Import av häst?

G

Gilan

Hmm kanske fel forum flytta isf.

Men går dte att frakta hem en häst från Jugoslavien till Sverige.
Eftersom dte inte är ett EU land?

vad ungefär skulle det kosta?

Sv: Import av häst?

Jag har ingen aning om vad det skulle kosta, men jag blir jättenyfiken bara, vad är det för häst du hittat i jugoslavien?

Visst går det, Island är ej heller med i EU och därifrån går importeras många hästar.
Kostnaden kan man bara gissa på, ta kontakt med en speditör som ombesörjer detta i Svergie. Ingestad&co är väl en firma, som jag fö själv användt. Här borde du ju kunna få ett svar, då de sitter på priserna när det gäller frakten från annat land, tull moms etc. Samt vilka regler som gäller från respektive land.

Ingen ännu.
har ju min pålle.

men om hon inte blir frisk så ska vi ev. kolla på en i jugoslavien.
Vi ska åka dit till sommaren ev. Till Lippize (stavas?) Iaf. Där dom föder upp och har uttagning till spanska ridskolan med lippizaner hästarna.
Dom hästarna som inte är till räckligt bra för spanska ridskolan säljs. och bara för att dom inte håller till spanska ridskolan behöver dte ju inte vara d¨åliga hästar lixom. ;)

Så var bara en fundering vi tänkt lite på.

Senast ändrad av en moderator:

Okej tack vet du om dom har nån hemsida eller något?

Kom hem med en häst från Rumänien i Juli, och det är samma import/exportregler som gäller till Sverige.

Ta en titt på min hemsida:
som du hittar här
under rubriken "en resa tvärs över kontinenten".
Finns den mesta infon du behöver, lite adresser och telefonnummer.

Har du frågor, så hojta gärna!
;)

Pris?... tja, det beror på hur mycket transportfirman sköter och hur mycket du kan sköta själv.
Min import gick på ca 20000 kr (inkl. alla papper, skatt, bensin, frakt, övernattningar, gränspassage osv) + några tusenlappar till i oförutsedda utgifter.

Senast ändrad:

Precis gamla jugoslavien. Min mamma har varit där flera gånger så litar på att hon vet.

Jo lite kul. Min mamma har varit ihop med en jugoslav innan.=D Så hon har vart där en del. Sen hörde vi en kompis till oss som läst om att dom sålde resten av hästarna över hela världen för en rätt liten peng. Och det finns ju lixom en del hästar å välja mellan där. me hoppas mer på att min lilla pålle blir frisk.

men lixom lite kul att ha i åttanke eftersom min häst varit halt sen maj. och vi har haft ute 3 olika veterinärer,art på djursjukhus i skara (dom vill inte ha in henne nå mer eftersom dom inte hittat nåt) och nu är hon under behandling för kiropraktor men ingen kan hitta något fel. men hon haltar i traven och har gjort sen mej. SZå börjar kännas lite kört.

Hejsan

Jag har varit i Lipica.. Vilka hästar! :)
Helt underbara..

Gilan skrev:
Precis gamla jugoslavien. Min mamma har varit där flera gånger så litar på att hon vet.
Det är missvisande att kalla Slovenien för Jugoslavien.
Att importera från Slovenien är nog inte så svårt.
Men att importera från det som idag kallas för Jugoslavien är en annan sak.

Jugoslavien av idag består av Serbien och Montenegro, och där är det fortfarande inte helt lugnt.

Slovenien ingår idag INTE i Jugoslavien.

Därför så skall man inte heller längre kalla Serbien för Jugoslavien.
Det är som att säga Sovjetunionen eller Ryssland om Estland.

Gilan skrev:
Till Lippize (stavas?) Iaf. Där dom föder upp och har uttagning till spanska ridskolan med lippizaner hästarna.
Dom hästarna som inte är till räckligt bra för spanska ridskolan säljs. och bara för att dom inte håller till spanska ridskolan behöver dte ju inte vara d¨åliga hästar lixom. ;)

Spanska ridskolans hästar föds upp i Pieber i Österrike.
http://www.spanische-reitschule.com/english/Info5e.htm

Men de från Sloveninen förstås inte sämre för det...

Okej Då måste jag fattat fel. Min mamma hade sett nån dokumentär å då hade dom visat att dom hämtade hästarna därifrån??!! jaja..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 429
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar