Importerat föl 4 mån

corzette

Trådstartare
Jag vet att man inte ska avvänja föl så tidigt men nu tänker de annorlunda i Holland och fölet är hemma om ca 6 timmar...

Han kommer gå med två föl till (som går med deras mammor) som är jämngamla med honom..

Vad ska jag köpa så jag kan stödfodra honom ?

Sv: Importerat föl 4 mån

Jag har börjat ge mitt 3 månaders föl Spillers avel o föl musli (heter något annat på eng men minns inte) Det verkar vara mkt smakligt o ska vara ett bra foder. Han äter det med god aptit iaf!

Jag köpte Dodson & Horrells Foal creep pellets som bla innehåller skummjölkspulver. En säck på 20kg kostade 185:- med proteinvärde på 180gram. Inte så dyrt med tanke på det höga proteinvärdet.
// Linda

Håll dessutom koll på "magstatus", vi har tyvärr haft erfarenhet av flertalet föl som vants av lite tidigt och transporterats från Irland till Sverige som fått (haft?) magsår.

Nu har han släppts i flocken ...

Hon e rolig hon som har stället, det är sant att de bara ska vara tre ston med föl sen, men just nu är det 7 st ston med föl i hagen...
Ihopsläppandet gick hyfsat bra, inget gråt å tandagnissel men ej heller "accepterad" av flocken vilket var fullt förståeligt...

Kollade i hans pass och han var visst inte född i maj (måste missförstått uppfödaren) utan är född 1/4 så han blir nu 5 mån. Men som sagt avvandes ju som 4½ månaders...

Men självklart kommer vi ha koll på att han inte rasar i vikt eller på annat sätt far illa...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka