A
asjo1932
Ska köpa islandshäst och funderar på att importera från Island. Ngn som har erfarenhet av detta? Fördelar och nackdelar med att importera framför att köpa en svenskfödd?
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta hästarna går dock i flock och får därigenom en grundlig social uppfostran. Jag tvivlar på att människor kan ge signaler lika snabbt och med ett sådant finlir. Dessutom funkar flocken 24/7, vi umgås oftast inte så många timmar med vår häst ...asjo1932 skrev:Har hört att unghästarna på Island är i det närmaste ohanterade fram tills de ska ridas in, ngn som vet varför. Är det av tradition eller finns det ngn tanke bakom. Vill man på så sätt bevara mkt av "viljan" och vildheten hos hästen?
diny skrev:Man bör dock vara medveten att trots att man köper en svenskfödd så har man ingen garanti att den inte får exem. Vet inte om jag minns siffrorna rätt men har för mig att ca 7% av svenskfödda och 20 någonting % av islandsfödda för exem.
Finns flera exemhästar istallet och skötts det så är de symtomfria men visst är det mkt merjobb
foldar skrev:Jag får nog hålla med dig om att islandsfödda är oftast betydligt trevligare i psyket än svenskfödda.
Däremot tror jag oddsen för eksem är vad man gör dem till. Tar man hand om hästen ordentligt, stallar in på natten under knottsäsong, använder switch, inte övergöder den med kraftfoder, ger mineraler och vitaminer och upprätthåller ett allmänt gott immunförsvar hos hästen, ser till att den är i god fysisk kondition SÅ är jag övertygad om att eksemrisken är minimal.
Jag har importerat närmare 30 hästar och endast en av dem har fått eksem - efter det att den såldes. Den nya ägaren släppte hästen på bete under maxknottsäsong utan täcke eller switch.
Ja, vår första islänning var precis nyligen importerad, men vi köpte honom av en hästhandlare i Sverige. Den stora nackdelen som gör att jag till varje pris skulle undvika importera häst: EKSEM! Vår första har nämligen mycket gravt eksem och risken att importerna får det är alldeles för stor för att bortse från.asjo1932 skrev:Ska köpa islandshäst och funderar på att importera från Island. Ngn som har erfarenhet av detta? Fördelar och nackdelar med att importera framför att köpa en svenskfödd?
Jo, fast det är ju lite trist det där... att behöva behandla hästen som om den hade eksem för att den inte ska få det... Visst funkar förebyggande jobb, men då har man ju ändå (nästan) allt jobb som det innebär att ha en eksemhäst....foldar skrev:Jag har importerat närmare 30 hästar och endast en av dem har fått eksem - efter det att den såldes. Den nya ägaren släppte hästen på bete under maxknottsäsong utan täcke eller switch.
asjo1932 skrev:Tack för alla synpunkter och kloka åsikter. Finns det någon där ute vars importerad häst inte utvecklat eksem trots att ni inte tagit till förebyggande åtgärder. I så fall, var bor ni, hur är klimatet där?