Impulskontroll

snorp

Trådstartare
Har ni några tips på övningar för att träna impulskontroll med en vuxen hund? Även övningar för att träna brytkommando är av intresse.

Jag jobbar väldigt mycket med impulskontroll med min tik. Det är mycket omvänt lockande och förbudsövningar, dvs att hon inte får ta belöning hur som helst utan måste vänta på kommando. Går utmärkt att kombinera med kontaktövningar om man vill.
Jag anser att det allra viktigaste är att man får in självbehärskning i varje belöning. Min tik som har usel impulskontroll får ALDRIG ta någon form av belöning utan att behärska sig först, oavsett om det är godis eller leksak.

Tack så mycket, ska försöka lyssna på den imorgon.

Kanske ska tillägga att det inte är impulskontroll vid exempelvis att ligga på en filt utan mer för när det dyker upp saker snabbt på promenaden, så som harar och katter jag är ute efter.
Jag skulle säga att framgången inte bara beror på träning, utan också på hundens egenskaper.

Jag skulle säga att framgången inte bara beror på träning, utan också på hundens egenskaper.

Det håller jag absolut med om. Hunden i fråga har varit jätteduktig tidigare men är just nu i en ålder där allt inte alltid funkar lika bra längre. Långlina används så klart för att inga djur ska hamna i kläm under träningens gång.

Jag jobbar väldigt mycket med impulskontroll med min tik. Det är mycket omvänt lockande och förbudsövningar, dvs att hon inte får ta belöning hur som helst utan måste vänta på kommando. Går utmärkt att kombinera med kontaktövningar om man vill.
Jag anser att det allra viktigaste är att man får in självbehärskning i varje belöning. Min tik som har usel impulskontroll får ALDRIG ta någon form av belöning utan att behärska sig först, oavsett om det är godis eller leksak.

Varför
Jag har också en högtempererad och reaktionssnabb hund, men lägger absolut noll kontroll på belöningarna. Behärska sig får hunden göra under momenten. När belöningen kommer fram är det fullkomlig explosion.

Varför
Jag har också en högtempererad och reaktionssnabb hund, men lägger absolut noll kontroll på belöningarna. Behärska sig får hunden göra under momenten. När belöningen kommer fram är det fullkomlig explosion.
Fast det är skillnad på högtempererad och reaktionssnabb och att ha dålig imoulskontroll.
Min hund klarar helt enkelt inte av att kontrollera sig i momentet om hon får sina belöningar hur som helst. Det gör väldigt stor skillnad för henne att det alltid krävs skälvbehärskning för att få ta belöningen.

Varför
Jag skulle aldrig låta min hund härja fritt med belöningar heller. Det finns klara regler kring belöningar precis som runt annat.
Det finns belöningskommando (dvs hunden får inte fritt förse sig om det råkar komma fram en belöning). Det finns föremålshantering (dvs hunden får inte handlöst slänga sig och bita efter leksaker med risk för att min hand kommer emellan) och det finns regler runt vilken belöning hunden får ta (avståndsbelöning eller hos mig- olika kommando).

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka