In och ut från hagen

M

Moej

Är inte säker på att jag stoppade tråden rätt.

När ni tar in hästarna från hagen, tar ni in dom hur som helst då, eller den som är högst i rang först osv. ?

Sv: In och ut från hagen

Det går två hästar hos oss.. Min häst -en dominant bitch :love: och en halvmesig valack..
Min sto brukar oftast komma först eller om hon nu mot förmodan skulle komma efter valacken så ser hon minsann till så han försvinner.. ;)
Så jag tar alltid in och ut min häst först för det blir lugnast så! :D

Ska jag ta in allihopa om de är flera, då tar jag dem alltid i rangordning.
Det är lugnast så för hästarna. För de ranghöga som får lämna företräde åt de ranglåga blir ju ofelbart väldigt oroliga annars, och börjar ofta stöka med de andra hästarna = säkerhetsrisk.
Och de ranglåga är ju inte så där jätteförtjusta att få gå förbi alla de ranghöga och in först.

Men samtidigt så anser jag att alla hästar i hagen lugnt ska acceptera att man tar vilken som helst av hästarna om bara just den ska in. Är det människor emellan, då ska hästar inte hålla på och göra upp rangordning.

Följer rangordningen, det blir mindre bråk vid grinden då. Mitt gamla kallblodsstå drog sig inte för att spöa in ranglägre individer i tråden om de var så (i hennes ögon) korkade att de försökte smita förbi när de tsod och väntade vid insläpp.

När JAG är där så är JAG högst i rang dock och då ska jag kunna plocka ind em i vilken ordning som helst utan att det blir tjafs.

Jag har två hästar, valacken högst i rang. Omd e går lösa in skulle stoet inte ens DRÖMMA om att gå förbi valacken, och hon skulle åka på däng om hon provade. När JAG leder däremot så går hon lugnt förbi valacken, och valacken väntar lugnt, för då vet båda två att nu är matte här nu bestämmer hon om allt, inklusive rang. Samma sak vid hösilagelådan, står jag där så skulle valacken inte drömma om att ens titta elakt på stoet, men är jag inte där så kan han nypa till henne och köra iväg henne.

Tar jag in båda mina tar jag ins amtidigt, tar jag bara in en tar jag in den jag vill ha in. Är det tre eller fler hästar (dvs så jag inte kan/vill ta alla på en gång) så tar jag dem i rangordning, ev tar jag 2+1 eller 1+2.

Har 9 st i samma hage. Tar in dem efterhand som de kommer till grinden. Vissa gånger om det skulle bli bråk så motar jag bort den ranglåge. Har nästan aldrig problem "alla" vet var de befinner sig i flocken och brukar inte ställa till med bråk

Hej

Har sån tur att mina hästar går in själv, jag går bara ner och öppnar grinden. Dom har lärt sig vilken box dom bor i. det är väldigt praktiskt.

Jag tar alltid samma två hästar först eftersom jag vet att dem blir stressade annars. Dem andra tar jag inte i någon speciell ordning,

Jag har alldrig bryt mig om villken rang hästarna har, jag är ledan över dom så jag bästemer vem som skall in från hagen och när, detta gäller även i stall och på andra platser.

stessade tycker ja dom blir av att man ändrar rutiner men jag har ingen rutin på villka jag tar in/ut först så har dom som vanna att det varigerar.

kram

Senast ändrad av en moderator:

Det är bara mina hästar i stallet och de tar jag ut och in samtidigt.

Där vart min medryttarpålla står så spärrar de av gårdsplan mot vägen och mot åkern. Sen öppnar de hagen och hästarna får springa ut själva och vänta vid stalldörren. Där släpps de in en och en och de flesta vet avrt de bor! :p :smirk:

Funkar bra faktiskt.

Jag tar in de jag vill ha. Ska alla in ser jag ingen anledning att bråka "bara för att" utan tar dem i den ordning de kommer. Leder vissa två och två, och då kan jag behöva mota en aning för att få rätt par som funkar att leda ihop.

Jag tar in den häst jag ska, ska alla hästar in tar jag in de som står närmast grinden först.
Jag skulle aldrig börja ta in vissa hästar i en viss ordning bara för att de har en viss rang, de måste ju ändå kunna hanteras utan att rang ska ha betydelse :smirk:

I våran hage går det två hästar och när jag ska komma och ta in min så står hon först vid grinden. Hon vet att det är hon som ska in.
När andra ägaren kommer så står hennes först vid grinden, då vet han att han ska in. Det är rätt praktiskt, för det är inga problem att ta in en av hästarna och det är min som är lägst i rang.

Jag tar den som kommer fram och så brukar jag försöka göra det lite effektivt å ta de hästar som står i samma stall samtidigt å så... (vi har 3 stall) Det brukar ta ca 15 min (12 hästar) att ta in alla + att lägga in insläppsmaten

Jag tar in min isis först, man måste nämligen gå igenom hans hage för att komma åt dom andra två som jag tar in samtidigt.

vi har en dörr som går direkt från hagen till stallet så vi öppnar bara dörren... Hästarna kommer ALLTID i samma ordning... min häst är alltid sist (lägst i rang) sedan kommer julia (ledaren) och först kommer julle (unghäst och nyfiken)

Eftersom alla hästar hos oss har egen hage just nu så brukar jag ta dom i olika ordning.
Det är väl nån jag inte lämnar till sist, men vi har egentligen ingen som blir hysterisk av att vara ute sist.
Jag brukar lämna min kille ute längst eftersom han inte brukar vara så sugen på att gå in nu när det är finväder och ljust på kvällarna.
Han brukar ha masat sig till grinden lagom tills sista hästen har gått in.

Annars, om det är flera i samma hage så brukar jag ta den som kommer till grinden först helt enkelt.

Hemma hos oss släpper vi alltid ut hingsten först och tar in honom sist. Detta eftersom han vill övervaka "sin" flock. Men om vi skulle ta in honom först så skulle det inte vara någon katastrof, mer än att han står och brummar i boxen...men då han gör det så är han ju så förbenat gullig :love: . Efter hingsten släpper vi ut stona och sist den mesiga valacken ;)

vi tar in och ut min häst och stoet först. sedan tar vi den ranghöge valacken. detta gör vi endast av den anledningen att om min häst blir kvar själv i hagen så har han en tendens till att ta sig ut på egenhand. :crazy:
den ranghöge valacken däremot tar det alltid lika lugnt. så det är enklast att göra så.

Hästarna i stallet går 2 och 2 under vintern.

Vi leder ut dem 2 och 2 eller så tar vi ut dem enskilt om det behövs. Nu när det är lerigt i ena hagens grindhål vill de hästarna gärna "rusa" in i hagen för de tycker det är otäckt. Då går vi ut med en i taget. Bryr oss inte om vilken rang man tar ut dem i.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka