Importera hund - Utbruten från Valp 2020

Fisherling

Trådstartare
Nu med pandemin blir det lite ovisst i allmänhet. Jag planerar ju att importera från Polen 2021-23 beroende på när uppfödaren får utställningsresultaten som krävs för avel, för det krävs där och med arbetsavlade aussies är det väldigt haphazard med utställning. Men nu med pandemin kan det hända att det ändras, och då kanske de slopar utställningsresultat eftersom utställningar är svåra att genomföra under tiden pandemin pågår, men jag hade ju generellt hoppats på minst 2022 :o

Nu med pandemin blir det lite ovisst i allmänhet. Jag planerar ju att importera från Polen 2021-23 beroende på när uppfödaren får utställningsresultaten som krävs för avel, för det krävs där och med arbetsavlade aussies är det väldigt haphazard med utställning. Men nu med pandemin kan det hända att det ändras, och då kanske de slopar utställningsresultat eftersom utställningar är svåra att genomföra under tiden pandemin pågår, men jag hade ju generellt hoppats på minst 2022 :o

Varför Polen?

För att det finns en uppfödare där som planerar en kombination från arbetslinjer som jag verkligen gillar och vill ha en valp ifrån? :confused:

Ja, jo. Jag trodde inte att det var svårt att få tag på i Sverige när det gäller australian shepherd. :)

Ja, jo. Jag trodde inte att det var svårt att få tag på i Sverige när det gäller australian shepherd. :)
Vettiga arbetslinjer verkar vara svårt. Har kompis som köpt i Österrike.

Jag skulle nog inte säga att det är svårt att hitta aussies från "vettiga arbetslinjer" i Sverige, även om det tyvärr är så att det finns väldigt många kennlar som avlar totalt utan att tänka på att det är en bruksras de föder upp, och avlar helt utan tanke på arbete. Ofta för att de verkar tro att arbetsvilja och arbetskapacitet är något som automagiskt kommer till alla hundar som är av bruksras, även om man inte aktivt avlar på de egenskaperna....

Däremot så är efterfrågan hög på dessa hundar så många av de mer arbetsinriktade kennlarna har vad jag erfarit ofta långa valpköparlistor redan innan kullarna ens är födda, fyllda med bruks/vallintresserade valpköpare, inte sällan återkommande sådana som redan köpt hund av kenneln innan. Så på det sättet kan det vara svårt att få tag på en aussie från de kullarna.

Den uppfattningen har inte jag fått. 🧐 Däremot som @Miao skriver, att det finns många kennlar med tveksam inriktning vad gäller aveln. Så jag förstår att de som finns har långa listor.

Som @Miao säger så är det oerhört långa köer på de riktigt bra kullarna i Sverige och tidigare valpköpare prioriteras ofta, vilket är förståeligt.

Jag hittade kenneln av en slump, men har verkligen klickat med uppfödaren. Det är inte optimalt för mig att importera, då jag mycket hellre vill ha valpen från 8 veckor, men den här kombinationen kommer vara en mix av mina favorithundar från både Tinja och Asnis linjer, plus linjer som inte finns i Sverige och är fulla av arbetsmeriter. Jag kan helt enkelt inte säga nej till en sådan pangkombo :p

Även om det går att få tag på i Sverige så kan det ju finnas andra anledningar till att man vill ha från uppfödare utomlands. Antingen något speciellt med linjerna, eller bara så enkelt som att man klickar med just den uppfödaren. Ibland kan det också vara närmare att importera än att köpa från Sverige, iaf om man själv bor i södra delen av landet och det finns seriösa uppfödare långt upp i norr :D

För egen del vet jag inte i vilket land min nästa hund kommer födas. Det kan bli i Sverige, men det är absolut inte omöjligt att det blir i Norge, Finland eller Tyskland, eller något helt annat land. Jag har koll på vilka linjer jag gillar och när det föds något intressant så spelar det för min del ingen roll var valpen föds. Hämta den gör jag ändå bara en gång.

Även om det går att få tag på i Sverige så kan det ju finnas andra anledningar till att man vill ha från uppfödare utomlands. Antingen något speciellt med linjerna, eller bara så enkelt som att man klickar med just den uppfödaren. Ibland kan det också vara närmare att importera än att köpa från Sverige, iaf om man själv bor i södra delen av landet och det finns seriösa uppfödare långt upp i norr :D

För egen del vet jag inte i vilket land min nästa hund kommer födas. Det kan bli i Sverige, men det är absolut inte omöjligt att det blir i Norge, Finland eller Tyskland, eller något helt annat land. Jag har koll på vilka linjer jag gillar och när det föds något intressant så spelar det för min del ingen roll var valpen föds. Hämta den gör jag ändå bara en gång.
Håller med. När man vet vad man vill ha så spelar det ingen roll vart den föds. Hellre åker jag några mil extra än att köpa något jag inte vill ha.

Jag blev lite nyfiken på detta, att din kompis har köpt en hund från arbetslinjer från Österrike. Om du är insatt i din kompis hundköp, vad har de för arbetsprover i Österrike som dessa arbetslinjer är meriterade i :)? De har ju inte bruksmeriter på det sättet som vi har i Sverige/Norden, så det kanske är mer vallningsprover?

Är inte själv insatt i Österrikes arbetsmeritering så blev som sagt nyfiken :) .

(Kom även på att detta är lite väl OT, så rapporterar diskussionen ang import osv till moderator så kan de om de vill bryta ut den till egen tråd)

Jag blev lite nyfiken på detta, att din kompis har köpt en hund från arbetslinjer från Österrike. Om du är insatt i din kompis hundköp, vad har de för arbetsprover i Österrike som dessa arbetslinjer är meriterade i :)? De har ju inte bruksmeriter på det sättet som vi har i Sverige/Norden, så det kanske är mer vallningsprover?

Är inte själv insatt i Österrikes arbetsmeritering så blev som sagt nyfiken :) .

(Kom även på att detta är lite väl OT, så rapporterar diskussionen ang import osv till moderator så kan de om de vill bryta ut den till egen tråd)
Det är mer vallningsmeriter. Uppfödaren vallar aktivt. Den hunden var jättetrevlig. Tyvärr så dök det upp EP i kullen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka