Inackorderad och ej nöjd!

Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Kunde inte skrivit det bättre själv. Tänk om man hade möjlighet att stå så billigt...
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Billigt är väl ett relativt Koncept Dock ... Vill man bara ha en box och en hage rakt av , visst . Beroende på vad mer man vill ha blir ju definitionen billig däremot därefter ...
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Jag tänkte att det ingick ju mer än en box och en hage. Morgonfodring+utsläpp, hö, havre och strö. Det FINNS en ridbana, och även där kan man ju definiera vad som är ridbart och inte. Jag vet dom som rider på en avdelad plätt i hagen och kallar det "ridbana".

Då tycker jag att 1400kr är billigt.

Lägg till då också tillgång till stallet, förvaringsutrymmen och el.


Men ja, man kan ju laborera hej vilt och vad som är dyrt eller inte är ju upp till hästägaren och dess ekonomi :)
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Absolut . Mitt svar var inte till dig .
Håller med om att man köper det man betalar för . Oftast . Inte alltid men priset är oftast talande , såvida vi inte talar om stallägare som inte håller det som avtalats i ett kontrakt givetvis .
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Vår paddock används året runt och sköts året runt. Det hålls träningar i stort sett jämt. Har det snöat jättemycket plogas den.
Oj, grattis till dig i så fall. Vet inte en enda ridbanan i mitt län som går att använda året runt, vare sig hos någon privatperson eller på de stora, påkostade anläggningarna. Vad är det för träningar, hoppning, dressyr eller? Vad har ni för underlag på banan? Kostnad? Hur är den dränerad? När en ridbana anses användbar för en träning så menar iaf jag att man ska kunna rida i alla gångarter utan att oroa sig för att hästen ska halka eller trampa snett pga underlaget. Så ni får aldrig isfläckar eller knölar under snön då? Hur gör ni när det är stenfruset utan snö, galopperar ni och hoppar på det underlaget? Härikring bildas ofta styltor av sanden om det är barmark vid vissa temperaturer, precis som det kan bli snöklumpar (trots snösulor).
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

"Gå på stallägaren" låter inte så bra. Strunta i att de andra sagt att hon inte lyssnar. Gör din egen bedömning. För mig är det rätt enkelt:
  1. Beskriv ditt problem för henne på ett konstruktivt sätt och hör om det går att lösa.
  2. Om det inte går - bestäm dig om du kan leva med det eller flytta.

Om du flyttar lär det inte bli lätt att hitta ett ställe där det ingår lika mycket till det priset. Du har en riktigt låg stallhyra. :)
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Skulle du inte istället kunna föreslå en 'stallfixar-dag' eller något sånt? Det kanske inte fixar ridbanan men det låter som att det är ganska många saker som du gått och stört dig på tills det plötsligt en dag rann över. Då kanske ni skulle kunna ta en dag allihop och fixa och dona i stallet och se hur långt ni hinner. Kan ju vara riktigt roligt och man kan ha med sig fika/beställa pizza/grilla/vad man känner för. :)

Tycker det brukar vara smidigare att vilja hjälpas åt än att kräva att saker ska fixas. I alla fall när man inte står helinackorderad och allt 'ska' ingå. :)
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Oj, grattis till dig i så fall. Vet inte en enda ridbanan i mitt län som går att använda året runt, vare sig hos någon privatperson eller på de stora, påkostade anläggningarna. Vad är det för träningar, hoppning, dressyr eller? Vad har ni för underlag på banan? Kostnad? Hur är den dränerad? När en ridbana anses användbar för en träning så menar iaf jag att man ska kunna rida i alla gångarter utan att oroa sig för att hästen ska halka eller trampa snett pga underlaget. Så ni får aldrig isfläckar eller knölar under snön då? Hur gör ni när det är stenfruset utan snö, galopperar ni och hoppar på det underlaget? Härikring bildas ofta styltor av sanden om det är barmark vid vissa temperaturer, precis som det kan bli snöklumpar (trots snösulor).

Det är en islandshästgård och när det behövs harvar/sladdar bonden så att det inte bara blir stenhårt och isigt. Dränerad grusbana, hur vet jag inte. Så här ser det ut en vinter med ganska mycket snö runt omkring. Helt ok att rida på med broddar

P1000127.jpg
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

KL
Jag kan tycka att hyr man en stallplats där foder, service och kanske även en paddock ingår så räknar man ju med att det är foder av kvalite, service efter avtal och att paddocken går att använda. Sen om det är billigt hör ju i min värld egentligen inte till problemet. Utan man förväntar sig att det man betalar för vare sig det är billigt eller ej är det man betalar för.

Sen så är det upp till stallägaren att prissätta sitt arbete efter vad den tycker det är värt.

Kanske inte värdens bästa svar till TS men hyr du med att paddock skall ingå så tycker jag nog att du kan ställa visa krav på att den sköts, prata med din stallägare. Att den skulle gå att använda hela året kan du dock inte räkna med. Vår paddock skottas och saltas vintertid, men likt förbannat så fryser det emellanåt. Likaså nu när det faller nästa 30 mm regn varje dag så klarar vår paddock inte av att svälja detta, men det klarar nog nästan ingen paddock av.

Och sen för din egna skull så är det viktigt att ha ett riktigt kontrakt, där du får specat vad som egentligen ingår.

/B
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Fast jag har väldigt svårt att tro att det går att undvika is och knövel när det kommer blötsnö som sedan tinar och fryser upprepade gånger. Så blir det på alla banor jag känner till iaf, någon period under året. Vattnets fryspunkt är liksom 0 grader C och det är svårt att göra något åt. Visst, man kan säkert ha en superdränerad bana som det aldrig ställer sig minsta vatten på när det regnar floder, salta för massor av pengar om året, ploga och/eller sladda efter varje gång man har ridit men då krävs det många timmars jobb, mkt salt och diesel/bensin samt timing (svårt att pricka in en sladdning mellan att någon ridit på banan och att det fryser, de flesta har ju annat jobb än att sköta en ridbana på heltid). Det räcker ju att nån rider på den och det sen fryser, då är ju hela banan knöcklig. På vanliga sandbanor blir det ofta "sandstyltor" i skorna vid vissa temperaturer, då hjälper det inte att banan är helt slät och isfri. Men vi kanske helt enkelt har olika krav på vilket underlag man tycker är ok att träna på.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Ja jag får fråga om något ska göras åt paddocken .. ska det inte de får jag överväga att flytta :/ han får gärna höja min hyra ngt om paddocken görs iordning men dom säger att det är omöjligt :/

Men alltså, om paddocken är i så dåligt skick att den måste göras om vilket innebär ny dränering, duk, makadam och alla lager med underlagsmaterial så pratar vi liksom 60.000 spänn (för bara materialet). Sedan tillkommer arbetskostnad för den som ska göra arbetet. Detta fördelat på 3 inackorderade och säg en period om 5 år innan det är dags att lägga på mer material så skulle det innebära en hyreshöjning om 450-600 kronor om man räknar in att stallägaren måste ta lån till detta.

Din hyra borde i så fall höjas till knappt 2000 kronor, vilket kanske är mer rimligt.
Så det kan du ju erbjuda stallägaren så kanske paddocken kommer iordning.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Jag tycker att du har billig hyra för det du beskriver.
I så billig hyra kan du knappast "kräva" att det görs stora insatser för paddocken.
Det är nog så att du förväntas ha sett hur anläggningen ser ut och fungerar och anses ha tackat ja till det du får.

Jag kan förstå om stallägarna beskriver att det knappt går runt för det är inte mycket mer än självkostnadspris som du betalar.

Att du inte är nöjd, är en annan sak.
Antingen får du nog välja att träna på annat sätt än i paddocken, eller så låter det lämpligt att söka upp en annan stallplats där anläggningen motsvarar dina önskemål.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

När man väljer stall åker man väl dit och tittar, och fattar sedan beslut om det passar en eller inte? Gillar man inte t ex ridbanan så väljer man inte det stallet.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Min tanke.

Jag går sällan in i några relationer (affärsmässiga eller andra) med tanken "ja, det är ju inget jag gillar, men det går säkert att ändra längre fram".
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

I synnerhet inte i stall...

Dessutom: helt nöjd tror jag inte man kan bli oavsett var man står. Man måste alltid kompromissa med något. Därför är det bra om man redan från början prioriterar bland sina önskemål och letar upp ett ställe som åtminstone stämmer med det som är viktigast för en.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Min tanke.

Jag går sällan in i några relationer (affärsmässiga eller andra) med tanken "ja, det är ju inget jag gillar, men det går säkert att ändra längre fram".

Nej exakt och här har vi väl pudelns kärna . Av ngn anledning verkar inackorderingar ha väldigt svårt just för detta dock . Jag kör hårda linjen när vi har spekulanter ute , skickar hem dem med kontrakt och stallrutiner och policys i handen att läsa igenom och ta ställning till noga . Och en uttalad förklaring att hittar man primära punkter man inte gillar bör man tänka ifenom noga om det är rätta stället för dem , - för det som gäller gäller och kommer inte ändras .

Är synd att det ska behövas med det gör det i inackvärlden för alltför många av någon anledning .
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Mycket vettigt upplägg.

Som konsument efterlyser jag just detta: tydliga riktlinjer och upplägg som inte tummas på. Jag vill veta vad jag köper.

En hyllning till er, som har tänkt till och verkligen lagt tiden och jobbet och spaltat upp vad det är ni erbjuder. Och kräver.
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Tack !
Ja tyvärr har det ju uppkommit vis av erfarenhet , men det verkar funka mkt bra . Rätt folk uppskattar tydligheten och fel folk sållas bort . Det kräver tid och engagemang vid nya spekulanter men det är väl investerad tid som jag ser det .
De fåtal gånger det ändå skiter sig och man får in folk som helt plötsligt börjar irra runt är det lätt och man har torrt på fötterna när man erinrar dem processen och att gillar de nu ändå inte upplägget de tackat ja till efter tid att överväga så får de se sig om efter ett ställe de gillar bättre .
 
Sv: Inackorderad och ej nöjd!

Jag tror det är enda raka upplägget, faktiskt.

Har man rent mjöl i påsen och en anläggning som tål granskning av rutiner är det lättaste sättet att hitta de som VERKLIGEN vill ha det man har att erbjuda. Och resten vill du ju ändå inte ha dit. Win/win. Och jobbet att göra underlagen som du sedan presenterar (kontrakt, rutiner etc) är ju ett engångsjobb med lite finslipning nu och då.

Kalas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 893
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 270
Senast: kattan1974
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp