Importhäst som totalhavererar!

Cyllene

Trådstartare
På de 3 veckorna hon har varit i Sverige har hon lyckats få klåda i man och svans plus rejäl mugg.

Frågan är om magen är helt kaputt också? Alltså inte bara besvär med flygfän och sol?

Man och svans behandlas med äppelcidervinäger/olivolja/vatten och har blivit grymt mkt bättre. Nylanders svindyra salva gjorde det bara geggigt och hon kliade sig ännu mer.

Muggen blossade upp rejält igår och nu smörjs det med helosan sol. Ikväll blev det dock ett jodopaxomslag och nu vanlig bomull och linda. Det sitter liksom i vecket i karleden och det har blivit som en spricka, inte som skorvor...

MEN vad kan jag göra åt magen? Foderjäst? Köpes var? Fil tror jag inte jag får i henne...

Hon äter havre och hö vilket hon även åt i Tyskland... Däremot så hade hon ju inte gått ute på väldigt länge. Jag vet också att hon hade vissa besvär redan där nere, men här har dte blossat upp rejält.

Några generella tips, jag tycker så synd om henne. Hon är så glad, pigg och sprallig här men jag lider när hon kliar och karlederna spricker!

Tacksam för alla tips!

Sv: Importhäst som totalhavererar!

Ska tillägga att hon är väldigt mager så hon går på ganska mycket mat, men hon är bara 4 år och växer... (Foderstaten är uträknad och balanserad på havre, hö, lusern och mineraler, inget mer.)

Det låter ungefär som min stackares reaktion på gräs, vilket han alltså inte är speciellt van vid från tidigare år och TROTS att jag vant in långsamt.

Microbalans hjälper magen. Kanske också tvätt med Hibiscrub hjälper mot klådan och muggen.

/Jane

Hon är också invand på gräs långsamt. Så fort jag köpte henne i Tyskland (fyra veckor innan vi åkte hem) betade jag henne korta stunder och sen gick hon längre och längre varje dag...

Och nu går hon inte på något kraftigt bete utan det är i princip avbetat. Men flygfäna och solen finns ju ändå... Och lite gräs.

Var får man tag på microbalans?

Hos mig i Stockholm finns det i de flesta ridsportbutikerna, bla. Eko.

Ja-a-du, jag har alltså vant in min porslinshäst långsamt på bete både det här året och förra året men likadana reaktioner, dock mindre i år än förra året. Kan bara dra slutsatsen att de gnager i sig mer än man tror i de nedbetade hagarna. Plus att det mumsiga söta ju sitter längst ner på stråna :mad: Känner mig ganska matt och drömmer våta drömmar om munkorgar eller asfalterade hagar.

/Jane

Jag skulle ge ProEquo. Ensilerad havre med tillsats av levande bakteriekultur isolerad från frisk hästtarm. Enligt mig, som provat typ alla magtarmmedel, det absolut bästa. Säljs via vissa veterinärkliniker bland annat (kanske direkt av tillverkaren med?)

Protexin rekommenderar jag helt klart för snabbt resultat, finns både som intensiv behandling i pastasprutor och som pellets för långtidsbehandling, en kompis till mig fick super resultat ganska omgående genom att först ge sin tre pastasprutor (alltså en om dagen i 3 dagar) för att sedan gå över till pelletsen under 14 dagar.

Vill du få upp hullet på henne samtidigt som det stabiliserar magen (inte lika snabb effekt som protexinet men kan vara en bra sak att sätta in för lite längre behandling när man slutar med protexinet) är Fiberplex (från Biofarmab) fick mitt benrangel med magsår till att bli en rund och trind dam på några månader.

För muggen så köp Virkon (stalldesifincerings medlet) blanda till 2 % lösning med vatten och bara häll det i karlederna så är muggen snart borta (nya stoet här som kom hit med riktig tjock äcklig mugg är nu i stort sett helt bra efter 1,5 veckas behandling så det har super effekt.

Sedan skulle jag nog rekommendera dig att införskaffa en snygg rymddräkt (alltså flugtäcke med hel hals) till henne är de inte vana vid de trevliga flygfäna här så är det nog det enda som hjälper lite (utom att hålla dem inne då).

Just mugg kan komma av att magen är i obalans. Vette katten om inte svans och man-kli också?
En flytt från tysklad är ju en ganska lång resa och en stor omställning och då är det lätt att magen tar stryk på vägen.
Mag o tarm är bra förmagen och går att köpa på granngården.
/T

Senast ändrad:

Tack för alla tipsen! Fixar Virkon och Magtarm idag, så får vi se om det gör någon bättring.

Tyärr ska det ju bli soligt och jättevarmt nu under veckoslutet så jag får nog hålla henne inne lite i perioder på dagarna. Tyvärr för hennes skull alltså, annars är det skönt med mer värme! ;)

Vår gammel som magen kraschade ihop på blev mycket hjälpt av Probimin. En del med eksemhästar har också märkt att detta lindrar i kliandet.

Microbalans finns hos bla Lillhästen i Stav om man vill köpa via nätet...

Jag ger båda våra hästar Linfröolja då det är bra för både magen och päls/eksem.

Prova AVS14 till kliandet, jag tycker att det fungerar bra (och jag har provat många salvor och dylikt)

Liknande trådar

Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 793
Hästvård Vill ha lite tips och råd... Har ett 6-årigt NF-sto med eksem, kliar av sig man och svans. Har testat täcke men det hjälpte inte...
2
Svar
26
· Visningar
3 517
Senast: Annika_38
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar