Importera från Island

Haffe

Trådstartare
Entligen! Efter at ha förlorat mina två tävlingshästar i brann har jag nu hittat en som jag vil ha! Hon står på Island. Nu vil jag höra hvilken erfarenhet ni hade med at ta hem eran häst derifrån. Hur mycket kostede alt "ekstra"? Jag er nog mest interesserad av att ta hem henne med flyg. Vad borde man komma i håg?

Sv: Importera från Island

:love: Jag importerade min häst ifrån ett företag; Frostimport, så vet inte vad kostnaderna som tillkommer är. Kan ju alltid fråga nåt företag, dom vet ju alltid bäst :) Har du haft hästar ifrån Island förut? Tycker dom är trevligare än svenskfödda jag, men många jag vet, inklusive min egen blir lite underliga när dom kommer till Sverige. När dom inte förstår att dom är på Island längre kan dom bli lite små knäppa och hitta på det ena och det andra. Kan ju vara bra att veta. Men såklart går det ju att träna bort, men man måste var hårda med dom ett tag. Jag förstod inte vad jag köpt för häst och tänkte men gud vad är det för nåt jag köpt där ett tag; men nu är han en ängel :love: Så man ska inte ge upp när dom blir sådär knäppa, ett litet tips bara

Hej!
Du får räkna med ca 20 000:- i extra kostnader. Tror nog bara det finns flyg att välja på nu.

Ja det var väl flyg, moms, veterinär, terminalavgift och allt vad det heter! Kommer inte exakt ihåg allt, men summan blev runt 20 000:-.

Momsen är väl beroende på hur mycket hästen kostar? Dyrare häst, dyrare moms! Sedan tror jag att momsen försvinner, i varje fall i EU-land, efter årsskiftet. Någon som vet om jag har rätt?

OA

Momsen är beroende på vad hästen kostar, eller i alla fall vad det står att den kostar........:angel:

Det vore ju jättebra om de slopade momsen inom eu-länder, eftersom stor del av detta pris verkar vara det. Vet du, eller någon annan, mer om detta?

Jag läste på en sida att det kostar ca 10-15 000:- för föl och unghäst. Hur länge räknas hästen då som unghäst? Har tittat på ett treårigt sto, hon borde ju gå som unghäst eller hur?

Momsen är väl beroende på hur mycket hästen kostar? Dyrare häst, dyrare moms! Sedan tror jag att momsen försvinner, i varje fall i EU-land, efter årsskiftet. Någon som vet om jag har rätt?

OA

Man betalar ingen moms mellan EU länder. Det gäller redan i dag och har varit så i flera år.

Island är ju inte med i EU så det borde ju inte gälla dem.

/Åsa

Helt rätt! Island tillhör inte EU och enda anledningen till om momsen skulle försvinna är om Island går med i EU, vilket jag inte tror är fallet, eller???

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Islandshäst Hjälp! Jag har köpt en väldigt lovande tävlingshäst från island (valack) som nu ska importeras till Sverige den 6 december. Eysteinn...
Svar
9
· Visningar
3 395
Senast: Paulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka