Importera lagligt-frågor

M

Midnightwalker

Hej,

jag ska iväg till Tyskland i en månad för att praktisera och har funderat kring det här med att importera en hund lagligt, det rör sig om en chihuahua alltså, och detta för att jag sedan liten alltid velat ha en chihuahua och efter denna dumma trend har hundarna stigit så något grymt i pris att jag faktist inte har råd att köpa en härifrån och fodervärdshundar finns det inte en möjlighet till, för det är så himla sällsynt när det rör sig kring chihuahua.

Hur som helst, jag undrar hur mycket kostnader man kommer upp i om man ska få över en chihuahua. Vad gäller, vad ska hunden ha bakom sig? Full vaccination? Pass? Kostar det att ta med hunden på resan hem eller räknas det som handbagage? Övriga kostnader?

Någon som vet vad en chihuahua kan kosta i Tyskland? Vet att det finns en hel del chihuahua/dvärg pinscher korsningar och det är också acceptabelt, dock inga andra korsningar. Har du egna erfarenheter vore det jätte intressant om att importera en hund lagligt.

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Om du vill ha en vavva så köp en renrasig, och jag skulle tro att de inte är så billiga där heller.

Annars rekommenderar jag dig att gå in på Jordbruksverkets hemsida, där står allt om vad hunden måste ha när den förs in. Jag skulle anta Rabiesvaccinering (vilket tar 6 månader) och pass. Kostnaden för att ta hem hunden tar du bäst reda på genom att ringa bolaget du åker hem med, men en "gammal regel" som etsat sig fast i mitt huvud är att hundar under 8 kg får man ta som handbagage.

F.Ö., om man inte importerar lagligt, kallas det smuggel, så allt annat kallar iaf jag importera rätt och slätt ;)

//E
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Du kan ta in en hund utan rabiesvacc om du hämtar den innan den är 12 veckor. Men efter det så är det rabies mm som gäller.
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Om jag tar hem en hund under 12 veckor alltså, behöver jag inte rabies vaccinera den. Sitter hundarna i karantän sen? Måste jag ha pass på den om den e under 12 veckor?
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Jag kan säga dig att jag är mer för blandraser än för renrasiga. Jag avskyr SKK och skulle aldrig få för mig att registrera min hund där. Anledningen till att jag också vill köpa en hund från utlandet är för att jag vill hjälpa hundar, har tagit hand om en hemlös hund förr. Blir det en liten hund, så blir det en chihuahua, och då blir det från tyskland.
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Obs detta fordrar ett speciellt tillstånd som nog är svårt att få när det gäller korsningar.
PL
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Så en hund "utan papper" lyckas man inte särskilt bra med?
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Obs detta fordrar ett speciellt tillstånd som nog är svårt att få när det gäller korsningar.
PL

Ja, jag missade att hon kunde tänka sig en blandis. Trodde hon skulle köpa från en uppfödare (renrasig).


TS. En hund som tar sin före 12 veckors ålder ska ha pass, id-märkning-avmaskad mot dvärgbandmask, dispens från jordbruksverket och får endast ha varit hos uppfödaren under dessa 12 veckor mm. Finns mer att läsa på jordbruksverkets sida.
Fast jag fattar inte hur du menar att du ska ta hand om? Ska du ha en chihuahua så lär ju inte den bli såld för den behöver hjälp. Det finns nog många som vill köpa en sån ras.
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Jag kan säga dig att jag är mer för blandraser än för renrasiga. Jag avskyr SKK och skulle aldrig få för mig att registrera min hund där. Anledningen till att jag också vill köpa en hund från utlandet är för att jag vill hjälpa hundar, har tagit hand om en hemlös hund förr. Blir det en liten hund, så blir det en chihuahua, och då blir det från tyskland.

Men tror du på allvar att du hittar en hemlös chihuahua som är rabiesvaccinerad?

Vad du tycker om SKK är ju din grej, men du lär du få följa vissa regler iaf.

//E
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Där lärde jag mig nytt. Jag trodde att man kunde ta in valpar under 12 veckor från Tyskland. Fel hade jag...
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Fast det är väl som från finland (som också har rabies) att man ansöker om tillstånd att få ta in en valp. Sällan det nekas.
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Får man ta in från Finland om man söker dispens?
Jag kikade nu på jordbruksverkets sida och där står det att för få dispens gäller att djuret kommer från ett land där det inte finns rabies, sen var det en lista på de länderna, och Tyskland var inte med.
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Man söker om dispens hos jorbruksverket om att få ta in hund under 12 veckors ålder. Jag har ännu inte hört någon som blivit nekad och jag känner rätt många som tar in hundar från Finland. Likaså från England funkar det så..:cool:
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Ok, hur sjutton ska man tolka det som står på deras sida då :confused: Men jag har också trott det är som du skriver. Fast från England behöver man väl inte dispens?
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Rabies finns även i england, om inget drastiskt hänt, som jag missat.
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Storbritanninen är rabiesfritt sen väldigt länge!
Även Finland räknas numera som rabiesfritt men inte på samma nivå som Sverige Norge o Storbritannien.
PL
 
Sv: Importera lagligt-frågor

Fladdermössen (eller i alla fall en fladdermus) där verkar vara av en avvikande mening :confused:

Jag menar; om där inte finns rabies alls, så är det lite märkligt att en man så sent som 2002 dog av rabies efter ett fladdermusbett :crazy:

Nåväl, det räknas väl som en engångsföreteelse då, kan man anta....

Från Finlad ska hundar över 12 veckor vara vaccinerade för införsel, hur rabiesfritt det nu än påstås vara där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har lite funderingar kring att skaffa hund, men är dock fortfarande osäker. Mycket just att jag är höggravid, men jag tror att jag...
2
Svar
36
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp