importera häst från Island

Venus_in_Furs

Trådstartare
Någon som gjort det nyligen? Var 6 år sedan vi gjorde, så jag antar att det kanske har ändrats lite med pris och så. Vad brukar det kosta? Flyger man fortfarande till Norrköping? Vilken firma använde ni?

Sv: importera häst från Island

Nästa flyg går den 16/10 till Billund, Danmark. Efter det den 23/10 till samma ställe.
Mitten av november beräkar de att flygen ska börja gå till Norrköping igen.
Det är dyrt som sprit att ta hem via Billund. Terminalavg är nästan 3.000 kr. Flyget ca 12.000 kr beroende på kursen. Sen tillkommer moms och tull. Och transporten hem från flyget (vilken inte är kul om man bor i Stockholm, ca 3.000 kr + moms per häst).

Jag använder Gunnar Arnason på Island som exportör och Ingstad & co som speditör i Sverige/Danmark. Är nöjd med Gunni men Ingstad har tyvärr monopolläge... Finns mycket kvar att önska där...

Lycka till! PM:a om du vill ha mer info

okej, tack! Så det går inga flyg till Sverige nu eller? Fast jag tänkte nog inte ta hem hästen (om det blir att jag gör det) förrän i november, så då kanske hon kan komma till Norrköping. Vet du om det är samma pris om de flyger till Norrköping? Blir det billigare för att hon är unghäst?
tack så mycket för svaret:)

Transporten blir inte billigare för unghäst, jag tog nyligen hit mina pållar 13 st mellan 1 och 10 år och det var samma pris för alla.

Förhoppningen är att det ska bli både lägre flygpris, lägre terminalavgifter och framförallt lägre transportkostnad från flygplatsen och hem, men den beror ju helt på var man bor. Åker och hämtar själv när de flyger till Norrköping så det blir MYCKET billigare för mig (ca 270 kr/häst istället för 3.600 kr/st).
Att det är något billigare att ta in föl har jag hört men är inte helt 100 på det. Har iaf ingen egen erfarenhet av det. Unghästar är däremot inte billigare än vuxna hästar.

okej, då kanske jag hade hört fel angående unghäst-prisskillnad. Jag antog att det var något med momsen som förändrades? Har för mig att jag även hört att det ex. är högre moms på hingstar, men det kanske också är fel?

Ja norrköping skulle definitivt bli billigare än Danmark, med tanke på att det är grannstaden.:bow:

Momsen är ju alltid en viss procent av varans värde, tror att det är 20 eller 25 procent dvs dyrare häst mer moms i kronor räknat ,men procentsatsen är lika stor oberoende om hästen är ung, gammal, hingst eller sto.

Om du hämtar själv, måste du ända anlita Ingstad? (de är ju så dyra) vad är det de gör egentligen? Är det nån som har erfarenhet av att sköta pappersarbetet själva?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: Ajda
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar