Importerad galoppör

H

hohinn

Hej! Jag har haft lyckan att bli fodervärd åt en väldigt trevlig fd galoppör. Han är importerad från Gran Canaria men ursprungligen från Irland. Eftersom han är startad på Gran Canaria skulle jag bra gärna vilja veta hur det gick för honom och hur det gått för hans föräldrar från GB och USA osv. Är det någon som vet hur man bär sig åt för att få information om det? Tacksam för svar! Funderar nämligen på att köpa:)

Sv: Importerad galoppör

Ar han inte tavlad pa Irland?
Ta kontakt med galoppforbundet pa Gran Canaria och fraga dem hur han har presterat.
Men jag maste ju saga att han sakerligen inte ar sa snabb...det ar fa hastar som salja fran Irland till Gran canaria for att gora karriar dar.

Lena2005 skrev:
Hej!

En del information kanske du kan få på

http://www.allbreedpedigree.com/

Mvh

/Lena

Eftersom det är ett fullblod är den här länken bättre:

http://www.pedigreequery.com/

Den andra skapades ur fullblodsdatabasen för många år sen, för att andra raser skulle få komma in där, så där uppdateras nog inte fullblodsinformationen.
Men den för alla raser är ju rolig just om man har ponnyer eller halvblod mm.
Jag blev förvånad när jag la in våra gamla ponnier (bla welsh o new forrest) och hittade deras förfäder direkt:eek:

På fullblodssidan finns de förstås, föräldrarna, men det gjorde mej inte lika förvånad eftersom de alla haft föräldrar födda utomlands.

Både jag och Ninni har varit och ridit löp på Gran Canaria. En mycket liten bana som heter Santa Lucia. Gran Canarias löpningar går under det spanska galoppförbundet och det är därför där man ska leta. Det finns hemsidor där resultaten går att hitta. Jag ska leta rätt på adressen men hinner inte just nu. Ovanligt att den är importerad hit, normalt sett skickas all skit från Spanien till Gran Canaria...

intressant. Jag har aldrig hört talas om några bra spanska galopphästar så detta kan man ju hoppas på är ett undantag.

Fan vad häftigt!
Tack ska ni ha allihopa. :)
Jag hittade honom! Han hade inte vunnit något, men iaf kommit tvåa några gånger. Jättekul!

hm... lyckas inte riktigt tyda spanskan trots hjälp av ordbok.
vad betyder :confused:
hipodromo?
N' Carr?
Preparador?
Cc.?
Vic.?
Col.?
Gan.?
väääldigt tacksam för hjälp!

hej! Jag vet inte alls om han är startad på Irland. Hur kan man få reda på det? :confused:

hipodromo?= galoppbana
N' Carr?= Numero Carrera???= löp nr, Alla de spanska löpen är numrerade
Preparador?= tränare
Cc.? = starter
Vic.? = vinster
Col.? =placeringar? (2a &3a)
Gan.? =intjänade pengar

Tack tack. nu klarnade det lite:idea:
tror inte han är startad på Irland, hittade honom inte på de sidorna jag fick tips om. Han heter Dios del Viento.
är det någon som vet något om Midhish, Sable Royale och Real Value? Var de något duktiga?

hohinn skrev:
Tack tack. nu klarnade det lite:idea:
tror inte han är startad på Irland, hittade honom inte på de sidorna jag fick tips om. Han heter Dios del Viento.
är det någon som vet något om Midhish, Sable Royale och Real Value? Var de något duktiga?

Midhish själv känner jag inte till om han var framstående men hans pappa Green Desert vann gr 1 löp vilket är bra, och farfar Danzig anses vara en av de större hingstarna, även i andra generationen, dvs som morfars och farfarshingst.
På mammans sida har han Habitat som morfar, också en mycket känd hingst liksom fadern Sir Gaylord, halvbror till Secretariat. Sir Gaylord var kanske inte lika mycket legend som Secretariat som galopphäst, men ändå mycket, mycket bra. Han har också lämnat många bra avkommor och barnbarn.
Kom till Frankrike på 70-talet som avelshingst och har många franska avkommor, bla.
Är Midhish din hästs pappa?

Sable Royale är det mamman? Känner inte till henne men hennes morfar Court Martial var ju också en mycket bra avelshingst men många bra avkommor. Mormors far är Royal Charger en ganska vanlig linje´, som väl anses bra.
Real Values bakgrund ser lite ovanligare ut i mina ögon, känner inte till dem annat än lite längre bakåt. Det är en amerikansk hingst, men inte någon jag har hört eller läst något särskilt om. Men det säger inte mycket :smirk: kanske känner någon annan till mer. Det är inte någon av de stora stjärnorna i alla fall i de närmaste generationerna.
Lite längre bak finns Rough´n Tumble som har många avkommor varav en del var mycket bra, samt Rockefella e Hyperion (mycket känd) Rockefella stod i England och många enegelska hästar har honom i stammen. Det är allt jag kan säga om deras stam.

Din häst har aldrig startat på Gran Canaria utan på Mijas-banan utanför Marbella (Costa del Sol). David Delgado som numera är aktiv i Sverige (första jockey för Tommy Gustavsson) har ridit din häst i några av de första starterna.

jasså det var det värsta. Inte visste jag var Mijas-banan låg :)
Midhish är pappan ja och Sable Royale mamman. tack alla för alla bra tips och alla info jag fått!:bow:

Hihi, tack för länken, nu vet jag vad min Galenpanna presterade innan han kom till Sverige :bump:

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 824
Senast: Görel
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 563
Senast: Ramona
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka