Importera från Norge

FrittePower

Trådstartare
Jag ska hämta min valp imorgon, har sökt bland gamla trådar här eftersom detta ämne har varit uppe tidigare men vill skriva en ny då det kanske har hänt en del på denna front !?

Behöver man betala moms nu när man åker in med sin nya hund till Sverige? haha Blir ju jättedyrt:angel::p
Sen vem ringer jag först, när jag ska registrera min valp i Sverige?
Valpen kommer vara 10veckor ungefär, och är försäkrad hos uppfödaren till 12veckor så en ny försäkring kommer ordnas när vi kommit hem.

Jag har läst på sjv, införsel från norge och där står det inget om moms. det var något jag läste i en 2år gammal tråd på bukefalos.

Givetvis är valpen vaccinerad, avmaskad, registerad osv som den ska.

Kommer bli jättekul, kommer inte kunna sova inatt!!! Vill ha min bäbiz nuuu!!!:bump::banana::bump::banana::bump:

Sv: Importera från Norge

Givetvis ska valpen momsas, att du inte hittar det på SJV´s hemsida är ju solklart då det är Tullens regler så sök på Tullens hemsida.
Du åker förbi närmaste tullstation på svensk sida, visar upp kvittot och betalar momsen.

När du sen får din norska stamtavla med ditt namn på som ägare så skriver du ut en blankett som finns på SKK´s hemsida om registrering av utlänsk hund och skickar både den och stamtavlan till SKK för registrering.

Tullen skrev:
Om jag kommer från Norge men passerar via Finland in i Sverige med min hund/katt, måste jag stanna i tullen då?
Ja det måste du. Regeln om att hundar och katter får införas fritt gäller bara vid gränspassage mellan Sverige och Norge.

Hittade jag i alla fall åt..

Ursprungligen postat av Tullen
Om jag kommer från Norge men passerar via Finland in i Sverige med min hund/katt, måste jag stanna i tullen då?
Ja det måste du. Regeln om att hundar och katter får införas fritt gäller bara vid gränspassage mellan Sverige och Norge.

Hittade jag i alla fall åt..

Fritt torde här betyda utan friskhetsintyg ftån veterinär eller rabiesvaccinering

kapar tråden

Så här står det på tullverkets hemsida

"Observera att du kan komma att behöva betala avgifter för hunden om du köper den i Norge beroende på hur mycket hunden kostat i inköp. "

Vad menas med kan?
Vad jag förstår är det inte alls en självklarhet att man måste momsa för hunden.
Och vad är det i sådana fall som avgör det?

Vet att mina norska valpköpare måste betala tull om varan (valpen) kostar mer än 5000:-. Om samma summa gäller från norge till sverige vet jag dock inte.

Men det nämns inte vad som händer dem som inte betalar tullen någonstans eller så har jag sökt för dåligt:confused:

Hursomhelst gick det ju jättebra för mig att köpa valp i norge:)

Finns ju inte tullstationer efter alla vägar in till norge och jag tvivlar på att de ringer tullen i efterhand och betalar. Tvivlar också på att det är ett "brott" som högprioriteras = inget händer

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 956
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump: (Vill...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 332
Senast: Grana
·
K
Övr. Hund Har precis fått reda på att man SKA :angel: betala moms på en hund som man köper i Norge (vid införsel till Sverige alltså). Hur har ni...
Svar
6
· Visningar
4 797
Senast: Svensson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur