Importera innom norden

Haukur

Trådstartare
Planerar ständigt för mitt nästa hundköp och även om det kanske inte kommer ske än på några år så vill jag vara förberedd.:angel:

Har flera hundraser på listan men nu lurar jag lite på Norsk Lundehund och har därför en fråga om import.

Hur funkar det om man vill importera en hund från norden (Norge t.ex.)? Kostar det tull och grejer, behöver hunden sitta i karantän? Vad behövs för vacc osv. Kort sagt, vad ska man tänka på om man importerar hund?
 
Sv: Importera innom norden

Från Norge är det väldigt enkelt. Hunden ska vara vaccinerad mot allt det vanliga, samt ha ett friskhetsintyg som inte är äldre än 7 dagar. Papperena ska kunna visas upp vid gränsen, men jag har aldrig hört om någon som blivit stoppad med hund faktiskt.

Från Danmark och Finland gäller rabiesvaccinering generellt sett. Man kan dock få dispens på valpar under 3 mån, om dom/uppfödaren uppfyller vissa krav.

Finns mer att läsa på www.sjv.se
 
Sv: Importera innom norden

Tack så mycket för svaret! :bow:
Rent krasst kan man alltså säga att det inte är mer komplicerat att köpa valp från norge än från sverige?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 595
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 231
Senast: Raderad medlem 148099
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 149
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 318
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp