Impulsköpa hund?

Red_Chili

Trådstartare
Är det så vanligt som jag nu fått för mig att det är, att man "impulsköper" en hund?

Ofta när jag träffar nya människor som har hund, så blir det förr eller senare att jag frågar hur det kom sig att de skaffade den hund de har.

Nästan alltid så får jag svaret att "Joo, jag hade funderat på att köpa hund, och så fick en bekant till mig valpar på sin tik, så jag köpte en av dem."
De hade alltså inte funderat på att köpa en hund av den rasen innan, de hade kanske varit inne på en helt annan typ av hund, men så får deras bekanta valpar och de köper hunden. Ibland är det en bekants bekant, men ja, ni förstår principen: Man köper lite vad som helst bara för att det råkar dyka upp en valpkull i närheten av där man bor.

Hur ser ni på det här?
Är det vanligt att det blir såhär?
Skulle ni kunna tänka er att göra liknande, låt oss säga om det "blev en valp över", även om det (tex) råkar vara en kull vallhundar och du egentligen är intresserad av jakt?

Sv: Impulsköpa hund?

Är det så vanligt som jag nu fått för mig att det är, att man "impulsköper" en hund?

Ofta när jag träffar nya människor som har hund, så blir det förr eller senare att jag frågar hur det kom sig att de skaffade den hund de har.

Nästan alltid så får jag svaret att "Joo, jag hade funderat på att köpa hund, och så fick en bekant till mig valpar på sin tik, så jag köpte en av dem."
De hade alltså inte funderat på att köpa en hund av den rasen innan, de hade kanske varit inne på en helt annan typ av hund, men så får deras bekanta valpar och de köper hunden. Ibland är det en bekants bekant, men ja, ni förstår principen: Man köper lite vad som helst bara för att det råkar dyka upp en valpkull i närheten av där man bor.

Hur ser ni på det här?
Skulle ni kunna tänka er att göra liknande, låt oss säga om det "blev en valp över", även om det (tex) råkar vara en kull vallhundar och du egentligen är intresserad av jakt?

jag vet inte hur vanligt detta är, en av mina kusiner gjorde såhär fast med en omplaceringshund. kusinens killes bror hade en hund som han skulle avliva om ingen tog honom så de gjorde dem. de var väl inte så genomtänkt kanske.

den andra kusinen tänkte väl inte heller igenom sitt hundköp så bra, de ville ha en hund och skaffade den, sen hade de inte tid och min farmor har hunden i princip jämt.

jag har funderat i flera år och känner att nu har jag tid. rasen har jag alltid velat ha också och vi hittade en valpkull som passade utmärkt. ska åka o hälsa på dem på lördag.

klart de händer att vissa skaffar hund på impuls men hur vanligt de är vet jag inte. inte så i min bekantskapskrets dock,

Vi gjorde det, sambons systers hund fick valpar (blandraser).

Vi hade tänkt köpa en till hund, men inte just då.

Inget jag ångrar, även att hon var tämligen arbetsam som unghund. Men börjar nu bli en riktigt trevlig dam.

Skulle inte göra det igen, nästa hund blir ett väl planerat köp.

Jag tror lite det beror på hur man bor, vi bor mitt ute på landet och då han man ju alltid plats för en till och kan då lätt bli impulsköp.
Hade jag tid skulle jag kunna ha 5 hundar (minst) :angel:

Hur ser ni på det här?

Hoppas jag inte.. Men jag vet inte. Som nån skrev, det är lättare att det blir så om man bor på landet tror jag & redan har ett par som kutar runt. Eller jo, jag tror många impulsköper söta hundar. Bara att kolla alla allergiker som florerar på blocket just nu, cocker spaniels, vavvor & papilloner överrepresenterade :smirk: Tror det kommer smälla till med fler vavvor utannonserade bättre begagnade sas när den här boomen som är nu börjar ge sig.

Nej nej å nej. Det måste vara en ras som faller under de krav jag har. Min lille var iofsig ett impulsköp men av rätt ras, rätt stam (!) och det var bara att jag hade tänkt köpa från en annan uppfödare som var det som inte blev som det var tänkt. Tidpunkten var också bra bortsett från att det blev två veckor tidigare än önskat.

Båda mina är impulser mer eller minde. Rottisen är en omplacering från en bekant. Dock sökte jag lite sporadiskt efter en lämplig hund dåjag gått hundlös ett tag när hon dök upp. Grandisen bestämde vi typ bara en vecka innan vi hemtade den. Eller min man fick för sig att han skulle ha en grandis och det nu. Själv så sökte jag igentligen efter en till lämplig rottis. Men jag ångar inte att det blev en GD:)

Hur ser ni på det här?

Jag tror att de flesta omplaceringshundar är impulsköp och när ägaren inser hur mycket hunden kräver så lämnas den bort..
Jag skulle vilja att man fick en "utbildning" för den sorts hund som man vill köpa. Så att man vet vad det är man ger sej in på.

Jag tycker det, tyvärr!

Nej, jag väntar hällre och köper den hund som passar mej och min livsstil.

//jess

Min IG var delvis ett impulsköp. Att köpa hund var dock inte ett impulsköp, jag hade sedan länge planerat för en whippet. Men när jag var på besök hos uppfödaren då hon skulle berätta om den kommande whippetkullen som jag mer eller mindre hade bestämt att jag skulle ha valp från så visade det sig att hon hade fem veckor gamla IG-valpar hemma. Mitt hjärta smälte och uppfödaren tyckte att en IG skulle vara som handen i handsken för mig så det blev helt oväntat en IG istället.

Min hund är ett impulsköp.....Ja,först hade jag skällt och gnällt och donderat på "alla idioter"som spontanköpte hund på blocket och för att föregå med gott exempel så ställde jag mig i kö hos olika uppfödare av den ras jag ville ha.
Men så skulle jag gå in på blocket och förfäras över alla stackars hundar som finns där och så bara liksom råkade jag titta på blandrasvalpar med inslag av "min"ras och se där satt ju min hund!Jag bara såg det!Jag som i övrigt är en jordnära och noggrann,rentav åt det tråkigare hållet då dessa egenskaper gärna slår över men nu bara såg jag som rena magiska inlevelsen att det var mycket konstigt men min valp satt där bland en massa andra valpar på bild.
Så hon blev min och det har jag aldrig ångrat.Mer än att livet som blandrasägare ibland känns begränsat då hon ju inte får tävla fullt ut(i bruks)(fast hon är en suverän spårhund.)(Men jag har funnit alternativ så som viltspår och andra errangörer än brukshundklubben.)(Inget illa om brukshundklubben annars-jag är medlem och tycker det är en fantastisk förening.).
Så ja,jag har impulsköpt min hund men det hela har liksom blivit min lycka även fast jag fortfarande undrar då och då hur JAG kunde få sådant hjärnsläpp men å andra sidan så bidrog ju hjärnsläppet till något gott.

Jag tror tyvärr att det är vanligt

Nej det hade jag inte idag, men kanske för 15 år sedan när jag inte hade så mycket kunskap.

Jag har två hundar som är omplaceringar, den första var genom djurensvänner, jag åkte dit och såg bara ögonen! underbara ögon som sa mig att detta var MIN hund:love: han är en riktig rondell, han är spets, stövare, gråhund, bordercollie och golden. Den mest underbara och kloka hund jag någonsin har träffat:love:

När det var dags för min andra hund ville jag ha en dansk-svensk gårdshund, letade efter omplacering då jag pga mina handikapp kände att jag inte ville ha en valp, hitttade en som utannonserades som dansk-svensk gårdshund och insåg direkt att det är ju MIN hund:love:

Nu var han ju inte renrasig, fast ägarna påstod det, fick tag på uppfödaren några dagar efter jag hade hämtat honom och fick då veta att han är 75% jackrussel och 25% dansk-svensk gårdshund:o inte riktigt vad jag hade tänkt mej...men det var försent redan när jag såg kort på honom:angel::love:, och idag skulle jag absolut inte vilja ha någon annan hund, han är bäst, även om han inte är riktigt lika klok som gammelhunden så har han ju många år på sig att bli det;)

Första hunden inskaffades efter att vi pratat länge om detta. Jag visste prexis vad jag ville ha och vi letade i hela landet för att hitta det jag sökte. Den andra hunden var oxå planerad, vi ville ha en kompis till våran första. Visste här oxå vad vi ville ha men försökte hitta en som låg lite närmare, än i andra änden av landet. Tredje hunden var oxå planerad, däremot blev det inte det vi hade planerat. Det skulle vart en vit/brun tik men blev en vit/svart hane....Kan inte minnas att nån av hundarna jag skaffat varit direkt oplanerade. Det krävs ju en viss förberedelse och planering för inskaffandet och framförallt för framtiden. Hunden blir kvar ett tag.
Men det är inte så att jag absolut inte, skulle kunna tänka mig att slå till om det rätta tillfället dök upp. Absolut!!!!

*kl*

vi impulsköte våran andra vovve... hade itne alls planerat att köpa hund då.. tyckte gott att de räckte med en. va hem till uppfödaren av våran första , där fanns de leveransklara valpar.. då säger dom alla är inte tingade.. jag å sambon kikar på varandra.. säger nä vi ska inte ha nån.... åker hem... pratar lite i bilen hem säger nä en hund till ska vi itne ha inte förens den andra blir mera mogen å lär sig mera hyfs... nåra veckor seanre hämtade vi en 13 veckorsvalp som ingen hämtade trots att han va tingad... uppfödaran rinde å talade om läget... att e fanns en kvar.. vi åkte upp tittade hämtade efter 2 dar...

Jag tycker inte att jag kan bedöma någons hundägande beroende på om det var ett impulsköp eller ej, så jag tycker varken positivt eller negativt om impulsköp. Min nuvarande hund är ett impulsköp.

Mitt första hundköp var minutiöst planerat i flera år - jag la ner mycket jobb på att välja ras, träffa ägare ur rasen, gå på rasträffar, ringa runt till alla uppfödare, undersöka blodslinjer, stå i kö för valp hos utvalda uppfödare, träffa föräldradjuren, hälsa på valparna, planera valptiden, mm, mm. Men det hundköpet blev jättefiasko, hunden och jag fungerade inte alls ihop och efter att ha bråkat och gråtit nästan varje dag i ett halvår och ha varit på kurs och hos privatinstruktör utan att det blev mycket bättre gav jag upp och omplacerade hunden.

Min nuvarande hund såg jag på annons på blocket, rasen visste jag inget om utan den har sambon fått bestämma, det var inte alls planerat och egentligen hade jag varken tid eller råd att köpa valp just då. Men jag tänkte att eftersom det gick så åt helvete sist jag försökte köpa hund, så skulle jag göra helt tvärtom den här gången. Så vi åkte och köpte valpen. Och även om det finns lite problem så funkar det verkligen _oändligt_ mycket bättre med denna hund än med den förra!

Jag tror det finns lika många bra impulsköp som det finns dåliga, även om själva avgörandet kom plötsligt så har ju många ändå haft själva planerandet ganska länge. Man kanske funderat länge att skaffa (en till) hund och så helt plötligt dyger hunden med stort H upp, ödet ;)

Köpa vallhund om jag vill ha jakthund skulle jag aldrig göra, hunden måste passa mig!
Min hund jag har nu har det tagit mig närmare två år att planera; ras, kön, ålder och min egen tid skulle passa och det tog tid. Så det blev inget impulsköp.

Min granne gjorde just det.
Skulle hälsa på en bekant som hade valpar och komme med en hem. Hade inte ens frågat familjen om det var OK! :confused:

Båda mina hundar är "impulsköp".
Första gången hade jag varit i kontakt med ett trettiotal kennlar som föder upp shelties, hade valt ut några stycken som verkade perfekta och som hade valpar planerade till sommaren 2002 när jag skulle köpa valp. Jag var påläst och redo och väntade ivrigt på parning hos min favoritkennel (som jag även varit och hälsat på). Och så en dag stod en rädd och vilsen liten blandras utanför grinden på hundhemmet jag jobbade på. Ägarna ville inte ha kvar henne och vi hade ingen plats att ta in henne. Jag föll pladask och sa I WILL TAKE HER, lyckades övertala chefen om att vi skulle göra plats för henne och två dagar senare var hon min på riktigt. Hon var inte den renrasiga sheltievalpen jag hade drömt om, men hon passar mig som handen i handsken och jag har aldrig någonsin ångrat att jag valde henne istället för valp.

Hund nummer två var inte det minsta planerat...jag hade så smått börjat tänka på att skaffa sheltievalp igen, Yakima var 5 år gammal och både väluppfostrad och trygg, så jag var redo för en hund till. Så var jag över på hundhemmet och där sat en liten ledsen cockervalp i en bur i kennlarna. jag tog in henne i huset för att hon skulle slippa vara ensam och hon sov i min säng i en vecka. Sen var det kört! Jag har aldrig velat ha en cockerspaniel och Ruby har verkligen varit superjobbig, men samtidigt är hon en underbar hund och jag skulle aldrig någonsin släppa taget om henne även om jag svär över henne varenda dag. Min galna pussgurka!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 203
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka