Sv: In och ut från hagen
Följer rangordningen, det blir mindre bråk vid grinden då. Mitt gamla kallblodsstå drog sig inte för att spöa in ranglägre individer i tråden om de var så (i hennes ögon) korkade att de försökte smita förbi när de tsod och väntade vid insläpp.
När JAG är där så är JAG högst i rang dock och då ska jag kunna plocka ind em i vilken ordning som helst utan att det blir tjafs.
Jag har två hästar, valacken högst i rang. Omd e går lösa in skulle stoet inte ens DRÖMMA om att gå förbi valacken, och hon skulle åka på däng om hon provade. När JAG leder däremot så går hon lugnt förbi valacken, och valacken väntar lugnt, för då vet båda två att nu är matte här nu bestämmer hon om allt, inklusive rang. Samma sak vid hösilagelådan, står jag där så skulle valacken inte drömma om att ens titta elakt på stoet, men är jag inte där så kan han nypa till henne och köra iväg henne.
Tar jag in båda mina tar jag ins amtidigt, tar jag bara in en tar jag in den jag vill ha in. Är det tre eller fler hästar (dvs så jag inte kan/vill ta alla på en gång) så tar jag dem i rangordning, ev tar jag 2+1 eller 1+2.