Importera katt

Mat_hilda

Trådstartare
Hej!
Jag håller på med abessinier uppfödning och har för närvarande 2 fertila honor och en kastrathane här hemma. Eftersom stammen inte är så jätte bred I Sverige har jag börjat fundera på att importera en katt. Det enklaste vore ju från Norge och i andra hand Danmark/Finland men jag vill lite längre bort så det garanterat inte finns i våra egna linjer redan. Jag har fått kontakt med en uppfödare på Nya Zeeland som är villig att exportera en kattunge hit till Sverige. Jag kan även tänka mig Australien (...eller ev Japan).

Då till mina fråga ni som HAR importerat eller är bekant till någon som har och känner att ni har bra koll på detta, vad är det som gäller? Själv reglerna kan jag läsa mig till på jordbruksverket men annat? Proceduren i sig, hur går den till? Hittade en artikel där det bla stod att den uppfödare hade fått betala:

Kostnader:
Katt beror ju på $
Flyg Får man ju ta reda på.
SAS Cargo(?) 1100:-
Gränsveterinär 1800 :-
Tullen 2000:-

Jag sökte om man behövde betala tull och hittade inte att man behövde göra det på tullverkets hemsida...? Betalar man för gränsveterinär? Vilka flygbolag skickar katter? Hur kan man kolla det? Ja kostnaderna och själva proceduren med intyg och annat bra att veta vill jag gärna ha hjälp med!

Hälsningar Matilda

Sv: Importera katt

Jag har inte importerat så jag ska inte ge mig in på den praktiska biten. Dock ska du betala både tullavgift (kan uppgå till 20% av varans pris) och moms (25%) på katten om den kommer som cargo. Hämtar du katten själv och tar den som handbagage kommer du undan den biten. Krasst sett räcker det väl om du hämtar katten i tex. Danmark och tar den som handbagage därifrån.

Vart kan jag läsa om det här med moms och tullavgiften? Har som sagt kollat på tullverketshemsida.
Gäller detta verkligen djur också?
Så från danmark till sverige kostar det ... ingenting då ?

Hälsningar Matilda

Vart kan jag läsa om det här med moms och tullavgiften? Har som sagt kollat på tullverketshemsida.

Hälsningar Matilda

Katt (vilket sällskapsdjur som helst) räknas som vilken vara som helt så både moms och tullavgift ska betalas vid import.

Om katten skickas som cargo förtullas den per automatik. Tar du den som handbagage... då ska du visa upp att alla intyg är i sin ordning, men tullpersonalen kan inte avgöra om det handlar om en importkatt eller om du helt enkelt bara varit ute och rest med din katt (tex. varit och ställt ut utomlands). Kan väl räknas som mygel kanske...

Om moms kan du läsa på Skatteverkets hemsida.

Hälsningar Matilda

När det gäller avgifter till Tullverket är levande djur tullfria vid import ifrån land utanför EU, men man får betala 25% moms på kattens pris och eventuell fraktkostnad fram till EU:s gräns, se http://www.tullverket.se/sokordao/a/avgiftervidimport.4.4ab1598c11632f3ba928000487.html

Andra bestämmelser för införsel från Danmark respektive import från icke EU-land finns i länkarna som nås via "Tullguiden".
http://www.tullverket.se/sokordao/d...frandanmark.4.3238c5bc116a42faffb8000476.html
http://www.tullverket.se/sokordao/d...ndutanforeu.4.3238c5bc116a42faffb8000488.html

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka