in ridning!

L

lein

hej jag ska ungefär om en månad börja rida in en c-ponny som är supper skygg av sig! jag har börjat med att försöka få förtroende med ene och det går då där :/
men jag undrar om någon kan ge mig nåra lr något tips som kan funka!
det skulle vara super sjyst ifall ni svara!:D

Sv: in ridning!

Jobba från marken med hästen enda tills hon litar på din till 100 %. Ge dig inte upp på henne förrän hon känner tilit till dig.

ett tips är att gå på promenader med ponnyn. I början korta turer tillsammans med en trygg hästkompis för att sakta öka längden på promenaderna och skippa sällskapet. Tycker det är ett mysigt sätt att lära känna en häst och göra dom trygga tillsammans med mig och i sina omgivningar.
Kom ihåg att ha fickorna fulla med morötter ifall ni möter något läskigt:)
och ta det lugnt för det är ingen ide att rida in en häst som inte litar på dig ändå.

Börja med att se till att hon får förtroende för sdig och sedan börja jobba henne på marken.
Du kan inte rida in en häst eller utbilda en häst som inte litar på dig till 100%!

Ge henne en morotts bit när du går in i boxen t.ex osv

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur