Importera från Nordafrika

Cambrie

Trådstartare
är det överhuvudtaget möjligt eller gör den afrikanska hästpesten att det är helt kört? Hur gör internationella tävlingsryttare till exempel?
 
Har varit en tråd om det för inte så länge sedan, någon kanske minns o kan länka?
Handlade om båttransport, lastbilstransport o hästhotell, vaccinationer o ev karantän har jag för mig.
 
Den kan vara tillåten och den kan vara helt omöjlig. Allt beror på smittskyddsläget i det land man vill ta in hästen ifrån och om man kan styrka att hästen är smittfri.
 
Jag antar att arabuppfödare importerar från Egypten, eller man kanske inte gör det direkt numera?
 
Känner en som bodde i sydafrika för några år sedan, han köpte 2 hästar där men för att ta med sig dom hem igen krävdes 1 år karantän på någon ö utanför, minns inte var just nu.
Han gjorde inte det, det hade kostat enorma summor att ha dom uppstallade och fraktade så han sålde dom istället.
 
Jag antar att arabuppfödare importerar från Egypten, eller man kanske inte gör det direkt numera?

Extremt ovanligt direkt till Sverige men det har hänt. Egyptiska araber är ju inte så stort här. De som började med egypter i Sverige tog främst sitt avelsmaterial från Tyskland.

Internationellt finns det mycket att välja på i andra länder av de linjer, främst i USA och Tyskland, så Egypten har faktiskt importerat själva.
 
Som du påpekar är det inte så vanligt, bl a beroende på att det är dyrt o att inte så många svenskar bor i Afrika.
Fast ingenting du säger här förklarar ju varför du förutsätter att TS bor där? :confused:
Jag fattar inte varför du inte bara låter TS svara på frågan när du själv inte verkar ha svaret.
 
Känner en som bodde i sydafrika för några år sedan, han köpte 2 hästar där men för att ta med sig dom hem igen krävdes 1 år karantän på någon ö utanför, minns inte var just nu.
Han gjorde inte det, det hade kostat enorma summor att ha dom uppstallade och fraktade så han sålde dom istället.

4 månader på Mauritius är vad som gäller. Haft en importerad från Sydafrika. Vad gäller Nordafrika kan det vara andra regler, men söder om ekvatorn är det Mauritius.
 
4 månader på Mauritius är vad som gäller. Haft en importerad från Sydafrika. Vad gäller Nordafrika kan det vara andra regler, men söder om ekvatorn är det Mauritius.
Just det! Mauritsius var det! Men han sa ett år, kanske har ändrats, var några år sedan eller så överdrev han
 
Vallhund vet väl vem jag är även om vi inte träffats irl och ja jag bor under hösten i Kairo för studier och har blivit helt förälskad i de hästar som finns här, framförallt en som redan är köpt av oss (dock får den stanna på en vettig farm om det inte går att lösa eftersom den är två år och kostade bara 2000 och jag inte ville att hon skulle bli turridningshäst vid pyramiderna, vanligt öde annars men tänker att jag skulle kolla upp möjligheterna).
 
Vallhund vet väl vem jag är även om vi inte träffats irl och ja jag bor under hösten i Kairo för studier och har blivit helt förälskad i de hästar som finns här, framförallt en som redan är köpt av oss (dock får den stanna på en vettig farm om det inte går att lösa eftersom den är två år och kostade bara 2000 och jag inte ville att hon skulle bli turridningshäst vid pyramiderna, vanligt öde annars men tänker att jag skulle kolla upp möjligheterna).
Ta kontakt med Jordbruksverket som har koll på hur smittläget ser ut i Egypten. Då får du också reda på vad som kommer att krävas för att få ta in hästen till EU. Saker som karantän, intyg, prover m m. När du fått det klart så kan du se om det kommer att vara lönt och möjligt att ta hit hästen. Är det t ex krav på karantän kan det ju vara läge att ordna med det redan nu så att det är klart när du är själv ska komma tillbaka. Får klart att det är möjligt kan du också börja undersöka vad det kommer att kosta med intyg, transport, försäkring, tull och andra avgifter. Det kommer att ge dig bättre möjlighet att bestämma om du har råd eller om du ska hitta ett hem till hästen på plats.
 
Ta kontakt med Jordbruksverket som har koll på hur smittläget ser ut i Egypten. Då får du också reda på vad som kommer att krävas för att få ta in hästen till EU. Saker som karantän, intyg, prover m m. När du fått det klart så kan du se om det kommer att vara lönt och möjligt att ta hit hästen. Är det t ex krav på karantän kan det ju vara läge att ordna med det redan nu så att det är klart när du är själv ska komma tillbaka. Får klart att det är möjligt kan du också börja undersöka vad det kommer att kosta med intyg, transport, försäkring, tull och andra avgifter. Det kommer att ge dig bättre möjlighet att bestämma om du har råd eller om du ska hitta ett hem till hästen på plats.
Tack jag ska göra det. Jag räknar dock inte att det är lönt och nytt stall som kan förmedla till en seriös ny ägare är redan hittad i så fall där den står just nu också så den delen är redan löst. Verkar som att flera av hästarna går vis Jordanien / Israel och den vägen så det är vad jag kollar upp nu.
 
Kolla med PrinceFluffyKareem. En organisation som håller på där. Det finns personal från Norge och England där så de går att kommunicera med. Det är en horse rescue och jag vet att de kollat upp det där med att skicka ut hästar ur Egypten. Det ska tydligen inte vara helt enkelt. Du hittar dom på Facebook.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 033
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
811
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp