importera katt från Norge

Sv: importera katt från Norge

Vet inte hur det är med tanke på till Sverige, men när jag planerade att ta min katt med till England från Norge, så var det några saker som måtte vara i ordning først:
- katten måste vara chippad ohc ha pass
- katten måste vara grundvaccinerad
- katten måste ha fårr rabiesvaccin, vänta i 4 månader, och sedan ta ett blodprov som måste godkännas från veterinär

För att ta in katt till Sverige från Norge så krävs det att du får med en transfer från uppfödaren, så att du kan omregistrera katten i Sverak. Annars är det precis som vanligt när man köper katt i Sverige.

vänta i 4 månader[/QUOTE]

men det gäller väl inte i norge eller?
asså det där me att vänta i 4 mån?

Tviggy1081 skrev:
vänta i 4 månader
---
men det gäller väl inte i norge eller?
asså det där me att vänta i 4 mån?

Jo, för att man måste se att vaccinen fungerar och att katten inte har rabies. Blodprovet efter fyra månader måste vara negativt på rabies, och man får inte ta katten ur landet innan denna testen..

ok, det blir till att vänta lite då:crazy:
men den som väntar på något gott.....

Du behöver INTE rabiesvaccinera några djur vare sej från Norge eller England, då bägge dessa länder är rabiesfria, liksom Sverige...

Men du behöver en Transfer, vilket är ett papper från respektive lands stambokföringsregister, annars kan du inte registrera katten i Sverige...

Har det ändrats sedan nyttår? Det var i alla fal vad jag fick besked om när jag tänkte ta med min katt hit till England.. Vi vaccinerade och påbörjade rabiesvaccinen i november, så då borde dom ju ha informerat om detta, tycker jag..?

Det behövs inget särskilt alls när man för katter över svensk-norska gränsen.

copernica skrev:
Har det ändrats sedan nyttår? Det var i alla fal vad jag fick besked om när jag tänkte ta med min katt hit till England.. Vi vaccinerade och påbörjade rabiesvaccinen i november, så då borde dom ju ha informerat om detta, tycker jag..?

För att ta IN katter till England krävs alltid rabiesvaccination och titertest, för England anser att alla länder utom de själva har rabies (eftersom de är en ö och vi inte...). Norge och Sverige är ju egentligen rabiesfria, men de räknas inte som "lika" rabiesfria som England.
Så det har inget med Norge att göra, utan beror på Englands regler.

Mellan Sverige och Norge finns inga speciella införselsregler, man kan passera över gränsen utan några särskilda förberedelser/åtgärder.

Det enda som krävs är som sagt en transfer från förbundet som katten är registrerad i.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka