Importkostnader

Lilla_Gubben

Trådstartare
Jag har sett att det är många som importerat hästar här, vad kostar det att importera en häst från Irland? Och vad behöver man göra i sådant fall, veterinärintyg förstår jag men vad mer behöver man?
 
Jag har sett att det är många som importerat hästar här, vad kostar det att importera en häst från Irland? Och vad behöver man göra i sådant fall, veterinärintyg förstår jag men vad mer behöver man?
Be om offert hos valfri transportör. SJV har mer information vid import av levande djur.
 
Jag har varit på gång att göra det nu nyligen och har varit i kontakt med många som tar in hästar, samt försäljningsstall på Irland och i England. Köper du från ett försäljningsstall eller privat?

Om du köper från ett försäljningsstall brukar de ordna med transporten eftersom att de regelbundet har transporter som hämtar hästar och kör till olika länder. Det försäljningsstallet jag tänkte köpa ifrån på Irland kostade transporten från dom hem till min gård 900 euro. Försäkrad under transporten. Från England har jag fått priser runt 1100-1200 pund. Har även fått erbjudande från en person som importerar och hämtar själv att på plats på hennes transport för ett mycket bra pris.

Det du behöver tänka på är att hästen har ett pass, sen behöver den svenskregistreras när den kommit till sverige. Du hittar mer information om det här: http://www.svehast.se/hur-ansöker-jag-om-hästpass

Jag har tänkt importera en Irish Cob och då ska hästen också typas. Det kostar runt 200 kr tror jag, görs av en person i föreningen, kan göras genom bilder eller videoklipp. Vet inte om det gäller alla raser, men kontakta rasföreningen innan så får du den information du behöver.

Innan du tar hem hästen behöver den vara besiktad av veterinär.
 
Jag har importerat 2 ponnyer och 1 häst från Irland. Veterinärbesiktat där, försäkrat här och sen avtalat med transportör. Ofta kan säljaren hjälpa till med val av transportör, jag skulle råda dig att vara väldigt noga med vem du skickar din häst med. Är otroligt skillnad i vilket skick de kommer fram i. När du fått hem hästen så håll den isolerad i minst 3 veckor, man vet aldrig vad för skit de har med sig eller får på vägen hit. Sen ska den tilläggsregistreras inom 3 månader, respektive förbund gör detta, kanske SH om det är en cob.
 
Tackar för alla svar. Är bara lite förutseende för tillfället, inget som sker förrän tidigast i sommar. Men tänkte att det kunde vara bra att ha ett hum om vad kostnaderna blir, utöver själva hästen och resan dit för att provrida
 
Jag har importerat 2 ponnyer och 1 häst från Irland. Veterinärbesiktat där, försäkrat här och sen avtalat med transportör. Ofta kan säljaren hjälpa till med val av transportör, jag skulle råda dig att vara väldigt noga med vem du skickar din häst med. Är otroligt skillnad i vilket skick de kommer fram i. När du fått hem hästen så håll den isolerad i minst 3 veckor, man vet aldrig vad för skit de har med sig eller får på vägen hit. Sen ska den tilläggsregistreras inom 3 månader, respektive förbund gör detta, kanske SH om det är en cob.

Ja, det är en synnerligen dålig ide att försöka spara pengar genom att välja en billig transportör. Dumsnålt.
 
Och det är ingen "vanlig" veterinärbesiktning, utan en hälsokoll som måste göras max 48 timmar innan hästen ska åka. Hälsointyget ska följa med hästen på hela resan.
Jag kräver en riktig besiktning med böjprov. Jag vill kunna försäkra hästen innan den åker från försäljaren. Och försäkringsbolaget kräver en riktig besiktning.
 
Jag kräver en riktig besiktning med böjprov. Jag vill kunna försäkra hästen innan den åker från försäljaren. Och försäkringsbolaget kräver en riktig besiktning.

Det är ju bra att göra, men det är inget som krävs för att få importera och ersätter inte hälsointyget.
 
Fast hälsointyget är ju nåt som säljaren fixar precis innan resan. Eftersom väldigt många exporterar hästar från Irland brukar de flesta veta detta. Det viktigaste är ju att göra en riktig besiktning innan man ens köpt hästen. Jag var väldigt imponerad av den besiktning jag såg i maj förra året, var helt klart mer noggrann än en svensk, dessutom togs ett blodprov som sparades i 3 månader o som bara jag kunde be om att få analyserat. Det har gjorts på alla 3 som vi tagit hit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
782
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 383
Senast: Johannna1
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp