Import fr europa

arna

Trådstartare
Är det någon som direktimporterat från annat EU-land som vet vilka papper som behövs och hur det funkar med försäkring?? :confused:

Papper är ju pass på hästen, veterinärundersökning av distriktsveterinär, Resplan. Tror det är allt, om du skickar med transportör brukar de kunna fixa allt som behövs. Min uppfödare skötte det mesta med papprena.

Försäkring är ju bäst att höra med försäkringsbolaget i det enskilda fallet. Jag fick försäkra pålle när han var nere i Frankrike, men då var det på livdelen så låg summa att det inte behövdes vet.besiktning (annars har man på Folksam en månad på sig från förs.start till de ska ha fått in vet.bes.).

Har importerat från Holland (och Danmark iofs).

Veterinärundersökningen får vara 48 timmar när hästen åker. Kolla försäkringarna ordentligt, finns ju en risk när dom åker så långt.

Sv: Import fr europa

hej läste att du har importerat hästar. ska nun importera en häst från egnland till sverige och undrar om du har nån transportör som jag kan ringa eller om du vet var jag ska leta? mvh therese

Sv: Import fr europa

Jag köpte av stuteri i Wales, de ordnade med pass, resehandlingar, exportpapper, vet besiktning inför avresan ( obs! Det är inte i närheten av en vanlig vet besiktning vid köp av hästen utan mer som en häslokoll + vaccinkontroll ). Transportör anlitade jag och betalade vid ankomsten. Passet skickades sedan till rasföreningen här i Sverige för stämpel.

Ang försäkringen så avtalade jag med mitt bolag så att hästen var införsäkrad FÖRE avresa. Det är dock restriktioner och särskilda bestämmelser så kolla noga med ditt bolag!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 428
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 727
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar