plats tycker jag du ska rida ut i uppvärmningssyfte och sedan utnyttjar du paddockens lutning när du tränar. När det går nerför kan man få samling när det går uppför kan du träna längning...

Bara det är belyst kan du träna där ändå, träna grunder för det är det som behövs nu i början iallafall. Skänkelvikning, halt, ryggning fram i trav, öppna sluta anpassa tempot först skritt sedan när det går bra trav, de ställen underlaget är riktigt ok galopp sedan avbrott till trav osv.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Tills du hittar en ny plats tycker jag du ska rida ut i uppvärmningssyfte och sedan utnyttjar du paddockens lutning när du tränar. När det går nerför kan man få samling när det går uppför kan du träna längning...

Bara det är belyst kan du träna där ändå, träna grunder för det är det som behövs nu i början iallafall. Skänkelvikning, halt, ryggning fram i trav, öppna sluta anpassa tempot först skritt sedan när det går bra trav, de ställen underlaget är riktigt ok galopp sedan avbrott till trav osv.

detta var ett klokt svar, mycket uteridning befäster lydigheten, mjukheten , mindre tittig eller kanske mindre uttråkad !
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Du skriver:
antar att paddocken ingår i hyran och skall kunna nyttjas i stort sett året om?
Vilken paddock i mellansverige går att använda året om? Det är liksom vinter och minusgrader då och då i det området... Visst, ridbanan vid "ditt" stall kanske är sämre än normalt, vad vet jag, men efter den här höstens regnande så är nog även de mest påkostade banor rätt dåliga... Puh, jag blir påmind om varför jag inte vill ha inackorderade i stallet.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Jag kan bara jämföra med mitt egna stall hemma där jag räknat på att jag lägger runt 1500 kronor i foder/strö/gödselhantering per häst och månad.
Du har en väldigt billig stallhyra, så är man inte beredd att betala ganska mycket mer så kan man nog inte kräva att saker ska ordnas av stallägaren.
I min uträknng ingår inte underhåll av stall, staket, kostnad för el, vatten, redskap mm. Din hyresvärd får säkert inget över för något arbete med den hyran.

Har ni frågat att om ni som står i stallet t ex betalar 2000 per månad istället om stallägaren då kan fixa till paddocken? Det är en mer rimlig hyra tycker jag om även allt underhåll och skötsel av paddock ska ingå i stallhyran.

Jag håller med Flippeti angående inackorderingar, de vill betala så lite som möljligt, och man verkar inte inse att allt som ingår i hyran kostar pengar, utan tror att hyran läggs i stallägarens ficka. Stallägaren tar oftast inte, dumt nog, något betalt för sitt jobb och underhåll.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Om det nu inte går så bra att rida i padocken så förstår jag inte varför du inte rider ut å lägger träningen ute i skog, mark och på vägar i stället?

Sen tycker jag att du ska flytta om det inte fungerar med stallägaren, men mitt tips är, strunta i paddocken och träna ute i stället!:laugh:
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Jag tycker nästan att man får godta den standard som är när man flyttar in.

Står det inte skrivet i avtalet att saker ska underhållas och hålla god standard finns nog inte så mycket att påpeka på, utan man får acceptera att standarden är som man godtog att den var vid inflytt. Sen är nog vad som är en bra standard en tolkningsfråga..

Sen kan man kanske tycka att det är lite oförskämt också..att flytta in i ett stall för att från början börja kräva att saker ska göras om och fixas till. Att driva stall kan jag inte drömma om är vidare billigt..och det kanske finns en anledning till att saker inte underhålls för tillfället, speciellt med lågt antal hyresgäster.
Är man inte nöjd får man leta annat stall. Eller så kan ni kanske erbjuda er att höja hyran mot att de fixar paddocken?

En annan sak tycker jag det är om det var god standard från början och att saker i efterhand inte blir underhållet som förut, då kanske man kan ifrågasätta vad som hänt.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

För 1500 i månaden blir det inte många kronor över att fixa ridbana och renovera stall för kan jag säga. Du kan ju föreslå en hyreshöjning mot att ridbana fixas, och junta om att fler kommer vilja stå där då. Att bara kräva bättre standard kan man nog inte göra, då får du byta till ett stall som har det du villha istället.:)
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Du skriver:

Vilken paddock i mellansverige går att använda året om? Det är liksom vinter och minusgrader då och då i det området... Visst, ridbanan vid "ditt" stall kanske är sämre än normalt, vad vet jag, men efter den här höstens regnande så är nog även de mest påkostade banor rätt dåliga... Puh, jag blir påmind om varför jag inte vill ha inackorderade i stallet.

Vår paddock används året runt och sköts året runt. Det hålls träningar i stort sett jämt. Har det snöat jättemycket plogas den.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

För det BILLIGA priset så kan man nog inte förvänta sig mer. Flytta om det inte passar är mitt råd
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 033
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 894
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 270
Senast: kattan1974
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp