importera westernsadel

O

onlyappaloosas

undrar om det är någon här som har importerat westernsadel från USA?
vad kostar det, tull och moms?
är det något speciellt fraktföretag som man ska annvända?

Sv: importera westernsadel

Jag har inte tagit in någon sadel med andra saker tex. jeans och då är momsen ca 30% och tull 12% på hela summan,

Sv: importera westernsadel

Vi har direktimporterat sadlar från USA. Det viktigaste är att du vet vilken sadel du vill ha, helst ha provat en lika dan på din häst innan så du vet att den passar (det blir dyrt om du ska returnera sadeln). Hur mycket man tjänar på att importera själv är beroende på märke och modell.
Dessa kostnader får du räkna med utöver sadelns pris: frakt $ 250-350, tull ca 3 % (på sadel + frakt) och moms 25% (på sadel + frakt + tull) och så tillkommer fraktföretagets avgift för förtullningen på ca 150 kr. Vilket fraktföretag säljaren anlitar spelar nog inte så väldigt stor roll.
Hoppas detta kan vara till hjälp och lycka till med sadelköpet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv