In och ut i hagen

C

Cruzantemum

Hej,
jag undrar om det är någon som har bra tips på hur man får hästen att ta det lugnt och inte vara rädd att gå ut och in i hagen. Han tycker det är väldigt otäckt just vi ingången och slänger sig in och ut varje gång. Att ha honom ståendes medan man stänger efter sig är en omöjlighet just nu. Schysst om nån har bra tips hur man tränar bort det där.

Sv: In och ut i hagen

är det elen som han är rädd för eller är han dum när du leder han annars också?
min ponny var super livrädd för tråden om den knäppte, kopplade om elen då så att grinden inte ledde ström när den var öppen = inget knäppande när man tog in/ut hästen.
min nuvarande häst var ibörjan jobbig att leda ut/in i stallet, for runder och skulle kolla på allting + ignorerade mig. där fick jag träna ledarskap för att kunna ta in och ut hästen ur hagen.

Jag skrev ett inlägg i min blogg angående träning genom olika passager på ett motiverande sätt. Kanske kan det hjälpa dig?
Du hittar det här:

Länk till extern blogg borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Sen är ju frågan om det är just att gå genom passager som är läskigt för hästen eller om det är det knäppande ljudet som många elstängsel har. Hästar är extremt skickliga på att se/höra små detaljer vilket för dem kan vara skrämmande. Är det knäppandet måste du först hjälpa hästen komma över den rädslan. Bästa sättet är att gradvis vänja hästen vid ljudet, kanske kan du hjälpa honom tänka på något annat under tiden det knäpper? Till exempel stå i hagen och plocka fram en godbit som du sedan låter hästen vara fokuserad på medan ni närmar er öppningen? Och så småningom stanna precis i öppningen och bara stå där ett tag. Viktigt också att du hela tiden håller dig lugn och sansad så att du inte triggar hästens rädsla. Det finns många sätt, men det handlar om att hitta vad just din häst motiveras av!

Är det rädsla för att gå genom trånga utrymmen så handlar det istället om att hjälpa hästen komma över DEN rädslan, och därefter göra hästen motiverad att gå igenom. Få honom förstå att ut från hagen = ni hittar på något kul tillsammans, in i hagen = han får ledigt..

Mer om det hittar du i blogginlägget (länken ovan).
Lycka till! ;)

/Julia Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Nu när det är blött så leder backen el över till hästskorna så stäng av elen när du tar in/ut hästen så kan det göra hästen lugnare. Min häst är normalt lugn men såhär års hoppar hon alltid genom grindhålet när elen är på och man öppnar så staketet nuddar marken.

Öva!

se till att det inte leder ström i backen, och att inte hagkompisarna är i vägen, sen knata in och ut genom grinden tills hästen har lugnat dig. gör så ett par dagar tills det hela är ur världen.

har funkar för mig på min märr som hade bråttom/ kastade sig både in och ut ur hagen samt boxen., även till viss del genom stalldörren

Ja den tabben har jag me gjort:o Förra hösten, jag fatta inte varför flera hästar slängde och var så omöjliga och hade så bråttom ut och in i hagen, fast det klarnade ju efter ett litet tag att trådfan kom i kontakt med backen och ledde strömmen till deras hovar:angel:

Man lär av sina misstag och det tog inte lång tid förens hästarna fattade att det inte fanns strömm i backen längre.

Om detta inte är fallet så är det bara att träna på antingen att någon hjälper dig med att öppna och stänga och hålla undan andra hästar eller att du gör det när det är tom hage.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 247
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama